• Äldre 2 Feb 11:48
    91675 visningar
    8 svar
    8
    91675

    Tips på spex till 50 åring

    Vi ska på min brors 50-års kalas och har blivit tilldelade att fixa sånghäfte och spex. Känner lite panik! Alla tänkbara tips på både sånger och spex mottages mer än tacksamt. Fantasin tryter hos mig själv. Blir ju gärna samma saker i samma gäng år efter år.....

  • Svar på tråden Tips på spex till 50 åring
  • Äldre 2 Feb 12:20
    #1

    hallå!? Fel forum kanske?

  • siri74
    Äldre 3 Feb 01:11
    #2

    Presentleken kanske har du hört talas om den???
    eller kanske att en 10 5 av gästerna får olika uppdrag som ska göras tex under middagen det e skitroligt!!

  • siri74
    Äldre 3 Feb 01:12
    #3

    skulle stå 10%

  • Äldre 3 Feb 11:30
    #4

    Tack! fler förslag?

  • Jessic­a K
    Äldre 7 Feb 21:58
    #5

    Fick en sångtext som de på mammas jobb hade sjungt för en 50-åring. Men den passar nog bäst till kvinnor... men kanske går att skriva om?
    Åldringsvisa
    melodi; Du ska inte tro det blir sommar

    Du ska inte tro du blir gammal
    ifall inte nå´n sätter fart
    på åldrandet ditt så du åldras
    för då kommer rynkorna snart
    Jag gör så att huden blir skrynklig
    Jag gör så att håren blir grå
    Och när du till döhalvan kommit
    då får du snart svårt att gå

    Jag bygger en vall runt ditt bäcken
    så där så det hoppar och far
    Jag gör fullt med gropar i låren
    som passar för en jubilar
    Jag gör så att brösten blir slappa
    som små fågelbon här och där
    Jag gör kvinnor vackra om kvällen
    då skönheten är temporär

    Och vallningar ger jag åt alla
    för det tycker jag de kan få
    Och andra så roliga saker
    högt blodtryck och gäddhäng och så
    Och jag ger så roliga minnen
    när barnbarnen springer omkring
    Då mins du din ungdom med sommar
    då bena var fulla av spring

    Men ----- du verkar ej åldras
    för tillväxten har stannat opp
    Ja, något har slutat fungera
    och för ålderdomen satt stopp
    Trots födelsenumret det visar
    att du fyller femti i år
    så får jag väl sjunga min visa
    om, säg si så där femton år.

  • halsta­blette­n
    Äldre 7 Feb 22:10
    #6

    Musiktävling kanske? Med låtsnuttar från de senaste 50 åren, såklart!

    Hittade lite tips på amerikanska hemsidor också:

    Back to the Teen Years
    A few years ago, I threw a surprise party for my mother's 50th birthday. Since she "came of age" in the 1950s, I had a 50s theme. The invitation read "[her name] is going back to the 50s!" I encouraged guests to come dressed in 50s style. I even bought a few cheap accessories so she could dress 50s-style (like bright red lipstick, cheap white canvas shoes and funky shades). I bought her a book on the 50s. She loved it. To cut back on expenses, I made some nice pasta and bean salads, served punch (no booze). Try making up a 50s trivia quiz. If he was a younger kid in the 50s, try themes like Howdy Doody, Davy Crockett, Roy Rogers, Mousketters, etc. Since he's a guy, buy him a 1950s car as a gag gift (Matchbox or Hotwheels, of course).
    SS

    --------------
    Imitation is the Highest Form...
    How about a come dressed as "Eddie party" if that is what your husband's name is. We did that here. My friend dresses in tan pants, plaid shirts, and tennis shoes.... all the time. All the guests came dressed as Eddie... and it was fun and funny. People wrote on a banner I had printed: 50 funny stories about Eddie. They wrote on the banner and later we read them to Eddie roast style.
    Maryjo

    --------------
    This Is Your Life
    Instead of having an "over the hill" party, I suggest having a "this is your life party." Along with the invitation ask your guests to return a questionaire in which you have asked some variation of the following:

    My favorite thing about Fred (use guest of honors name) is ______________.

    The funniest thing I ever saw Fred do was when he _________________.

    The happiest I ever saw Fred was when he____________________.

    The dumbest thing I ever saw Fred do was____________________.

    Fred drives me crazy when he _______________.

    My most memorable moment with Fred was ____________________.

    List five words that describe Fred.

    You may to make up your own questions or add to these. You may also want to ask the party guests to share a favorite photo of or story about the guest of honor. The hardest part is deciding how to share this information with guests. You may want to have them put these answers on video, have a slide show, have the party guests read the stories or quips out loud, or invite several special people to tell their stories. If you feel awkward acting as an MC, then ask a good friend or minister to do it for you. Make sure you allow yourself plenty of time for planning .

    The best part of a party like this is that everyone can participate - children, grandchildren, parents, aunts, uncles, cousins, old friends, new friends and spouses. You can also put the answers, stories, and photos in a scrapbook for the guest of honor to keep.

    You will have some laughs and you may even shed a tear or two, because memories are a truly special gift which make getting older worth it.
    RJ

  • Äldre 8 Feb 16:52
    #7

    Super! Fick lite idéer där...Tack!

  • disel
    Äldre 8 Feb 19:42
    #8

    Vi hade fest för mamma som fyllde 50 i början på januari.. på själva placeringskorten så hade vi lagt ut uppdrag till vissa speciellt utvalda, det var typ: ställ dej upp och håll ett tal för din bordsgranne, ställ dej upp och ta en extra klunk vid varje skål, håll tal för tre stycken vid ditt bord mm mm. Det vart skitkul, innan alla fatta att det lixom var uppdraget hade dom hunnit tänka både ett och annat om dom
    Sen hade vi även hyrt in ett band som höll allsång mellan alla rätter, det blev oxå jätteuppskattat. (kan ju tillägga att alla sånger inte var rumsrena )
    I själva sånghäftet så hade vi även två frågesporter, en med frågor enbart om mamma och en som var "Vilket namn": fråga: gnagare med stamtavla? svar: rasmus, fråga: andra klassens galopp? svar: berit osv....
    snapsvisor finns det mängder av på internet, bara att söka och sen byta ut huvudpersonen till din bror

    Lycka till!!


    om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
Svar på tråden Tips på spex till 50 åring