• Åsalie
    Äldre 10 Jan 21:17
    3019 visningar
    6 svar
    6
    3019

    Jag har provision! Hur räknar de ut min ersättning??

    Hej!!

    Åh tack att du läser mitt inlägg :)

    Jag har BF 3 april-07

    Hur räknar de ut min ersättning?

    Är det grundat på de senaste 8 månaderna innan BF?

    Jag fick en annan position på ftg 1 dec, vilket innebär mkt högre lön. dock provision, så det blir ju olika varje månad.

    Jag kommer alltså 4 månader få tillräknat mig en rätt "kass" lön och resterande 4 månader kommer jag få betydligt högre lön.

    Räknar de ut ett medel på dessa 8 månader? och sen får jag 80 % av detta?

    ELLER får jag 80 % den beräknade årsinkomsten för 2007? Och hur vet dem isåfall vad jag skulle ha tjänat under 2007? Jag har provision from 1/12. Tar dem då ett genomsnitt på jan/febr/mars lön?

    Åh snälla hjälp mig, jag blir galen när jag läser deras information på nätet/broschyrer......byråkrati och undantag och jag vet inte vad ;)

  • Svar på tråden Jag har provision! Hur räknar de ut min ersättning??
  • Åsalie
    Äldre 10 Jan 21:29
    #1

    snälla ngn!!

    Räknar de 1 år tillbaka i tiden (från BF räknat)
    Eller 8 mån? 4 mån??

    Eller BARA det jag tjänat under 07??

    Får man avgöra själv hur man vill att de ska räkna?

    JAG skulle ju tjäna på att de räknar de 4 sista lönerna innan BF. Men sån tur har jag la inte????

  • Äldre 10 Jan 21:34
    #2

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, det är såå krångligt det här med FP.

    Men ring FK imorgon och be dem hjälpa dig, det är nog det bästa.

  • Carism­a95
    Äldre 10 Jan 22:08
    #3

    Detta står på http://www.fk.se/fakta/sgi/?page=/privatpers/foralder/barnet_fott/ersattning_fp/index.php

    "Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel, OB-ersättning, vikariatstillägg och provision."

    Och ja, de kommer säkert att räkna ut att månadssnitt på dina senaste 8 mån.


    Be true to yourself and you will never fall...
  • Äldre 11 Jan 12:15
    #4

    Man kan inte själv välja hur man vill att FK räknar. DU får en SGI fastställd enligt gällande regler och om du har arbetat i minst 8 månader innan bf får du FP beräknat på din SGI (dvs 80% av din fastställda SGI)

    Om jag vore dig skulle jag kontakta ditt FK kontor så du kan lämna dina uppgifter till så de kan göra en preliminär beräkning så länge. Lycka till!

  • Åsalie
    Äldre 11 Jan 18:58
    #5

    Tack för alla svar.

    Jag är visstidsanställd, hur påverkar det? Nån som vet :) ???

  • Carism­a95
    Äldre 13 Jan 09:25
    #6
    Åsalie skrev 2007-01-11 18:58:07 följande:
    Tack för alla svar.Jag är visstidsanställd, hur påverkar det? Nån som vet :) ???
    Samma regler (8 månaders jobb) gäller även för visstidsanställda.
    Be true to yourself and you will never fall...
Svar på tråden Jag har provision! Hur räknar de ut min ersättning??