• Fred
    Äldre 11 Oct 11:40
    15405 visningar
    54 svar
    54
    15405

    Platt TV

    Fan vilken djungel det är där ute med platta TVs. Tycker det är otroligt svårt att bestämma sig eller veta vad man vill ha ens. Kollar normalmycket på TV / DVD ska köpa xbox360 och vi har i dag en sunkig 29 tumms tjock TV, vill helt klart byta upp mig. Men då är problemet att jag måste skaffa Digitalbox (har analog com hem) men det är klart det är ju inget större problem men kostnaderna skjuter i höjden, och HDTV är i sin linda, jag vill ju så klart ha den bästa tänkbara upplösningen och prestandan men varför igentligen?... det viktigaste är ju att det funkar att kolla på vanlig TV utan att det är dålig bild. men då kan man ju ha kvar den Gammla tjock TVn..

    om det finns några kunniga eller insatta snubbar här får ni gärna tycka till om vad ni tycker om den TVn jag vill ha

    www.smartson.se/test/tv/philips-37pf9830.htm

    www.t3.co.uk/reviews/entertainment/hd_ready_tv/philips_37pf9830_hd_ready_lcd_tv

  • Svar på tråden Platt TV
  • tomsus
    Äldre 25 Oct 08:24
    #41

    cruZZe, jag testar lite olika inställningar, men mest blir det ganska hög kontrast, lite över medel på färg och lite över medel på ljusstyrka och medel på skärpa.

    Via DVD'n så blir det 576p signal som ger bra bild.
    Testade 720p och 1080p filmklipp via VGA (som jag skrev i tidigare inlägg) och det blev ruskigt bra :D

    Köpte en DVI-HDMI adapter igår och skall testa HDMI i helgen...

    Om man trycker på 'i' knappen på fjärren ser man ju vilken signal tv'n tar emot, men inte då man kör VGA då står det bara 'PC'... borde bli mer info då man kör HDMI (tex att det står 720p).

    Mycket nöjd med bilden nu, men är nyfiken på ServiceMenyn....

  • Jagge
    Äldre 25 Oct 14:13
    #42

    ca,pris 39 000:- Huuuuoooaaaghhrrr.. Nu inser man att man lever i stenåldern när man själv tycker 10 000:- är FÖR mkt för en tv

    /J

  • Robot
    Äldre 26 Oct 10:27
    #43

    39.000:- ? menar du inte 29.000:- =) ?

  • saltla­krits7­5
    Äldre 26 Oct 18:42
    #44

    Hörde att Sharp ska släppa en 42" lcd med med full HD 1920x1080. Sharp LC-42XD1E

    Fick ett pris av en försäljare, 22000 med fäste! Låter helt ok! Nån som hört nåt negativt om Sharp?

  • Pontee
    Äldre 26 Oct 19:28
    #45

    Vill tipsa om min tv som jag just köpt en LG 42 plasma, modellen heter 42PM1MA XGA.

    Kanonbra tv till hyffsat pris, betalade 12.495, 2006-09-04. Den har det mesta man kan tänka sig behöva, massa olika ingångar osv. Bra bild och den är knäpptyst, dock var det lite knepigt att ställa in bilden så den blev bra men efter lite pyssel så blev det ruskigt bra bild!

  • Robot
    Äldre 27 Oct 07:34
    #46

    har hört att Sharps modeller Aquos är helt OK.

  • tomsus
    Äldre 1 Nov 14:32
    #47

    Nu när man testat att köra via dator och VGA och HDMI ingångarna börjar man fundera på att köra marksänd digital-tv via pc'n.

    Det här har jag tänkt mig:

    * DVB-T kort billigt utan kortläsare men med antenningång.
    * Phoenix kortläsare för Boxer kort
    * PC med vga ut och 1024x768 upplösning (samma som tv'n)
    * SoftCAM för viaccess/boxer
    * MediaPortal eller MythTV eller liknande.

    Någon som testat detta och har tips? :)
    Jag vill inte köpa något med CA modul som tex FloppyDTV eller annat dyrt.

    Om det fungerar kan man ju även dela kortet på sitt nätverk och se kanaler på flera datorer samtidigt eller spela in m.m.

  • cruZZe
    Äldre 1 Nov 14:34
    #48

    tomsus: Jag hade också tankar på att köra allting via min HTPC. Men efter en hel del sökande upptäckte jag att det blir problem för mig att köra både viasat och canal digital. jag kör via parabol (boxer ger får dålig bild och ljud.

    Om du får snurr på grejerna kan du skriva lite om vad du gjort och hur det funkar.

    Hoppas du för övrigt är nöjd med TV´n Mina parabolboxar ger bra bild men DVD och dator ger otroligt fin bild. Finns aparater med skarpare bild, men jag gillar lite mjukare samt trevligare färger.

  • Euphor­ic
    Äldre 2 Nov 09:18
    #49

    Är inte direkt proffs och har inte direkt höga krav på min tv. Tittar inte direkt ofta. Blir nån dvd ibland och nån serie ibland.

    Köpte en sony projektions-tv från Siba. 50 tum, alldeles över 10.. tror den kostar 14.000 nu ungefär. Bra bild, inbyggd digitalbox, hd-ready, dataingång.... men det är dock ingen platt-tv. Men direkt tjock e den inte. Priset e billigt tack vare att man behöver byta lampan i prjoektorn var 6000:e timme ungefär å de kostar några tusen. Halva släkten har köpt likadan tv nu pga bildkvaliteten så det kan vara något att titta på iaf.

  • cruZZe
    Äldre 2 Nov 09:38
    #50

    Euphoric: Ja det är en helt godkänd TV för pengarna. Ett bra köp för vanliga TV-tittare som inte vill kasta ut allt för mkt pengar, men ändå få stor bild och en del finesser.

  • tomsus
    Äldre 2 Nov 10:01
    #51

    cruZZe, ja jag säger till om jag orkar bygga ihop det :)
    Nu har jag otroligt bra bild via scart-rgb från Dilog DT-355. Otrolig skillnad på digitalboxarna då den äldre boxen ger riktigt kass bild. Har två Dilog nu istället, men pixelmappat från dator ger snäppet bättre bild ändå. 576p från DVD och komponent är också ruggigt bra.

    :)

  • cruZZe
    Äldre 2 Nov 12:52
    #52

    Ja 1024x768 non interlaced är mkt najs rakt ut från datorn. Kör du VGA-VGA, VGA-HDMI eller DVI-HDMI? Själv fick jag dra en lite lambolösning som dock funkar bättre än jag trodde. De hade bara 2.5m DVI-VGA hemma så jag tog en skarc utöver det. DVD kör jag scartRGB med fin suprakabel. Mkt bra bild där också, men inte i närheten av HD-material från datorn/HTPC

    Om du ska bygga 1st HTPC så bygg med minst 3.5ghz propp och minst 1gig ram. Annars får du jobbigt att spela upp HD-material.

  • tomsus
    Äldre 2 Nov 13:23
    #53

    kör VGA-VGA, men har en DVI-HDMI adapter som jag skall testa med också.

  • Tue 4 Jan 2022 10:58
    #54
Svar på tråden Platt TV