• Ewa74
    Äldre 6 Nov 12:04
    5491 visningar
    16 svar
    16
    5491

    hur stor risk att föda tidigt igen?

    Hej!
    min dotter föddes efter 29 fullgångna veckor efter prematur vattenavgång. nu är jag gravid igen och läkarna säger att dom inte kan säga hur stor risk det är att jag föder tidigt igen, vilket känns lite frustrerande förstås. därför undrar jag vad era läkare har sagt om risken att föda för tidigt igen? jag vet att risken för förstagångsföderskor att föda före vecka 32 är ca 1%, så jag antar att den är lite högre om det radan hänt en gång?
    Skriv gärna vad anledningen till att ni födde tidigt var också.

    //Ewa

  • Svar på tråden hur stor risk att föda tidigt igen?
  • Äldre 6 Nov 12:11
    #1

    Tror att det beror på av vilken anledning man fick prematurt första gången. Jag fick min första son i v.35 p.g.a. GBS. Hade en jobbig och strulig graviditet, med sammandragningar mer än halva tiden och värkar i v.30 - men lyckades hålla kvar bebisen till v.35 med hjälp av Bricanyl.

    Nästa graviditet var okomplicerad och lillebror föddes på BF, trots att jag även denna gången hade GBS.


    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Monste­rmamma­n
    Äldre 6 Nov 12:16
    #2

    Jag födde sonen fem veckor för tidigt och dom visste inte varför.
    När jag sen väntade dottern så kunde dom ju så klart inte säga hur det skulle gå men jag fick gå på en par extra UL för att kolla upp storleken på henne ifall hon skulle komma tidigare hon också så att dom visste vad dom hade att göra.
    Här var vi bor så har dom inte resurser att ta hand om för små bebisar så då blir man skickad med helikopter till antingen Uppsala eller Åbo, som tur var så slapp jag det båda gångerna.
    Dottern kom sen två veckor före bf.

    Lycka till!


    KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
  • Äldre 6 Nov 12:17
    #3

    Det var många anledningar till att dottern kom för tidigt (jag är väldigt kortvuxen, preklampsi, hepatos, tidig vattenavgång, infektion i livmodern och 39 graders feber och en bebis som inte mådde bra).
    Men läkaren sa att små mammor sällan går tiden ut så jag räknar inte med att göra det med ett ev syskon heller. Även om jag slipper de andra besvären.

  • jeatea
    Äldre 6 Nov 13:13
    #4

    Jag födde min dotter i v 26 pga GBS som man inte tog på allvar på MVC så om jag skulle bli gravid igen så sa dom till mig att jag inte kan räkna med att gå till v40 men att man skulle göra allt så det barnet inte kom lika tidigt men jag skulle få räkna med en prematur till så därför vågar jag inte skaffa en till (just nu )
    Ha det gott o lycka till du ska se att denna gång så går du till v42
    kramizzzzzz

  • Äldre 6 Nov 13:19
    #5

    jeatea: Var det MVC eller spec.mödravården som sa det? Jag har snarare förstått att just GBS är den orsak som man lättast kan förhindra om man vet att kvinnan tidigare fått förtidigt. Då gör man regelbundna odlingar och sätter in antibiotika om det skulle behövas.

  • BeataB­us
    Äldre 6 Nov 13:21
    #6

    Hej..Innan jag fick min nummer 6 förra året så fick jag 2003 en pojk 13 veckor förtidigt..pga infektion i  min kropp...När jag sedan fick barn förra året(nr 6) så kom han 40+4..så ja det e ju beroende på varför det blev prematur så att säga...


    Tillhör Svamlarna ©
  • VICKY8­2
    Äldre 6 Nov 14:41
    #7

    Min mamma har fått alla sina tre barn förtidigt (tidigast v. 37)
    Min syster har fått alla sina tre barn förtidigt (tidigast v. 36)
    Jag fick mina tvillingar för tidigt (v. 33+4)

  • Slaim
    Äldre 6 Nov 22:37
    #8

    Usch jag har tänkt mycket på det där eftersom de aldrig hittade någon orsak till varför jag födde för tidigt. Hade tidiga sammandragningar och blödningar. Men både läkarna och barnmorskan vid förlossningen, har sagt att nästa graviditet är en ny graviditet. Det finns ingenting som säger att jag kommer föda tidigt igen. Fast jag kommer vara livrädd nästa gång.

