• kozzan
    Äldre 10 Dec 19:34
    3307 visningar
    80 svar
    80
    3307

    lugnande naturläkemedel för bebisar?

    är det någo som provat nåt lugnande naturläkemedel till sin bebis (under 1år)? funderar på att pröva eftersom vår tjej har så svårt att komma till ro, det är så mkt annat runt omkring. hon sover 4-6timmar per dygn sen 3mån tebax... tänkte prova nåt avslappnande så hon kan slappna av och komma till ro.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-12 22:01:52:
    skriver ett tillägg här så att alla förhoppningsvis förstår min tanke ang välling.
    Jag är inte emot välling i sig. Jag är emot att man skapar ett beroende av en viss produkt, tex välling. Jag kan absolut tänka mig att he min dotter välling på flaska några dagar i veckan. Fasta rutiner kan man ha utan just välling, istället för bad, välling och sova kan man ha bad, äta/dricka, sova. Det finns andra saker att föda barn med innan de sover än just välling, därför anser jag det onödigt att ge just välling varje kväll.

  • Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?
  • kozzan
    Äldre 11 Dec 19:36
    #61

    kornblume:det kan ju va värt att prova... ska köpa lavendelolja och prova i första hand så får vi se vad jag tar til härnäst.

    veera: det kan ju inte va skadligt på något sätt. hon använder inte kudden men man kan nog läga under madrassen...

  • Tonx
    Äldre 11 Dec 19:37
    #62

    Men varför inte välling? Det finns väl knappt nån bättre kvällsmat för småttingar!
    Testa att ge en ordentlig omgång mat till kvällen och toppa med en flaska välling tills hon nästan storknar.

  • Äldre 11 Dec 19:41
    #63

    Kozzan- ja det finns väl inte så många här som använder kudde till sina bebisar men det går säkert att sätta under lakanet eller madrassen.

  • Äldre 11 Dec 20:10
    #64

    Hej!
    Jag svarade inte i går kväll, men jag gör det nu i stället. Jag tycker inte heller att du ska prova theralen, kozzan. Det låter inte som att du har prövat riktigt alla sätt utom mediciner än.

    När det gäller valerianarot under kudden så skulle jag vara otroligt försiktig. Om det verkligen funkar så kan jag inte förstå att det funkar på något annat sätt än att ämnen från roten går ut i luften, bebisen andas in dessa ämnen och blir slö och lugn?

    Eller hur tror ni att det skulle kunna funka?
    Jag tycker verkligen att det låter som en drog!

    Välling på kvällen tycker jag verkar ofarligt, och det har funkat väldigt bra i min familj.

  • kozzan
    Äldre 11 Dec 20:43
    #65

    tonx: största anledning till varför vi inte vill köra m välling varje kväll är fär att hon inte ska bli beroende av en flaaska välling innan hon somnar sen är hon till 99%säkerhet mjölkallergiker därför har vi inte velat mixtra med det förns utredningen är klar.

    aster: det r nog som du skriver, att de andas in det och blir dåsiga av det...

  • Tonx
    Äldre 11 Dec 21:01
    #66
    kozzan skrev 2006-12-11 20:43:28 följande:
    tonx: största anledning till varför vi inte vill köra m välling varje kväll är fär att hon inte ska bli beroende av en flaaska välling innan hon somnar sen är hon till 99%säkerhet mjölkallergiker därför har vi inte velat mixtra med det förns utredningen är klar.aster: det r nog som du skriver, att de andas in det och blir dåsiga av det...
    Måste ändå undra varför det är så illa om hon vill ha välling till kvällen? Det är ju jättenyttigt och mättar väldigt bra, också är det ofta ett bra sätt att varva ner på, att ligga och dricka välling.
    Vet inte om det finns välling för mjölkallergiker?

    Men, gör som ni vill
  • kozzan
    Äldre 11 Dec 21:03
    #67

    Tonx: är välling verkligen så nyttigt, varför används det inte i fler länder iså fall? hon har fått smaka välling en gång och då bara spotta hon och som jag skrev, hon kan visst få välling om hon vill ha det och om det finns mjölkfri men inte varje kväll.

  • Tonx
    Äldre 11 Dec 21:20
    #68
    kozzan skrev 2006-12-11 21:03:07 följande:
    Tonx: är välling verkligen så nyttigt, varför används det inte i fler länder iså fall? hon har fått smaka välling en gång och då bara spotta hon och som jag skrev, hon kan visst få välling om hon vill ha det och om det finns mjölkfri men inte varje kväll.
    Ja, välling är nyttigt. Min dotter levde på enbart välling i flera månader eftersom hon är matvägrare, inga problem, hon fick i sig allt hon behövde genom den.

    Tycker du resonerar lite konstigt faktist. Om det nu skulle funka, tycker du inte att god sömn är att föredra framför rädslan att skapa "dåliga" vanor?
  • Äldre 11 Dec 22:14
    #69

    Kozzan: Är det just välling du inte vill ge henne varje kväll, eller gäller det alla vanor?
    Min erfarenhet är att det är just väldigt tydliga rutiner och vanor som hjälper mot sömnproblem. Vi har inte haft så jobbigt som du, tack och lov, men vi har ändå tyckt att det har varit hopplöst ibland. 4-6 timar per dygn låter super tufft, hoppas det vänder snart!

    Listo skrev väldigt klokt i inlägg 46 tycker jag.

