• Muskot
    Äldre 9 Feb 13:18
    26667 visningar
    11 svar
    11
    26667

    Var hitta riktigt tjockt stickgarn?

    Nån som vet var jag hittar riktigt tjockt stickgarn? Gärna i Stockholm.

    Det här skulle jag helst vilja ha, men det verkar rätt dyrt att köpa från USA:

    www.twinklebywenlan.com/store/cart.php&product_id=16237&category_id=254

    och det är alltså nystan om 75 meter och 200 gram - ordentligt tjockt

    Och jag vill inte ha syntetiskt garn, utan gärna ren ull. Krångelfia.

  • Svar på tråden Var hitta riktigt tjockt stickgarn?
  • Moster­Maggi
    Äldre 9 Feb 13:41
    #1

    det finns en affär i Gamla stan med underbara garner, kan den ligga på österlånggatan månne? De har ett sortiment som är mer hantverksinriktat än de "vanliga" garner man hittar.

    Antar att tex Alaska från Drops inte är tjockt nog för dig?
    www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php

  • Moster­Maggi
    Äldre 9 Feb 13:42
    #2

    Stäkets Garner el ngt sådant finns på nätet. Googla.

    Underbart garn på bilden från USA *dreglar*

  • Muskot
    Äldre 9 Feb 14:28
    #3

    Tack för tipsen! Ska kolla affären i Gamla stan, tror jag vet vilken du menar nu när jag tänker efter. Alaska är nog inte tillräckligt tjockt, tror jag, och Stäkets verkade inte heller ha så tjocka.

    Ja visst verkar det härligt! Läste på amerikanska Elle på nätet att det kommit en stickbok med mönster med just de garnerna, och boken kan jag beställa på Bokus eller AdLibris men då gäller det att hitta garn också

    www.elle.com/fashionessentials/10366/twinkle-knits-book.html

  • stenfa­lk
    Äldre 9 Feb 14:35
    #4

    Oj, det var tjockt garn. Vete tusan om det finns så tjockt garn på svenska marknaden. Garnstudios eskimå tex är 100 meter per hekto. Tvinna ett tvåtrådigt av eskimå kanske? Eller det kanske ska vara ett entrådigt garn?
    Eller Lovikka har ca 60 meter per hekto.
    jag skulle nog spinna själv om jag ville ha ett så tjockt garn.

  • Moster­Maggi
    Äldre 9 Feb 14:53
    #5

    *wunderbara* gejor... vill ha... men du här i min stad finns affären "Yll o tyll" som oxå säljer på postorder om så är. De har t ex Colinette 5 & Cocoon. www.yllotyll.com/

  • Muskot
    Äldre 9 Feb 15:36
    #6

    Jag vet, det är jäääättetjockt Får mig att minnas några tröjor mamma stickade på åttiotalet med stickor 14 eller nåt sånt

    Tvinna själv låter avancerat, men det är ju en idé. Och tack för Yll o tyll-länken, ska kolla!

  • Muskot
    Äldre 9 Feb 15:40
    #7

    Mycket fint på Yll och tyll! Hihi, jag kan ju sticka nåt annat också, blev sticksugen nu!

  • stenfa­lk
    Äldre 9 Feb 17:19
    #8

    Muskot: Klart du ska sticka, även om du inte får tag på sådär jättetjockt garn. Finns så mycket roligt att sticka! Du är varmt välkommen ner i stickträsket! När man väl är här kommer man inte därifrån

  • Muskot
    Äldre 9 Feb 21:19
    #9

    Hehe stenfalk - tack tack Ja hu, det började med en mössa och jag trodde jag kunde sluta sen, men... jag har börjat på en ny redan och... bara ett varv till...

  • Äldre 23 Apr 20:22
    #10

    Bara tjockt garn: www.tjockt.com

  • Äldre 16 Oct 13:11
    #11

    Garnet hittar du på www.gigantgarn.se

    100% Merinoull

Svar på tråden Var hitta riktigt tjockt stickgarn?