• Bäbis06

    litar inte på min hund tillsammans med barn...

    vi har en liten phalene hund,för er som inte vet vad det är så är dom lika pappilon.han är ett år.
    grejen är den att när han var liten så blev han skrämd av en två åring,och nu tycker han inte om barn..han är rädd för dom helt enkelt,han går undan om d kommer barn..men barnen tycker ju att han är jätte söt och vill gå fram och klappa han..det har hänt att han har morrat om dom kommer för nära,men då har jag lr min sambo tagit i han och sagt ifrån..så d har aldrig blivit mer än morrningar från hundens sida..men jag vågar inte lämna han med nåt barn ensam.
    jag vet inte vad man ska göra,om det är nåt som går att träna bort lr om vi inte kan ha han kvar??
    skulle va tacksam om nån kunde försöka hjälpa mej/oss!

  • Svar på tråden litar inte på min hund tillsammans med barn...
  • flippe

    min kompis har en hund (bordercollie) som morrar åt mina barn..ringer innan vi åker dit så att hon helt enkelt får stänga in hunden där hon inte kan komma åt barnen..hon vet att om dom får barn så kommer dom att bli tvugna att avliva henne..tyvärr

  • ProViva

    Har en 15 år gammal hund och två tvillingflickor på 14 mån som älskar honom. Under uppsikt får de vara tillsammans men han tröttnar efter en liten stund. Vi har löst det genom att sätta upp en barngrind så hunden får lugn och ro i köket och i hallen. Lycka till!

  • Vargtass

    Satsa på en bra allmänlydnad på din hund med tydliga gränser. Även en liten hund kan vara "mycket hund". I detta fallet är det en osäker hund och då är lydnad ännu mer viktig. Tydliga gränser kommer också öka självförtroendet på hunden som kommer veta vad ni förväntar er av den. Låt hund och barn leva åtskillda, åtminstone nu. Låt bara hund och barn träffas om det är positivt. Om ni busar där ute eller gömmer godis .m.m.

  • Lilla Maj

    Hej förresten är helt ny!!! Tyckte det var intressant ämne om just hundar o barn.. Jag hade ALDRIG någonsin lämnat en ett-årig hund med barn, med tanke också på att hunden har dålig erfarenhet av barn.. Kan du inte skaffa kompostgaller för att hålla både barnen och hunden på lite distans??? Kanske kan det hjälpa hunden att sakta men säkert återfå förtroendet för barn??? För i och med att barnen inte kommer åt honom och han inte åt barnen, så kanske det kan fungera???

  • Gnista

    Jag måste bara berätta appropå detta ämne (en sann historia): en barnfamilj hade en golden hane. Han hade alltid varit supersnäll mot alla, även barn. Sen en dag, helt plötsligt och utan synbar anledning, så bet denna hund ett av barnen i familjen rakt i ansiktet. Familjen rusade såklart rakt till veterinären för avlivning. En livsfarlig hund kunde dom ju inte ha hemma. Väl på veterinärens bord och med avlivningsvätskan isprutad i blodet, så lyfte veterinären av någon anledning på hundens ena öra. I örongången, LÅNGT inatucken, satt en blyertspenna! Inte konstigt denna hund bet mot barnet som med all sannolikhet skulle testa om pennan passade i vovvens öra...
    (min ena hund morrar också åt barn. Följdaktligen får han inte träffa barn. Så enkelt är det)

  • Bäbis06

    jag känner att jag måste förtydliga mej lite i det jag skrev förut,när jag skrev
    "men jag har ju en 4månaders lill tjej själv,och det har gått bra med dom hela tiden..dom älskar varandra=) men när hon börjar att krypa och ta hans grejer..då är jag rädd hur det kommer att bli..jag kan ju inte ha ögonen på henne varje minut på dygnet.."
    menar jag ju så klart inte att jag ska lämna dom ensam i ett rum och gå in i ett annat rum en längre stund..jag menar att jag vill ju inte ständig gå runt och vara orolig för vad som kan hända..tex om jag sitter i soffan och dom är på golvet,d va därför jag undrade om det är nåt man kan göra för att han ska bli bättre eller om han bara är så,och det inte är nåt att göra åt saken...

    mer och mer jag tänker på saken så tycker jag att det blir bara jobbigare,vill ju att hunden ska få va me övriga familjen,inte vara i ett annat rum och aldrig få vara med..

  • Euphorbia

    Bäbis06:
    Er hunds reaktion är helt normal.
    Hunden morrar när barnen går förbi för att förklara för barnen att dom inte ska komma fram till den.
    Detta är hundens sätt att visa att den är rädd för barn-inte arg , och slippa hamna i en situation där den biter barnet.
    Lär Barnen att man inte får gå fram till en hund som morrar för då bits den.
    Och lämna dom aldrig utan uppsikt, respektera att er hund inte vill umgås med barn, ha den i knät,transportbur eller i ett annat rum där den känner sig trygg.
    Det går säkert att träna bort, men tar lång tid och mycket tålamodoch kärlek.

