• Anonym
    Äldre 29 Nov 19:33
    148474 visningar
    38 svar
    38
    148474

    operera stora/långa blygdläppar??

    Hallå. Jag har ett problem (eh... kan inte låta bli som en brevfilm till bullen *skratt*) som jag behöver lite råd och hjälp kring.

    Mina inre blygdläppar är rätt stora och "hänger ut" en hel del. Detta gör att jag ofta blir fnasig, öm och torr. Det är bland annat mycket otrevligt att cykla eller ha lite hårdare byxor på sig eftersom de liksom kläms.

    Har någon här gjort en förminskning av blygdläppar och kan tala om hur det gick till, hur det kändes och om det påverkade känseln eller så? Har sökt info på nätet men det är inte det lättaste att hitta info som känns trovärdig och bra. Jag har starka funderingar på att göra detta. Inte pga utseende (är helt nöjd som jag är!!) utan pga, som jag upplever det, stora besvär. Jag har allt som oftast problem att ha sex eftersom jag är öm... Vad krävs för att få detta gjort av sjukvården så att man slipper privatkliniker?

    Tacksam för svar... :)

  • Svar på tråden operera stora/långa blygdläppar??
  • Anonym
    Äldre 14 Mar 02:22
    #21
    Anonym (vicky) skrev 2011-03-14 01:54:00 följande:
    *puff*...hoppas denna gamla tråden kommer till "liv" igen Drömmer

    har nämligen samma problem, vid sex klämms de o kan göra ont, när man cyklar så börjar de blöda  för de skaver så mykt, har man jeans gör de också ont eftersom de kommer i klämm Skrikandes men nu till min fråga....

    Hur ska man säga till gyn./barnmorskan att man har just detta problem?? Hur förklara att de verkligen är besvärligt och att de tar en på allvar?

    (hur har de gått för alla er som skrivit här och om någon mer gjort eller fundera på OP berätta gärna! )
    Jag överväger också att göra det, men jag skulle välja en privat klinik isåfall. Jag tror att de privata kirurgerna är mer måna om att slutresultatet ska se bra ut.
  • Anonym (vicky­)
    Äldre 15 Mar 05:11
    #22
    Anonym skrev 2011-03-14 02:22:23 följande:
    Jag överväger också att göra det, men jag skulle välja en privat klinik isåfall. Jag tror att de privata kirurgerna är mer måna om att slutresultatet ska se bra ut.
    Ja de vore nog bättre med privat klinik då. Har du något tips om en bra privatklinik isf? Blir de inte dyrare genom privat än hos gyn?
  • Morgan­smamma
    Äldre 15 Mar 05:52
    #23

    Ni vet jag inte hur gamla ni är eller så, men jag är 19 år och förminskade min högra inreblygdläppel pga utav att den hängder utanför troskanten. Då det är en i forumet som skriver om vi har "mätt de". Jag mätte inte med läkaren gjorde det och den var 5 cm hängandes. Då förstår ni kanske, jag hade helller ingen känsel i den, kändes som man nog hade kunnat dra bort den i ett hastigt drag.

    När jag var 13 så gick jag till ungmottagningen i en kommun, där läkaren sa att. Jag skulle få myckt ondare om jag tog bort den. Så jag lät då bli.
    Två år senare flyttade jag till en annan kommun, där jag också gick till ungmottagningen och bad en läkare där hjälpa mig. Då ut självklart tyckte jag skulle förminska den till samma storlek som den vänstra.
    sagt och gjort 2 månader senare så fick jag en tid till dagoperationen och jag blev såklart nersövd och det skarbort den. Det sydde och jag fick åka hem två timmar efteråt, kan nog mest bero på att jag vaknade så tidigt efternarkosen och mådde bra.

    Jag hade inte heller ont, lite ibland när jag pillade på stygnen när jag skulle torka mig. Men annars var det ingen som helst fara. Ska tillägga också att jag fick bedövningssalva med mig hem. Men den använde jag nog två gånger. Stygnen försvann sedan, och allt var bra. Jag fick dock betala operationen som ett läkarbesök 300 kr.

    Jag vet inte vad som gäller för "övre" kvinnor än 20 eller vad åldern gäller. Men jag är super nöjd.
    Jag tror att man kan nog vända sig till en gynekolog eller BM, så hjälper de dig nog.

