• Issal
    Äldre 20 Jan 12:21
    3195 visningar
    5 svar
    5
    3195

    Hur många algätare i ett 100L akvarium?

    Har 2 algätare av sorten ANCISTRUS... vanliga typ. Undrar hur många man kan ha i akvariet som är på 100L?

  • Svar på tråden Hur många algätare i ett 100L akvarium?
  • Voffli­s
    Äldre 20 Jan 13:36
    #1

    Jag har tre i mitt 96 liters. Jag tror man kan ha ganska många bara man har bra gömställen till alla och stödmatar dem..

  • Calyli­te
    Äldre 20 Jan 14:38
    #2

    "Den är fredlig, men stora hanar är revirhävdande mot hanar av samma art.
    Det är nästintill omöjligt att skilja könen åt.
    Akvariet skall innehålla många gömställen gärna i form av rötter och stenar, som bildar stora hålor och ha en stark genomströmning.
    Segelfensplecon är en bra algätare så länge den är liten. Den blir väldigt stor och är endast lämplig i stora akvarier"

    hittade jag på zoopet.
    Har haftnågra själv och de blir STORA så ett 100 L skulle jag helt rekomendera 1 max 2 st om du tänket ha dem tills de blir fullvuxna. 100L är lite för litet för en fullvuxen men sällan de blir de men om de nu skulle så skaffa inte hutlöst många, en sköter kvariet bra ändå, ju mer du ahr = ju mindre mat åt dem!

  • Issal
    Äldre 20 Jan 17:01
    #3

    Okej. Då för jag nöja mig med de två jag har. Tänkte bara att det kunde varit kul med flera. Men kan tänka mig att de kan bli stora. Mina har mer en vuxit till sin dubbla storlek och jag köpte dem för ca 1 år sedan.

  • Voffli­s
    Äldre 22 Jan 19:45
    #4

    Calylite; jag tror du blandar ihop ancistrus och pleco. Ancistrusen blir inte mer än ca 10- 12 cm, pleco däremot blir stor...

    Ts, du kan ha många fler ancistrus i ditt akvarium..

  • Calyli­te
    Äldre 22 Jan 20:59
    #5

    Vofflis
    ja då är de ju annan femma helt klart :)

Svar på tråden Hur många algätare i ett 100L akvarium?