• cateye­3
    Äldre 4 Dec 10:18
    4143 visningar
    8 svar
    8
    4143

    Katten går med vikt öra...

    En katt här utanför brukar stryka omkring här.
    Har nu sett att han viker sitt ena öra lite.
    Vad kan det bero på? Är han sjuk? Kan det vara allvarligt?

  • Svar på tråden Katten går med vikt öra...
  • Skärgå­rdsfru
    Äldre 4 Dec 10:25
    #1

    Hm på vilket sätt menar du att han viker in örat? Försökte visualisera det framför mig men det gick inte så bra

    Men det kan förmodligen vara så att katten är besvärad av något i örat. Antingen av någon sjukdom t.ex. skabb eller annan infektion eller så är örat skadat på något sätt. T.ex. från bråk. Är det en hemlös katt? Eller så är den skitig i örat och det irriterar.


    Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • dekad
    Äldre 4 Dec 10:28
    #2

    Det kan vara en gammal skada från ett slagsmål. Det kan ju också vara någon öronsjukdom, och att ena örat drabbats hårdare än det andra. Tror ni katten är hemlös? Ni kan ju försöka locka till er katten med lite mat och titta om ni ser nåt.

  • cateye­3
    Äldre 4 Dec 10:36
    #3

    Jag kanske beskrev det lite konstigt
    Om man säger att öronen vanligtvis "pekar rakt upp", så pekar det ena örat mer åt sidan nu... Förstår du? Det lutar liksom neråt, och inte uppåt på nåt sätt...

    Jag tror katten tillhör ridskolan som ligger mittemot här, och jag vet att grannen ger honom mat emellanåt.

    Om detta skulle ske med mina innekatter, kan det vara samma orsaker som med hanen där ute, dvs skabb o öronsjukdom?
    När borde man i så fall kontakta veterinären?
    ska man först "pilla" lite efter smuts, och se om det blir bättre?
    Vad händer med utekatten, ska jag hålla ett öga och se om det går över?

  • dekad
    Äldre 5 Dec 16:38
    #4

    Hm, jag kan inte det här med skabb och andra öronsjukdomar, men kanske du kan gå in på www.kattforum.se Där finns kunniga människor som har bra svar. Annars kanske du kan kontakta ridskolan och be dom låta en veterinär titta på katten. Eftersom det är ridskolans katt har dom också ett ansvar att ta hand om den så den inte lider i onödan.
    Vad snäll du är smo bryr dig om en katt som inte ens är din egen

  • Äldre 5 Dec 16:41
    #5

    Det låter som öronskabb, men det är lite svårt att veta säkert. Om du får lyfta upp katten så kan du kolla om han är lortig i örat för det blir de av skabb.
    Öronskabb är enkelt botat med lite örondroppar från veterinären, så du kanske skulle tipsa ridskolan om att kissen ser lite underlig ut.

  • Äldre 5 Dec 18:45
    #6

    För att säkerställa om det är skabb eller inte, behöver man kika i mikroskop på öronsmutset. Är det skabb kan veterinären skriva ut Advocate (osäker på stavningen), man droppar en pipett i nacken så tar det löss, loppor, skabb och inälvsparasiter

  • Äldre 8 Dec 16:09
    #7

    Hur har det gått med kissekatten? Har du sett den igen?

  • cateye­3
    Äldre 9 Dec 11:18
    #8

    Ja, den hänger alltid här utanför, men örat ser bra ut nu

Svar på tråden Katten går med vikt öra...