• kozzan
    Äldre 10 Dec 19:34
    3302 visningar
    80 svar
    80
    3302

    lugnande naturläkemedel för bebisar?

    är det någo som provat nåt lugnande naturläkemedel till sin bebis (under 1år)? funderar på att pröva eftersom vår tjej har så svårt att komma till ro, det är så mkt annat runt omkring. hon sover 4-6timmar per dygn sen 3mån tebax... tänkte prova nåt avslappnande så hon kan slappna av och komma till ro.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-12 22:01:52:
    skriver ett tillägg här så att alla förhoppningsvis förstår min tanke ang välling.
    Jag är inte emot välling i sig. Jag är emot att man skapar ett beroende av en viss produkt, tex välling. Jag kan absolut tänka mig att he min dotter välling på flaska några dagar i veckan. Fasta rutiner kan man ha utan just välling, istället för bad, välling och sova kan man ha bad, äta/dricka, sova. Det finns andra saker att föda barn med innan de sover än just välling, därför anser jag det onödigt att ge just välling varje kväll.

  • Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?
  • Little­Sunshi­ne
    Äldre 10 Dec 19:37
    #1

    Hade jag varit du hade jag inte självmedicinerat mitt barn utan vänt mej till en läkare eller bvc för att höra vad de säger.


    //eRikA
  • Äldre 10 Dec 19:39
    #2

    Jag instämmer helt med LittleSunshine.
    Det är väl bättre att försöka hitta orsaken till problemet istället för att försöka medicinera bort symptomen...

  • kozzan
    Äldre 10 Dec 19:41
    #3

    LittleSushine: Har tatt upp det och de tycker hon ska få riktig sömnmedicin emn det tycker jag känns så drastiskt. Känns oms jag drogar henne då. Bvc tanten antydde att det fanns naturläkemedel men de får ju inte tipsa om det eftersom det inte är testat på barn, frågade om det och fick till svar att - ja det är ju en bra metod men inget vi får rekomendera även om vi vill.

  • kozzan
    Äldre 10 Dec 19:42
    #4

    listo: jag tror orsaken är att det händer för mkt kul runt omkring så hon har inte tid att sova. hon kan vara dyngtrött men kan inte koppla av. när hon väl sover så sover hon bra.

  • Sanna7­3
    Äldre 10 Dec 19:42
    #5

    Jag hade inte vågat mig på naturläkemedel på en så liten. Instämmer med de andra, prata med bvc.

  • HumDis
    Äldre 10 Dec 19:46
    #6

    Man skall absolut inte ge naturläkemedel till ett barn under 1 år. Det kan vara direkt skadligt eftersom dessa preparaten inte är testade på eller avsedda för så små barn.


    / HumDis
  • Äldre 10 Dec 19:46
    #7

    Lär henne att sova på något vis. Hon behöver hjälp! Det finns olika sömnmetoder och det behöver man använda när det är så pass illa.

  • kozzan
    Äldre 10 Dec 19:47
    #8

    Sanna73: har gjort det men de kan inte göra annat än skriva ut sömnmedel som hon somnar på och då kan hon sova upp till 14timmar i sträck och va slö hela dagarna sen istället och det fanns risk för att utvecklingen stannar av eftersom de inte orkr lika mkt... jag vill inte droga henne bara ge något i liknande med de lugnande teerna som finns för oss vuxna eller nån örtsalva som man kan smörja med som har lugnande verkan...

  • Äldre 10 Dec 19:48
    #9
    kozzan skrev 2006-12-10 19:47:01 följande:
    Sanna73: har gjort det men de kan inte göra annat än skriva ut sömnmedel som hon somnar på och då kan hon sova upp till 14timmar i sträck och va slö hela dagarna sen istället och det fanns risk för att utvecklingen stannar av eftersom de inte orkr lika mkt... jag vill inte droga henne bara ge något i liknande med de lugnande teerna som finns för oss vuxna eller nån örtsalva som man kan smörja med som har lugnande verkan...
    Vanlig babymassage är ju rogivande, gör kanske nån kvällsrutin, bad massage osv?
    _ComBo_
  • Little­Sunshi­ne
    Äldre 10 Dec 19:49
    #10

    Okej.
    Jag vet inte men för mej låter det helt fel att medicinera ett barn m naturläkemedel, vanlig medicin oxå för den delen. Som listo skrev tidigare tycker jag oxå att det är bättre att försöka hitta orsaken till problemet.


    //eRikA
Svar på tråden lugnande naturläkemedel för bebisar?