• tandma­ja
    Äldre 4 Dec 21:02
    6403 visningar
    7 svar
    7
    6403

    Ledbandsoperation av hund...

    ...min goldentik hoppade/ramlade utför ett stup förra veckan och skadade framtassen ordentligt.Nu har vi varit på återbesök och veterinären vill söva henne och ta "stressröntgen" för att kunna se hur skadade ledbanden är.Troligtvis operation men de låter lite tveksamma till att operera. Jag är jättenervös inför morgondagen och undrar om någon varit med om samma sak ? Har i så fall era hundar bliivt återställda ?

  • Svar på tråden Ledbandsoperation av hund...
  • Lilla Flisan
    Äldre 5 Dec 15:58
    #1

    Jag opererade min gamling när hon var 10 år. Hela bakknät var helt söndertrasat, fanns vare sig ledband eller menisker kvar, bara massa krossat brosk. Hur som haver gjorde veterinären ett superbra jobb, och knät läkte ihop. Under den långa konvalesensen tappade hon dock vääldigt mycket muskler i rumpan, så hon kunde inte längre gå i trappan normalt eller hoppa in i bilen. Hon fick ett bra kosttillskott som verkligen gjorde susen (har hjärnsläpp för tillfället men vet eg vad det heter) samt fick akupunktur och blev laserbehandlad. Knät blev helt återställt men hon var för gammal för att bygga upp sin kropp muskelmässigt mera. Hon förblev aningen svag i rumpan, men levde ändå ett gott liv fram till sin död, som tragiskt nog inträffade när hon var 15år genom en hemsk olyckshändelse.

    jag tror det kommer att gå bra för din hund! Lycka till

  • tandma­ja
    Äldre 6 Dec 14:58
    #2

    Tack för svaret ,lilla flisan. har tillbringat två dagar på Strömsholm och antagligen är ledbandet är så förstört att det inte ens går att operera.Är såå himla ledsen ,det känns verkligen overkligt.
    Den ena vetetinären tyckte vi skulel ta bort hunden medan vet nr 2 säger att steloperation går att försöka med.
    Just nu ligger Tilda på uppvaket på Strömsholm och vi vet inte vad som är bäst men kommer nog försöka med stelop,vi vill ju göra allt som är möjligt men jag vet inte riktigt vad det innebär för hunden.
    Riktigt jobbigt var också att vet. på Strömsholm sa att vår hund var otroligt svår att handha ,hon var aggressiv och bet allt och alla .Hon har aldrig någonsin bitit någon och vi har tvingats besöka veterinär massor av ggr (hon är en riktig oturshund ) så man undrar ju vad som hänt där ...

  • Lilla Flisan
    Äldre 6 Dec 15:16
    #3

    men fyy!
    Det lät ju inte alls bra, lider med dig och hunden något oerhört. Att det inte går att göra något åt är som du säger, overkligt. Har dom öppnat benet på henne och tittat?
    På strömsholm är dom ju annars väldigt skickliga, har fullt förtroende för dom. Att hon är aggresiv, tror du inte det kan ha att göra med smärtan? En av våra stallkatter slet av ett ledband för ett par år sedan helt. Vi avlivade henne men veterinären sa att det kanske hade kunnat gå att ordna till "provisoriskt", men att efterbehandla en halvvild stallkatt var inte att tänka på, så vi lät henne få somna istället.

    fruktansvärt tråkigt när det händer. *tröstkram*

  • tandma­ja
    Äldre 6 Dec 15:36
    #4

    Tack för tröstkramen, den behövs idag (ser att jag knappt kan satava ens ,bara gråter...) Jättetråkigt med er katt men jag förstår hur du menar med vild ,att det kanske är bäst för katten att slippa bli "handikappad" det är lite så jag tänker med Tilda.Hon är en otroligt livlig och "hoppig" hund,allt går i 100% nittio (är ju bara 1 år ) så man undrar ju vad det blir för liv med en stelopererad framtass...Dessutom är det lååångt dit ,gips och rehabträning upp til l6 månader efter operationen.

    De har inte öppnat tassen men sövd henne och tagit stressrtg ,dvs placerat tassen i alla möjliga ställningar för att se hur skadade ledbanden är.

    Jag tror också det kan bero på smärtan och att hon är själv, att hon är ilsken men det konstiga är att varje gång vi besökt veterinären ,te x hela förra veckan,med tassen så har de fått böja och bända.De har också gått iväg med henne utan att vi varit med för att bl a tömma urinblåsan (vilket enl vet var smärtsamt )vilket de gjorde genom att klämma ut urinen och hon har inte sagt ett knysst så jag tycker det är jättemärkligt.Det kändes som hon pratade om en annan hund ...Det känns inte alls bra i alla fall.

  • Vilja0­0
    Äldre 6 Dec 15:48
    #5

    Hoppas det går bra för er. När hunden har ont kan det mesta hända o varje hund har precis som vi människor sin gräns. Usch, jag lider med er o krama mina tokar som peppar peppar inte varit olycksdrabbade på länge.kram!

  • tandma­ja
    Äldre 7 Dec 07:33
    #6

    Tack Vilja00 och lilla flisan för era svar.
    Igår kväll åkte vi och hämtade hunden på Strömsholm.Hon har hela höger ben gipsat.Hon blev så lycklig när vi kom att jag trodde hon skulle knäcka gipset,helt galen.
    Nu kunde de inte ge oss operationstid förrän nästa torsdag så vi får ha hunden hemma med gips tills dess.Ska ringa till Bagarmossen idag och se om det kan gå fortare där.
    Vår vanliga vet. rekommenderade dock Strömsholm så jag vet inte riktigt hur vi ska göra.Det mesta har gått fel med Tilda där bara så det kanske är bra att byta ställe.Hon har varit väldigt ilsken och t o m bitit en vårdare ,riktigt hårt ,det gick hål och hon fick åka till sjukhuset.Känns sååå tråkigt och ofattbart när man haft världens snällaste hund som aldrig gjort något.

    Killen i receptionen berättade att de fått skjuta henne med bedövningsrör då hon satt längst in i buren och tryckte.Det gick tydligen inte att få kontakt med henne för att hon var så rädd och eftersom hon bet en tjej vågade de väl inte chansa så de använde röret ...hemskt och ofattbart för oss.

    Nu har ma ninte bara tassen att oroa sig för,ma nundrar ju hur detta påverkar hundens psyke och vad som hänt henne...

  • Sun 1 Jan 2023 14:02
    #7

    Hej, hur gick set med er 1 åriga golden? Valde ni att stelbensoperera? Om ni gjorde det, hur har det gått nu 1 år efter? Står inför besluta för min 1,5 åriga setter imorgo.

Svar på tråden Ledbandsoperation av hund...