• kozzan

    lugnande naturläkemedel för bebisar?

    är det någo som provat nåt lugnande naturläkemedel till sin bebis (under 1år)? funderar på att pröva eftersom vår tjej har så svårt att komma till ro, det är så mkt annat runt omkring. hon sover 4-6timmar per dygn sen 3mån tebax... tänkte prova nåt avslappnande så hon kan slappna av och komma till ro.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-12 22:01:52:
    skriver ett tillägg här så att alla förhoppningsvis förstår min tanke ang välling.
    Jag är inte emot välling i sig. Jag är emot att man skapar ett beroende av en viss produkt, tex välling. Jag kan absolut tänka mig att he min dotter välling på flaska några dagar i veckan. Fasta rutiner kan man ha utan just välling, istället för bad, välling och sova kan man ha bad, äta/dricka, sova. Det finns andra saker att föda barn med innan de sover än just välling, därför anser jag det onödigt att ge just välling varje kväll.

  • Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?
  • listo

    Jag håller med Mylla. Scenariot låter bekant, det kanske är precis så att när hon tas upp så blir det en signal som säger att det är okej att inte sova vidare.

    Hoppas ni hittar en "metod" eller något sätt som får henne att hitta ro.

  • Molnet

    Jag såg ett avsnitt med dr Phil där ett par hade en ett-åring (tror jag att barnet var) som vägrade sova om han inte fick komma till mammas säng och amma. Det var svårt för mamman att fixa det men hon fick tips och ett vecko-program som hon körde en hel vecka och efter denna vecka funkade det!

    Det gick ungefär ut på att sitta bredvid på en stol och så fort barnet började gråta så skulle man klappa och i värsta fall, dvs om barnet fick panikskrik skulle hon ta upp det i några sen och sen lägga ner honom igen. Det funkade sakta men säkert och de fick tillbaka sin sömn. Allihopa!

  • aster

    Mylla:
    Jag sa att jag skulle använda sömnmedicin i nödfall. Självklart tycker jag att det är bättre att i första hand prova sömnrutiner, buffning, bära i sjal, kolla efter öroninflammation och tusen andra saker som TS kan få tips om här på FL. Jag tror också att det är en möjlig väg att bara se tiden an, eftersom 9-månadersåldern ofta innebär sömnproblem.
    Det jag ville säga med mitt inlägg var att "naturläkemedel" är mindre hårt kontrollerade, och att jag aldrig skulle använda ett sånt preparat på mitt barn. Jag tycker att om man söver sitt barn med ett växtextrakt så har man drogat sitt barn lika mycket som om man använt exempelvis Theralen.

  • J o E

    Aster - hur kan man ens fundra på att ge sitt barn sömnmedel??!! Stoppa in en massa kemikalier i en så liten kropp! det kan väl endast vara befogat vid otroligt exceptionella tillfällen och inte som någon slags lösning på sömnproblem??!!

    Blir upprörd

  • Mylla

    Jag tror inte att det finns några växtextrakt som man kan söva ett barn med sömnproblem med, och skulle de vara så starka så är det fullkomligt livsfarligt!

    Håller med dig om att man ska vara försiktig med naturläkemedel också.

  • kozzan

    aster: som jag skrev tidigare så har problemet varit i 3mån. det här är inte bara en 9mån fas utan ett större problem än så. Hon har sovit max 6 timmar per dygn de senaste tre månaderna och läkaren vill ge henne theralen för att avbryta mönstret.
    de flesta naturläkemedel ionnehåller endast naturliga ämnen som i rimliga doser inte är skadliga på kroppen. Theralaen innehåller massa kemikalier som hämmar utveckling osv därför tycker jag att naturläkemedel verkar snällare för kroppen och det är dessutom inte beroendeframkallande som Theralen som är en form av psykmedicin för vuxna som får raseriutbrott.

    JoE: enl läkaren så är theralen lösningen i vårt fall men jag tvivlar på det, då skapar man bare ett till problem, att bli av med beroendet sen.

    Man ska absolut vara försiktig med all form av läkemedel både på sig själv och framförallt på små barn men ibland kan man även som liten behöva lite hjälp på traven och då är väl naturliga ämnen och örter mkt bättre än dessa kemikalier? det tycker jag iaf, därför väljer jag att prova det innan theralen.

  • kozzan

    Mylla: jag provade att inte at upp henne inatt när hon skrek och det blev bara värre så tillslut klara jag inte av att låta henne vara. men det kan nog vara som du sa att hon då tror att det är okej att inte sova för så fort hon kommer upp ska hpn leka sen.
    vad kan man ge henne att äta sent på kvällen för att hon ska hålla sig mätt hela natten? hon har mjölkallergi och jag vill inte ha flaskbarn...

  • listo

    Det finns ju aldrig några garantier för att de ska vara mätta hela natten, men ofta när de är såpass stora så är nattätning nog mer en ovana än riktig hunger (det märker jag på mina tvillingar, 11 månader).

    Men ett tips kanske kan vara att "toppfylla" henne totalt under eftermiddag och kväll. Det går ju säkert att modifiera i all oändlighet med tanke på mjölkallergin, men vi gör så att vi fyller på med mellanmål (frukt + yoghurt), sedan middag (mat), sedan lite småtugg på kex eller bröd eller liknande och till slut välling vid sängdags.

    Får jag vara nyfiken och fråga varför du inte vill ha ett flaskbarn? Det finns väl mjölkfri välling, det kanske skulle vara bra för att göra henne riktigt mätt. Vi ger fullkornsvälling till tvillingarna, och har märkt stor skillnad på sömnen sedan vi började fylla på med rejält mycket mat under eftermiddag/kväll.

Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?