    Lycka till! Glad

  • Anonym (vicky­)
    Äldre 22 Mar 05:26
    #24
    Morgansmamma skrev 2011-03-15 05:52:30 följande:
    Ni vet jag inte hur gamla ni är eller så, men jag är 19 år och förminskade min högra inreblygdläppel pga utav att den hängder utanför troskanten. Då det är en i forumet som skriver om vi har "mätt de". Jag mätte inte med läkaren gjorde det och den var 5 cm hängandes. Då förstår ni kanske, jag hade helller ingen känsel i den, kändes som man nog hade kunnat dra bort den i ett hastigt drag.

    När jag var 13 så gick jag till ungmottagningen i en kommun, där läkaren sa att. Jag skulle få myckt ondare om jag tog bort den. Så jag lät då bli.
    Två år senare flyttade jag till en annan kommun, där jag också gick till ungmottagningen och bad en läkare där hjälpa mig. Då ut självklart tyckte jag skulle förminska den till samma storlek som den vänstra.
    sagt och gjort 2 månader senare så fick jag en tid till dagoperationen och jag blev såklart nersövd och det skarbort den. Det sydde och jag fick åka hem två timmar efteråt, kan nog mest bero på att jag vaknade så tidigt efternarkosen och mådde bra.

    Jag hade inte heller ont, lite ibland när jag pillade på stygnen när jag skulle torka mig. Men annars var det ingen som helst fara. Ska tillägga också att jag fick bedövningssalva med mig hem. Men den använde jag nog två gånger. Stygnen försvann sedan, och allt var bra. Jag fick dock betala operationen som ett läkarbesök 300 kr.

    Jag vet inte vad som gäller för "övre" kvinnor än 20 eller vad åldern gäller. Men jag är super nöjd.
    Jag tror att man kan nog vända sig till en gynekolog eller BM, så hjälper de dig nog.

    Lycka till! Glad
    Tack så jättemykt för svaret och din berättelse! :) Jag har precis fyllt 23 så blir tyvärr inte UM för min del..men hoppas att gyn. kan hjälpa till pånågot sätt och att de inte kostar skjortan..de känns inge vidare kul eftersom de är ju ingen skönhetsfel utan mer problem/fel och obehag..

    Jag har bara ett par frågor till om de går bra?
    Hur gammal var du när de gjorde förminskningen? Hur lång tid tog de innan stygnen togs bort? Kan de eller blöder de mycket eller lite efter Op? Måste man isf ha en stor binda eller annat i trosorna?
  • Anonym (vicky­)
    Äldre 22 Mar 05:28
    #25
    Anonym skrev 2011-03-14 02:22:23 följande:
    Jag överväger också att göra det, men jag skulle välja en privat klinik isåfall. Jag tror att de privata kirurgerna är mer måna om att slutresultatet ska se bra ut.
    Har kollat privat och pris där ligger mellan 12000-20000 så känns inge vidare kul med de priset :( har bokat en tid för "samtal med gyn." nu så hoppas de kan hjälpa en.
  • Morgan­smamma
    Äldre 22 Mar 10:02
    #26
    Anonym (vicky) skrev 2011-03-22 05:26:12 följande:
    Tack så jättemykt för svaret och din berättelse! :) Jag har precis fyllt 23 så blir tyvärr inte UM för min del..men hoppas att gyn. kan hjälpa till pånågot sätt och att de inte kostar skjortan..de känns inge vidare kul eftersom de är ju ingen skönhetsfel utan mer problem/fel och obehag..

    Jag har bara ett par frågor till om de går bra?
    Hur gammal var du när de gjorde förminskningen? Hur lång tid tog de innan stygnen togs bort? Kan de eller blöder de mycket eller lite efter Op? Måste man isf ha en stor binda eller annat i trosorna?
    Hej, jag var 13 eller 14  år när jag gjorde operationen. Stygnen man får är sådana som försvinner av sig själv. Jag blödde inte något, jag fick en tjock binda efter operationen. Men det var isamband med att jag råkade vara på sista dagen i min mens då jag gjorde operationen.  Men efter det så blödde det ingenting, man har inte lika mkt blodflöde i det inreblygdläpparna som man har i de yttre. Jag hade ingen binda alls efter operationen, jag sov heller inte med trosor för att låta såret lufttorka, jag hade nog stygnen i bara max 9 dagar efteråt sedan försvinner det av sig själv. Jag tvättade bara såret efter med vatten ibland.

