• Bäbis0­6
    Äldre 12 Oct 13:45
    12801 visningar
    26 svar
    26
    12801

    litar inte på min hund tillsammans med barn...

    vi har en liten phalene hund,för er som inte vet vad det är så är dom lika pappilon.han är ett år.
    grejen är den att när han var liten så blev han skrämd av en två åring,och nu tycker han inte om barn..han är rädd för dom helt enkelt,han går undan om d kommer barn..men barnen tycker ju att han är jätte söt och vill gå fram och klappa han..det har hänt att han har morrat om dom kommer för nära,men då har jag lr min sambo tagit i han och sagt ifrån..så d har aldrig blivit mer än morrningar från hundens sida..men jag vågar inte lämna han med nåt barn ensam.
    jag vet inte vad man ska göra,om det är nåt som går att träna bort lr om vi inte kan ha han kvar??
    skulle va tacksam om nån kunde försöka hjälpa mej/oss!

  • Svar på tråden litar inte på min hund tillsammans med barn...
  • Hasus
    Äldre 12 Oct 14:30
    #1

    Har en terrier som älskade barn tills han var ca tre år. Hunden var ensam ute på gården och grannens barn som var två och tre år slog honom och drog honom i svansen, efter det är alla barn under fem-sex år mycket suspekta för honom och han går undan när han ser ett barn, kommer han inte undan morrar han.
    I dag är han åtta år och vi har tränat på många olika sätt för att han ska återfå förtroendet för barn, ibland går det bra och ibland går det inte alls, hur mycket vi än försöker träna. Tyvärr skulle jag aldrig våga lämna honom ensam med något barn, även om det går bra. Det skulle ju vara oförlåtligt om han gjorde något. Så jag skulle inte våga ta några risker.

  • Bäbis0­6
    Äldre 12 Oct 14:44
    #2

    hur har ni tränat då? jag vill ju inte utsätta han(för barnets skull) för barn å se hur han reagerar..

  • Äldre 12 Oct 14:49
    #3

    Ni kan tex låta hunden träffa hundvana barn som vet hur man handskas med hundar, som vet att man tar det lungt och låter hunden komma fram till dem först etc. Det viktiga är att hunden får känna att barnen inte är farliga.

  • mini97
    Äldre 12 Oct 14:53
    #4

    Ni skriver så här

    han är rädd för dom helt enkelt,han går undan om d kommer barn..men barnen tycker ju att han är jätte söt och vill gå fram och klappa han..det har hänt att han har morrat om dom kommer för nära,men då har jag lr min sambo tagit i han och sagt ifrån..

    Han är rädd och kommer att blii mer rädd om han får sig en åthutning varje gång det händer.
    Hundens enda sätt att säga att han vill vara i fred är att morra.
    Se till att hunden har ett ställe där han får vara i fred, där inga barn kommer åt han.
    Låt inte barn jaga honnom det finns ingen anledning till att han ska bli jagad.

    Se till att det är han som får ta första kontakten med barnen om han vill tvinga aldrig honnom att umgås med barn.

  • längta­refter­barn
    Äldre 12 Oct 15:25
    #5

    För min del anser jag ju iofs att man aldrig lämnar hundar och barn ensamma, oavsett vilken hund det är.

    Men för att prata om problemet så är min ena hund likadan. Han blev oxå skrämd av en liten unge när han var valp. Han morrar och skäller och blir helt tokig.
    Vi gör så att en av oss håller hunden. Sätter oss på huk med hunden mellan benen. Den andra sätter sig en bit ifrån på golvet tillsammans med barnet och tar på barnet och klappar lite på det och pratar. Då kan man snart be barnet sträcka fram handen en bit så kommer hunden dit och nosar och efter det är det aldrig några problem. Men vi tvingar ALDRIG fram nån kontakt. Lugnar isg inte hunden direkt när vi sätter oss med barnet så får han vara i ett annat rum helt enkelt. Då utsätter vi honom inte för det. Men jag vet ju inte hur din hund är. Han kanske är rädd hela tiden?

  • Bäbis0­6
    Äldre 12 Oct 15:35
    #6

    vi har provat som du säegr att vi sätter oss ner med hunden och barnet,och liksom gullar med barnet och hunden och visar att barnet inte är farligt..det brukar gå bra..men jag har ju en 4 månaders lill tjej själv,och det har gått bra med dom hela tiden..dom älskar varandra=) men när hon börjar att krypa och ta hans grejer..då är jag rädd hur det kommer att bli..jag kan ju inte ha ögonen på henne varje minut på dygnet..
    självklart ska man inte tvinga hunden att umgås me barn om den inte vill..men med sitt eget barn blir d svårt att hålla henne borta när hon börjar krypa och gå..

  • Äldre 12 Oct 15:48
    #7

    Vår hund ogillar barn i allra högsta grad och visar alltid tänderna om nån vill klappa henne. Våra barn avgudar hon naturligtvis och har hur mycket tålamod som helst med.

    Vi respekterar att hon är en familjehund och ingen annan får klappa henne. Det är vår hund helt enkelt och vi har inte köpt henne som gosedjur åt nån annan.

    Men som så många andra säger, så lämnar man ändå inte små barn ensammna med djuren...för bådas skull.

  • Liska
    Äldre 12 Oct 16:53
    #8
    -1 +1

    han är rädd för dom helt enkelt,han går undan om d kommer barn..men barnen tycker ju att han är jätte söt och vill gå fram och klappa han..det har hänt att han har morrat om dom kommer för nära,men då har jag lr min sambo tagit i han och sagt ifrån..så d har aldrig blivit mer än morrningar från hundens sida.. bäbis 06....

    ALLVARLIGT..... hunden är rädd för barnen och gör allt den kan för att slippa dom, vill inte gå fram vill inte bli klappad... ändå är DU dum nog och släppa fram ungarna.... är det någon du skall suga tag i så är det ungen/ungarna.... en hund som inte vill bli klappad och går undan skall INTE behöva bli jagad av ungar bara för att dom VILL klappa och DU tycker att det är ok...
    Det är DU och din sambo som gör fel som låter ungarna hållas... var glad att hunden varnar innan den gör något..... det är HELT naturligt. Om du inte talar om för ungar hur man ummgås med djur så hoppas jag att hunden gör det åt dig och då är det INTE hundens fel......

  • Liska
    Äldre 12 Oct 16:55
    #9

    Barn och hundar skall ALDRIG ALDRIG lämnas ensamma.... det är inte hunden jag inte litar på......

  • Bäbis0­6
    Äldre 12 Oct 17:08
    #10

    kanske förklarade mej lite dumt,men det har även hänt att dom bara går förbi utan att vilja gå till han och då morrar han oxå..
    och jag tycker inte att en hund ska morra till barn,för rätt som det är så kan han bita dom ju och det är det jag vill undvika,och lära han att barn inte är farliga...

Svar på tråden litar inte på min hund tillsammans med barn...