  • Bäbis06

    Euphorbia:
    ja förstår att jag måste säga till barn att dom inte ska gå fram till han..min systers barn som är 6 och 3 går d jätte bra med oxå,för dom liksom bryr sej inte om han eftersom dom är van han..och dom kan man ju förklara för att dom inte ska gå till han..
    men me min lilla,när hon börjar röra på sej,det går ju inte att förklara för henne då..ska man säga nej till henne lr hunden när hon kommer att gå fram till han??

  • Vargtass

    Köp en hundbur. Den brukar ge en viss trygghet för hunden. Träna hunden positivt vid den och ge honom en "fristad" i den. Då kanske han kan gå in där och lägga sig om han vill komma undan. Kompostgaller är en annan lösning. Men akta dig för att han inte morrar och börjar vakta sin bur.

  • Vargtass

    Kan väl tillägga att min ena hund är inte 100 med barn. Vi har själv fyra barn. Med våra egna är det inga problem men när de stora barnen har kompisar och min son som är 9 år börjar leka karate med en kompis då gäller det att ha koll. Hon skulle mycket väl ta det på fulla allvar och se det som sin plikt att försvara honom. Här kan också komma in barn och de är ju högljudda och klumpiga och traska rakt in. Med en vakthund i huset är det kanske inte så bra men vi har ju valt att leva med barn och då ingår kompisar och barn som springer i dörrarna. Barn är "konstiga" för många hundar. De har hastiga rörelser, ett märkligt och överdrivet kroppsspråk som kanske är svårt för hundar att läsa av. De är ju ofta oförutsägbara! Ofta lär sig hunden att ignorera dem. Man ser på våra hundar. Barnen kan kalla på dem, de hör inte. De ser dem inte, de är luft. En sekund senare kan jag viska hundens namn och den kommer direkt. Det kommer säker gå bra för er också! Han kommer vänja sig vid en lilla! Han kommer förstå att hon inte vill honom illa så länge ni vuxna är lyhörda och ser alla signaler och har koll.

  • Virriga Vera
    Emiz skrev 2022-11-05 00:55:27 följande:
    T.s ber om råd här inte en utskällning. Du borde lugna ner dig. Om du är så kunnig är det ju bra att dela med sig av konkreta råd med en vuxen respektfull ton, hur kan du "hoppas att hunden ska göra något". Jag tror inte TS vill sin hund illa. Tagga ner
    Du ger svar på ett inlägg som är skrivet 2006, alltså ett 16 år gammalt inlägg......
  • Den 12åriga vegetarianen

    Hunden morrar för att den är osäker och otrygg. När den morrar säger den kom inte närmare. Känner ni några hundvana/ icke hundrädda barn? Är hunden förtjust i godis?
    Jag skulle ha tränat så här.
    Ge barnet hundgodis
    1. Ge barnet instruktionen med en förälder gå fram till dig och din sambo inte titta på hunden och inte gå för snabbt.
    2. Barnet ska samtidigt som hen pratar med er sprätta ut godisar på marken.
    3. Sedan ska barnet lugnt gå där ifrån utan att prata med hunden eller klappa den.
    4. Träna flera gånger och låta barnet komma fram i flera situationer där hunden inte är förberedd.
    Om hunden morrar så ska inte barnet gå bort för då visar ni att det lönar sig att morra.  Visa tydligt för andra föräldrar som ni möter att hunden är rädd för barn och att dom inte kan klappa den.  Trösta den inte när det kommer ett barn låt den klara sig själv. Säg till bestämt när hunden morrar men gå inte där ifrån.
    Lycka till!

  • Vovveshjärta

    Litar inte på barn+min hund. De fattar inte varandra riktigt så de får  inte mötas och om det skall ske, under extrem uppsikt.
    Men det är knappt det får ske.

    Barn förstår inte att hundar och katter har svansar och får ont och drar och det kan gå illa, tänker främst på min hund men såklart barnen också.

    Jag säger nej om någon vill klappa. För de vet inte hur djur fungerar och de är så oberäkneliga, barn alltså.

    Min hund morrar inte, men blir lite nervig vid alla plötsliga rörelser som barn har. Så...Man måste ta ansvar för det! Om man vet hur ens djur agerar. Du bör nog ha munkorg helt ärligt.

    Om djuret morrar, är det klokt att säga NEJ DU FÅR INTE KLAPPA DEN BITS
    FÖR HUNDENS SKULL
    Och barnets. Samt aldrig lämna utan uppsikt. Och du måste visa för barnet att den inte får bara gå fram, säga det starkt, samt jobba med hunden.
    För om djuret morrar-
    då är det något där, kanske  söka veterinär/djurpsykologshjälp?

  • Vovveshjärta
    callmepreggoornot skrev 2023-08-01 21:47:26 följande:

    Hunden lär vara död.


    Dramatiskt?! Man svarar med tips för andras skull även om tråden är gammal?
  • callmepreggoornot
    Vovveshjärta skrev 2023-08-01 21:54:48 följande:
    Dramatiskt?! Man svarar med tips för andras skull även om tråden är gammal?
    Sanningen. Att svara på en trådstart 16 år senare är värdelöst, ytterst få skulle ens be om hundråd på FL eller söka upp gamla trådar via google... Finns betydligt seriösare sidor.
Svar på tråden litar inte på min hund tillsammans med barn...