    Angående kostnader, kolla försäkringar... Vissa försäkringar kan täcka...Glad
  • Anonym (vicky­)
    Äldre 26 Mar 01:27
    #27
    Morgansmamma skrev 2011-03-22 10:02:39 följande:
    Hej, jag var 13 eller 14  år när jag gjorde operationen. Stygnen man får är sådana som försvinner av sig själv. Jag blödde inte något, jag fick en tjock binda efter operationen. Men det var isamband med att jag råkade vara på sista dagen i min mens då jag gjorde operationen.  Men efter det så blödde det ingenting, man har inte lika mkt blodflöde i det inreblygdläpparna som man har i de yttre. Jag hade ingen binda alls efter operationen, jag sov heller inte med trosor för att låta såret lufttorka, jag hade nog stygnen i bara max 9 dagar efteråt sedan försvinner det av sig själv. Jag tvättade bara såret efter med vatten ibland.

    Angående kostnader, kolla försäkringar... Vissa försäkringar kan täcka...Glad
    Tack för svaren svampbobban :)
  • Anonym (vicky­)
    Äldre 26 Mar 01:29
    #28

    Väntar svar här av försäkringskassan, men har tid på måndag redan ;s hmm får hoppas på de bästa hos gyn.

    Hur går de för er andra??

  • Anonym (vicky­)
    Äldre 19 Apr 00:11
    #29

    Varit hos gyn. idag och de blir tyvärr inte av.

    Han sa att de kan bli ännu värre efter OP och att de inte blir lika tänjbara/elastiska efter..? vilket leder till mer problem än vad de är nu!! Inget kul alls. Får självklart göra OP om jag vill men med tanke på konsekvenserna efter tvivlar jag starkt och vet inte vad...Ska få någon salva som hjälper till så de inte skaver när man cyklar eller har samlag o.sv

  • Morgan­smamma
    Äldre 17 May 21:22
    #30
    Anonym (vicky) skrev 2011-04-19 00:11:17 följande:
    Varit hos gyn. idag och de blir tyvärr inte av.

    Han sa att de kan bli ännu värre efter OP och att de inte blir lika tänjbara/elastiska efter..? vilket leder till mer problem än vad de är nu!! Inget kul alls. Får självklart göra OP om jag vill men med tanke på konsekvenserna efter tvivlar jag starkt och vet inte vad...Ska få någon salva som hjälper till så de inte skaver när man cyklar eller har samlag o.sv
    Jättetramsigt... Så sa de till mig första gången också!! Men det är bara bull, bull och bull.... Gå till någon annan istället!
  • Anonym (vicky­)
    Äldre 19 May 23:50
    #31
    Morgansmamma skrev 2011-05-17 21:22:36 följande:
    Jättetramsigt... Så sa de till mig första gången också!! Men det är bara bull, bull och bull.... Gå till någon annan istället!
    Ja alltså jag fick ju göra en OP om jag vill. Men han sa att de var så onödigt och babblade upp en massa konsekvenser hit o dit.
    Sen tror jag han kanske kollade fel "blygdläpp" eftersom ena är ju mer torr och kortare + mindre elastisk(vilket inte stör mig), den andra är inte lika torr men längre. Och de är just den jag vill operera.

    Kanske ska prata med gyn. igen och fråga. Annars så byter jag gyn.som du skrev.

    Tack för svar...
  • honmed­storth
    Äldre 10 Aug 08:36
    #32

    Jag har också gjort en blygdläppsförminsking, vid 15 års ålder. Mådde otroligt dåligt över hur dem såg ut/kändes och tillsist tog jag mod till mig och gick till UM där jag fick otroligt bra hjälp.

    Jag kan inte säga något negativt om min operation och idag trivs jag super bra med mitt utseende down there *fniss*. Har inte förlorat känsel eller något sådant, och det gjorde bara ont cirka en vecka efter operationen. Jag kommer ihåg att jag till och med gick till skolan en dag efter. 

    Så om ni funderar, gör det bara. Det är värt det. KRAM    
        

  • Anonym (vicky­)
    Äldre 10 Sep 02:21
    #33

    Vad kul att allt gick bra :) får man fråga om de var inre eller de yttre? själv vill jag ju göra en OP av de inre, o där har man vell lite mer känsel. så de var de jag tänkte på när du sa att de inte gjorde så ont! :P