  • Anton0­4
    Äldre 7 Nov 09:52
    #9

    Vår Anton kom ju i v. 25. Sen kom lillasyster Isabelle, nu 2 mån gammal, 8 dagar innan BF. Hade heller ingen förklaring till varför Anton kom tidigt, men antagligen en infektion. Därför sa de oxå att risken för för tidig födsel med nr 2 var lika stor för mig som för vem som helst. En infektion kan ju tyvärr alla få. Men visst var jag livrädd. Att ligga på Neo i 4 mån och se sitt barn kämpa för livet är ju ngt jag aldrig någonsin vill uppleva igen. Anton fick RS två veckor efter att vi ÄNTLIGEN kommit hem, så det var in till sjukan igen och på respirator. Kändes som om man var tillbax på ruta ett..

    Men hur som helst, ska du inte vara orolig. det kommer att gå bra med nr 2!
    Kram

  • maria2­04
    Äldre 8 Nov 10:51
    #10

    Folke kom 6,5 veckor för tidigt, vattnet gick. JAg hade inte haft några symptom tidigare. Nu säger de att det inte går att förutspå något. Vi får väl hålla tummarna... Är i v. 30 nu och tror hela tiden att jag ska föda. Är otroligt lyhörd för varje symptom. Har blivit sjukskriven en dag/v för att vila upp mig mentalt inför förlossningen.

    Hoppas att det går bra för oss. Man är ju orolig att det kommer att bli ännu tidigare den här gången...

  • Äldre 8 Nov 14:06
    #11

    födde båda gångerna i v.24 tyvärr. trodde inte det kunde hända igen, och absolut inte i exakt samma vecka! mardröm..

  • Memo
    Äldre 9 Nov 15:11
    #12

    Min första kom i v 36+0
    Andra 34+6
    tredje 35+0, vart igångsatt så man vet ju egentligen inte hur långt jag skulle kunnat gå

    Alla har kommit för tidigt pga svår Hepatos.


  • Ida och Razmus Mamma
    Äldre 10 Nov 22:22
    #13

     min lilla föddes 11 veckor för tidigt.
    berodde på att jag hade för mycket sammandragningar som gjorde att min livmodertapp förkortades.
    så när själva förlossningen satte igång var jag öppen 3 cm.
    låg på sjukhus i 4 veckor innan och fick bricanyl sprutor och trackocil dropp för att stoppa dom.hade sängläge.
    ändå var jag ofta från v 20 på mvc och kollade mig.
    hjälpte inte.
    varför vet dom än idag inte.
    ingen inf eller något hon någon av oss.

    så nu väntar vi vårt andra barn och det är det som oroar mig mest att även denna ska komma tidigt.

  • adifa8­4
    Äldre 27 Nov 23:01
    #14

    Hej allihopa!
    Är rädd för att skaffa fler barn pga samma sak som ni ändå lyckades jag hålla kvar honom till 36+5,med hjälp av bricanyl.
    Han var nära att komma redan v27.Hade väldigt jobbig graviditet,men har ingen förklaring till varför han kom tidigt.
    Jag och mina syskon är också alla födda för tidigt men ingen vet varför.

  • Äldre 29 Nov 20:27
    #15

    På Neo sa dom till oss att det är mellan 20-40% chans/risk att bebis nr.2 också föds för tidigt! Skrämmande siffra nästan!


    Mamma till Emilia 060707
  • M I R R E
    Äldre 30 Nov 15:46
    #16

    Jag fick min son i v 25+5 den 28/1 i år. Nu väntar jag mitt andra barn och är givetvis lite skraj.

    Jag fick min son för tidigt pga GBS. Läkarna har hittills varit strålande men jag kommer nog vara en ytterst jobbig gravid kvinna denna graviditet för jag kommer kräva att inte bli nonchalerad. Inga problem hittills.

    Jag har redan GBS i urinen och äter min första dos pennicillin. Ska på återkontroller snart.

    Jag har inte hört något om risken men vet ju att den finns. För mig som fött så tidigt kan jag känna att om bebisen i övrigt är frisk men föds i v.35 så är det ok men inte en till extrem prematur.


    Killian är mammas gooooos...
Svar på tråden hur stor risk att föda tidigt igen?