• Tindra­n
    Äldre 15 Feb 11:52
    703 visningar
    9 svar
    9
    703

    Hjälp A-kassa och jobb!!!!

    Jag är helt arbetslös och börjat stämpla för en månadsedan.

    Ska gå på en jobb interju där det är en tjänst på 20 %(fast) och en på 70% (vik)
    Om jag skulle få den på 20 % får jag då stämpla 80% ?
    Om jag får 70 % får jag då stämpla 30%?

    Och hur länge får man göra det isåfall. Var det inte så innan att om man tog typ ett jobb på 70% och jobbade där mer än 6 mån så hade man valt att ha en 70% tjänt och fick sen inte stämpla upp mer efter den tiden, har jag fel? Fattar inte mycket i denna djungel!!!!
    Vad ska man tänka på som är viktigt??????

  • Svar på tråden Hjälp A-kassa och jobb!!!!
  • Mickis­74
    Äldre 15 Feb 11:53
    #1

    Det sista jag har hört så får man stämpla slut på den påbörjade perioden, men sen måste man ta ställning till om man klarar sig på %-satsen eller inte.

  • Tindra­n
    Äldre 15 Feb 12:14
    #2

    Tack! Någon annan som vet lite mer?

  • Jontes mamma
    Äldre 15 Feb 12:15
    #3

    Kolla med den a-kassa du är med i. Då får du korrekt info. Det blir nya regler från och med 1 juli i år.

  • Tindra­n
    Äldre 15 Feb 12:16
    #4

    Ja det är ju bäst...synd bara att dom nästan är omöjliga att få tag på =(

  • Jontes mamma
    Äldre 15 Feb 12:18
    #5

    Det är bara att ligga i. Gäller det alfa-kassan är det säkrast att maila. Man kommer inte fram på telefon.

  • Carism­a95
    Äldre 15 Feb 19:15
    #6

    Tror det är som Mickis74 säger; har du haft 100 % sysselsättning i grunden och blir arb.lös och stämplar 100 %, så får du ex.vis stämpla upp 30 % om du får en 70%-ig tjänst.
    Men däremot bara tills det att första perioden dagar tar slut.


    Be true to yourself and you will never fall...
  • Shira
    Äldre 15 Feb 20:59
    #7

    När du började stämpla fick du (förhoppningsvis) ett brev där det stod vilken normalarbetstid du har, dvs hur många timmar per vecka du i genomsnitt arbetat året innan du blev arbetslös. Om du har 40 tim/vecka kan du stämpla upp till heltid. Om du t.ex har arbetat i genomsnitt 30 tim/vecka (=normalarbetstid 30) kan du stämpla upp till 75%. Får du då en tjänst på 70% kan du inte stämpla upp förmodligen, man måste vara arbetslös ett visst antal tim/vecka för att kunna få ut ersättning. Om du får en fast anställning får du bara stämpla ut den period du håller på med. Om du har vikariat osv finns ingen sån begränsning i dagsläget, men man vet inte vad som händer framöver...

  • Tindra­n
    Äldre 16 Feb 15:01
    #8

    Jag har precis börjat andra periodens dagar (fått 300 nya dagar) Har ännu ej fått de jobb jag pratar om men måste säga om jag är intresserad av det senast måndag. Funderar på att ta 70 % viket, måste väl få stämpla upp även att jag nu e inne på min 2:a periodsdagar?
    De 20 % ska man väl akta sig för eftersom det är en sk "fast tjäns" och då kan jag väl få problem med a-kassan och kanske inte stämpla 100 % sen om det skulle behövas eller?

  • Tindra­n
    Äldre 16 Feb 15:03
    #9

    Har varit i kontakt med min a-kassa idag och dom har väldigt svårt själva att svara på frågor angående det nya systemet. Fick bara som svar att det 70 % vore nog bättre eftersom det var ett vik. Hon menade att det 20 % fasta var mindre bra....

Svar på tråden Hjälp A-kassa och jobb!!!!