  • sumo
    Äldre 11 Dec 23:02
    #70

    kozzan: låter jobbigt!
    hur ser hennes dagar ut? är det mycket som händer? märker att min lillkille har svårt att komma till ro dagar då vi hittat på lite för mycket.
    äter hon mycket frukt(=fruktsocker, ger snabb energi, kan vara bra o dra ned på). ser hon på tv? sluta med det i såfall kan vara att hon har för mycket intryck att bearbeta.
    lycka till!

  • kozzan
    Äldre 12 Dec 20:38
    #71

    tonx: det är säkert konstigt för vissa på samma sätt som jag tycker det är konstigt att man vill göra sina barn beroende av något som endast anses bra för barn i sverige. vore det så bra så skulle fler länder använda sig av det. jag tror absolut inte det är dåligt att ge välling men i måttliga mängder. massa konserveringsmedel är nog inte bra i längden.

    aster: jag vill inte skapa ett beroende, det är inte själva vällingen i sig jag är emot utan just att hon ska vara beroende av att dricka en viss sak innan hon sover. jag kan mkt väl tänka mig att ge välling vissa kvällar och kanske nåt annat de andra, typ gröt eller nån hemmagjord fruktsoppa el likn.

    sumo: vi brukar försäka hålla oss till en sak per dag, tex Öf eller ute och leka. Hon leker en hel del inne, hon ka inte va still många sekunder. Frukt får hon en efter lunch och det har hänt att hon fått senare på kvällen oxå. Ska tänka på att inte ge frukt efter middan utan innan under dan istället, det kanske ska hjälpa.

    Nu ska vo ta vårt första lavendelbad och se om det ger resultat. Återkommer om det...

  • kozzan
    Äldre 12 Dec 21:15
    #72

    oljan verka funka idag iaf. hon verka somna på stört...

  • LillaL­ulla
    Äldre 12 Dec 21:34
    #73

    kozzan - här i Finland är välling standard... Och konserveringsmedel? Vilken sorts vällingar har ni där i sverige?

  • Äldre 12 Dec 21:35
    #74

    "aster: jag vill inte skapa ett beroende, det är inte själva vällingen i sig jag är emot utan just att hon ska vara beroende av att dricka en viss sak innan hon sover. jag kan mkt väl tänka mig att ge välling vissa kvällar och kanske nåt annat de andra, typ gröt eller nån hemmagjord fruktsoppa el likn."

    Okej, jag tror att jag fattar hur du tänker. Det är faktiskt så att jag tänker tvärtom. Det vill säga att det är bra för små barn om tillvaron är förutsägbar och man gör på samma sätt varje kväll. Det blir en signal om att natten är på väg som barnet kan förstå. Jag att det kan gå lättare att somna om man har ätit nåt inan man går till sängs, man blir lugn och trött när magen är full. Anser du att det också är ett beroende?
    Jag tror inte att det spelar så stor roll precis vad du ger din dotter på kvällen, men jag tror att det hjälper att äta på samma plats och att du gör en rutin av kvällsmålet. Många har ju kvällsbad som rutin också.

    Deta är bara mina åsikter om vad barn behöver, kanske har du mer rätt, vad vet jag.

  • kozzan
    Äldre 12 Dec 21:58
    #75

    LillaLulla: kopiert från innehållsförteckning på sempers välling:
    Skummjölkspulver, havremjöl, avsaltat vasslepulver, veg. olja (palm, raps, solros), maltodextrin, vetestärkelse, siktat havremjöl, mineralämnen (kalcium, järn, zink), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra).
    mig veterligen så är inte alla dessa ingredienser naturliga produkter, syrorna tex är inte det.
    i sydeuropa används inte välling, de är ju lika i utveckingen som sverige och de klarar sig.

    aster: att hon ska va mätt innan hon lägger isg är jag inte emot. jag är emot att hon ska dricka just välling varje kväll så det sen till slut blir så att hon inte kan sova om hon inte får just den där vällingen. som jag skrev tidigare kan hon få välling några dar i veckan och andra dar något annat på flaska eller på tallrik. tror att välling kan va bra att ge ibland men inte varje kväll. fasta rutiner är a och o med små barn, det vet jag med men rutinen behöver inte just vara ett bad, en flaska välling och sen sova utan man kan ha bad, något att äta/dricka sen sova. förstår du vad jag menar?

  • LillaL­ulla
    Äldre 13 Dec 08:07
    #76

    kozzan - okej

  • LillaL­ulla
    Äldre 13 Dec 08:08
    #77

    kozzan - okej

  • Äldre 13 Dec 09:55
    #78

    kozzan: Jag förstår att innehållsförteckningen kan låta som hokuspokus, men de "syror" du nämner, pantotensyra och folsyra, är helt vanliga vitaminer, alltså inget konstigt egentligen.

  • LillaL­ulla
    Äldre 13 Dec 11:03
    #79

    Sen är det kanske så också, att vi i norden har ett större behov av t.ex. D-vitamin än sydeuropeerna, eftersom vi inte får lika mycket sol.

  • kozzan
    Äldre 13 Dec 13:51
    #80

    LillaLulla: så kan det vara.

    var hos läkaren idag ang laktosintolerans och fick det bekräftat. har fått recept på en låglaktosvälling. Den läkaren sa att välling är något helt onödigt egentligen men att det kan vara en bra utfyllnad till kvällstid för barn som sover dåligt och ett bra komplement för kalk när man inte kan dricka vanlig mjölk. När hon sen blitt så stor att hon kan dricka havremjölk vilket han tyckte man kunde börja med vid 18mån tyckte han vi skulle sluta med välling eftersom den då inte längre fyller nån funktion i vårt fall.

Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?