  • Äldre 10 Sep 15:22
    #34

    Hej jag är en 15 år tjej och jag har stora problem med att mina inre blygläppar, dom sitcker ut minst 2-3 cm och jag har otroligt mycket flytningar och skav, jag kan inte ha vanliga jeans ( stavning ) utan att ha trosskyd, jag rider och har egen häst och nästan varje gång jag har ridigt är jag öm. Jag vet inte vem jag ska prata med har bara sagt det till en av mina vänner och om jag tar upp det men min mamma skulle hon inte bry sig, jag har funderat på att åka till ungdomsmotagningen där jag bor men kan dom göra något åt det och typ övertala min mamma att det här verkligen är ett stort problem, plus jag kommer nog snart starta mitt sexliv och jag är sjuk orolif att det här kommer påverkar mitt självförtroende och hur jag kommer kumna trivas med mig själv i framtiden. Så om jag går till ungdomsmotagningen skulle det kunna hjälpa mig? Eller skulle jag kunna få något tips? För det här är ett problem som verkligen påverkar miyt liv :/

  • Anonym (Mumri­ken)
    Äldre 3 Nov 17:58
    #35

    Jag var hos gyn för ca 3 år sedan. Fick en remiss och han höll med om mina inre blygdläppar är rätt stora. Gick aldrig på tiden jag blev kallad till efter remissen. Hoppades bara acceptera detta och inte ta några onödiga risker. Men jag kommer inte över att jag tycker det är obekvämt och rätt fult att dom syns ordentligt när jag har bikini på mig. Naken ser det ut som två köttslamsor som hänger utanför. 

    Gick till en annan gyn igen som jag hört så himla mkt bra om. Oj vad hon var spydig fy fan. Jag är 36 år och hon babblade om "dagens mode" och det fattades 1 cm för deras remiss. Hon sa också om jag inte rakar mig så kommer jag inte se blygdläpparna lika väl. Iskall människa. Hon lyssnade inte alls på mina fysiska problem. Ja jag är blond med halvstora tuttar. Kan gjort att hon dömde mig direkt. Men hallå alla har inte sillisar som är blonda med byst. Nu vet jag inte om det var så men jag kände att hon behandlade mig som en 20-årig bimbo. 

    Sedan pratade hon också om alla komplikationer och att jag skulle känna mig kal etc etc. TIll sist sa hon, vänd dig till en privat klinik och betala själv. 

    Det gäller verkligen att välja rätt gynekolog när man ligger med musslan i vädret och blir förnedrad.  

  • Äldre 1 May 16:24
    #36

    Hej, jag vill operera mina inre blygdläppar för att de skaver när jag har trosor och går i för tighta jeans. När jag cyklar kan det hända att dom börjar blöda. På sommarn när man går i bikini syns dom jätte väl och det är jätte pinsamt. Ett annat moment som är störigt är när jag har mens, det liksom flyter med mina blygdläppar och rinner utanför trosorna och skapar fläckar på mina byxor. Jag är förresten 15 år och gick till ungdoms mottagningen härom dagen det enda hon sa är att hon inte kan göra något åt saken förutom att jag ska smörja in blygdläpparna med matolja varje dag förr att underlätta. -.- Någon som vet vad jag kan göra? Vill så gärna operera mig men hur? //en orolig 15 åring.

  • Äldre 11 May 16:59
    #37

    Hejsan!

    Jag är 15 år och funderar starkt på att operera båda mina, alldeles för långa, blygdläppar då det ofta förekommer skavsår och irritationer där. Men jag undrar, behövs det tillstånd från föräldrar eller liknande? För jag skulle gärna avstå från att berätta... :P

  • Äldre 27 May 12:38
    #38

    Hej alla!

    Jag tampades länge med problem med min ena inre blygdläpp (ca 4-5 cm lång). Det började när jag var 14-15 med skav och obehag vid ridning och andra sporter. Fick ibland leta upp en toa på stan bara för att "rätta till" den som hamnat fel. Otroligt jobbigt.

    Jag gick till ungdomsmottagningen vid 17 års ålder första gången. Gyn sade bara att alla är olika, det var normalt osv... Väntade i ett år till men fick sedan nog. Bad att få tid hos en annan gyn. Hon remitterade mig till en läkare på samma ungdomsmottagning. Den läkaren hade jobbat på kvinnokliniken och sade att i mitt fall kunde det vara aktuellt med en operation. Fick remiss till kvinnokliniken. Blev undersökt där i juli förra året och fick min operationstid i maj (igår).

    Det var ett relativt okomplicerat ingrepp och jag mår bra efteråt. Resultatet går inte att säga så mycket om när det är svullet, men den är iallafall mindre. Det gör inte så himla ont, svider lite, har ett trosskydd. Kan ta upp till 6 månader innan det är helt läkt. Bara att hoppas på att läkningen blir okomplicerad!

Svar på tråden operera stora/långa blygdläppar??