• Prisma­n
    Äldre 26 Oct 20:47
    1502 visningar
    14 svar
    14
    1502

    Tvillingar genetiskt??

    Hur är det med det egentligen?
    Kan man bara få tvillingar om det finns i släkten?

  • Svar på tråden Tvillingar genetiskt??
  • Mummyn­r1
    Äldre 26 Oct 20:56
    #1

    Har hört att det är så. Men att det brukar hoppa över en generation.
    Min mamma ska ha tvillingar nu närsom helst så då skaa det normalt hoppa över mig men på min mans sida är det han som ska ha tvillingar så man får vänta och se hur det slutar *ler*

  • Dito
    Äldre 26 Oct 20:58
    #2

    Jag har också hört att det ärftligt. Det är från mammans sida det ärvs.man

  • Lillst­rumpa8­2
    Äldre 26 Oct 20:58
    #3

    Har också hört att det är så, men däremot har jag även hört att det bara gäller enäggstvillingar. Vet dock inte om det stämmer.

  • 81an
    Äldre 26 Oct 20:58
    #4

    Tvåäggstvillingar är ärftligt på mammans sida medans enäggstvillingar beror på slumpen.

    Din man kan alltså inte påverka om du släpper ett eller två ägg. Så finns det på hans sida ska det inte spela nån roll.

  • Senap
    Äldre 26 Oct 22:31
    #5

    Jodå. Det spelar roll även på pappas sida

    Vi var så kaxiga på inskrivningen när vi menade att det inte var någon chans för oss eftersom vi bara har tvillingar på pappa-sidan (båda två) men där har vi desto fler.
    Då informerade BM om att de senaste rönen säger att mannen påverkar. Genom hormoner (på samma sätt som kvinnor som bor tillsammans får mens samtidigt) så påverkar mannen kvinnan att släppa två ägg är teorin.


    Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Leeloo
    Äldre 26 Oct 22:33
    #6

    Enäggstvillingar kan vara ärftlit det oxå har jag hört, men sällan. Tvåäggs är ärftligt iaf.

  • Lorina
    Äldre 26 Oct 22:46
    #7

    Taget från:www.tvillingklubben.se/twins/qa.asp

    Är det ärftligt att få tvillingar?

    Att få tvåäggstvillingar är mycket ärftligt. Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är ärftlig. Däremot kan en man, även om han är tvåäggstvilling eller har tvillingar i släkten, inte påverka sin kvinna att släppa två ägg. Han kan däremot ge sina barn den ärftligheten och hans dotter kanske en dag får tvåäggstvillingar.

    En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

  • 2äggma­mma
    Äldre 27 Oct 09:19
    #8

    Amnen till det Lorina!!!

    Min far är tvåäggstilling och mina söner är det oxå...

  • Tintan
    Äldre 27 Oct 09:25
    #9

    Man behöver ju inte ha det i släkten, det måste ju starta nånstans, vi är först ut i våran släkt med tvillingar, så det måste inte var genetiskt.


    Martina har 2 pyren i magen
  • missy7­8
    Äldre 27 Oct 09:31
    #10

    Förmodligen...
    Min morfar var tvilling... och min mamma fick mig och tvillingsyrran... Och så har någon kusin och liknande fått tvillingar.
    Jag slipper.. *ler* Har bara en i magen. Tack gode gud för det. *flina*

  • Mummyn­r1
    Äldre 27 Oct 10:25
    #11

    Tintan

    Min mamma är oxå först ut i släkten ha ha. Som du sa så måste det ju starta någonstans.

  • Äldre 27 Oct 22:26
    #12

    jag har enormt stor chans att få tvillingar då jag har tvillingsyskon, min syster har tvillingar, min pappa är tvilling, min farmor mamma var tvilling samt min mormors syskon. Alla är tvåäggstvillingar.
    Även min pappas sida påverkar mina chanser att få tvillingar.

    Men att även den blivande pappan påverkar chansen att vi ska få tvillingar visste jag inte...

  • Tintan
    Äldre 28 Oct 17:15
    #13

    dalkulla85: att pappans sida påverkar var nåt nytt, vi har alltid fårr höra att enbart den kvinnliga sidan alltså mammans för tvillingar vidare....


    Martina har 2 pyren i magen
  • Mamma till tre kottar
    Äldre 29 Oct 21:12
    #14

    Inga tvillingar alls i släkten vad vi vet, men tvillingar blev det (tvåäggs)

Svar på tråden Tvillingar genetiskt??