• Anonym (Engla­)
    Äldre 25 Oct 17:35
    27842 visningar
    35 svar
    35
    27842

    Säljare, hjälp!!! Vad är en bra provision?? (lönefråga!!)

    Eftersom jag känner många här på FL, vill jag inte sprida att jag söker nytt jobb, för vet inte hur dessa intervjuer kommer att gå...

    Sökt säljarjobb, både innesäljare och fältsäljare. De flesta är utgående samtal. På rätt stora företag. Både inom telefoni/mobil och reklam och försäkring.

    Lönen då....De anger massa olika summor och siffror men jag fattar inte hur man ska bedöma dom. Den ene sa 14.900 kr i garantilön med möjlighet till det dubbla genom provisionen.. (Hur vet man om man uppnår det då???) En annan sa 16.200kr i garantilön + provision...."men ligger man kvar på 16.200 så ska man inte jobba här längre.."

    Va?! (Vilken kommentar....)

    HUR vet man om en provision är bra, ska man fråga om en viss procentsats??? Jag får liksom inget hum om läget när de bara skriver så där....

    Sen undrar jag varför det står på vissa heltidstjänster att de är t.ex. 30h/v? Eller 4h/dag (kväll oftast)?

    Hjälp alla som vet nåt! Har suttit och sökt jobb hela dan här....

    Tack!

  • Svar på tråden Säljare, hjälp!!! Vad är en bra provision?? (lönefråga!!)
  • Anonym (Engla­) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 17:42
    #11

    puff

  • menu
    Äldre 26 Oct 21:48
    #12

    om man enbart säljer på provision utan garantilön, så är det brukligt med 25-30 % av försäljningsvärdet (säljer man dyra saker så säljer man oftast inte lika många, å samtalen tar mer tid osv, men man får mycket för varje såld. säljer man billiga saker typ 99,- - 199,- abbonemang så får man ju mycket sålt å därmed lika bra lön..)

    har man garantilön ELLER någon annan slags garantiliknande lön (tex 8-20,- per avslut = man vet ju att man får pengar fast ingen köper, dvs bara man åtminstone gör sitt jobb å ringer)
    då kan man ha tex provisionen på 8-10 % även här på försäljningsvärdet.

    eller så kan man ha en summa rakt av per samtal typ 25-35,-

  • Anonym
    Äldre 27 Oct 21:22
    #13

    Du hamnar i en dålig sits om garantin verkligen inte är en garanti och om alltför stor del av lönen är beroende av provisionen. Det är få som orkar med pressen att inte veta hur mycket man får ut i lön (om ens något allt, det är inte säkert att kunderna är itnresserade hur hårt man än jobbar) och de enda som tjänar på detta är arbetsgivaren.
    Försök hellre satsa på jobb där du har en verklig lön du kan leva på som grund (=seriöst företag), då blir ev. bonusar och provision bara extralön att vara glad över.

  • Anonym
    Äldre 30 Oct 16:39
    #14

    Hej:)
    jag jobbar som säljare idag(salemarketing) inte (tele)
    man ska alltid kolla vad den fasta delen är.
    och oftas brukar provision vara dålig men den kan vara så grym.
    Oftas har man en fast plus rörlig lön,

    tex:
    fast 16000:-
    rörlig 8000:-

    den rörliga ska man * med hur mycket procent i budget man har gjort.

    jag jobbar i sthlm och vi söker folk nu, och här har vi väldigt tur med att få väldigt bra lön:)

  • Anonym (Engla­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 15:44
    #15

    Senaste anonym: är det bättre eller sämre med ENBART provision?

    Jag tror jag nämligen kommer få ett jobb nu med enbart prov! Som utesälj, till privatpers.!

  • Rebeka­h84
    Äldre 1 Nov 15:50
    #16

    ajaj! jobba ALDRIG med bara provision! jag har jobbat som larmförsäljare för Falck... gör aldrig om det! Man tjänar ju ingenting.

  • Anonym (Engla­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 15:56
    #17

    Rebekah: Oj då??!! Berätta, vad hände?

    Detta är ett försäkringsbolag. Första 8 månaderna är det garantilön, sen när man lärt upp sig blir det bara provision..

  • Anonym (Blue)
    Äldre 1 Nov 16:06
    #18

    Grejen med enbart provision, eller LÅG fast lön + provision, är att det kan bli väldigt stressigt att hålla "huvudet över ytan". Det kan vara oerhört tungt dom månaderna när det inte går så bra och man tvingas jobba jättemycket för att det ska löna sig.

    Nä, säljare är ett mardrömsjobb om man inte är JÄVLIGT bra på det.
    Är det dessutom utesäljare till privatpersoner får du räkna med en del sura miner också när du stör folk i deras vardag och som inte vill bli uppsökta på det viset.

  • Anonym (Engla­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 16:15
    #19

    Näää.......är det så....? Synd.

    *grubbel*

  • Anonym (Engla­) Trådstartaren
    Äldre 1 Nov 16:50
    #20

    fler?

Svar på tråden Säljare, hjälp!!! Vad är en bra provision?? (lönefråga!!)