• Äldre 22 Feb 11:39
    874 visningar
    10 svar
    10
    874

    Linux, firefox och logga in på försäkringskassan

    Vi har numera linux och försöker fixa så att vi kan använda försäkringskassans hemsida till att rapportera föräldrarledighet.

    Lyckades till slut att fixa e-leg, men så behövdes instickmodul för att slutföra ansökan. Installerade insticksmodul som fungerar på alla möjliga hemsidor, utom på FKs... läste någonstans att den kan bero på att den bara är kompatibel med windows, kan det vara så. Kan man gå runt det ändå?

  • Svar på tråden Linux, firefox och logga in på försäkringskassan
  • Sencha
    Äldre 22 Feb 11:52
    #1

    Vi kör Linux och Firefox och det funkar bra. Vi har BankID, vet inte om det gör någon skillnad. Men vi har i alla fall inga problem.

  • Blå Flygar­e
    Äldre 22 Feb 11:58
    #2

    Sencha: Jag har försökt med Firefox med windows, och det finkar inte med BankID. Hur har du gjort för att få det att funka? Min man har bara Linux, och det hade varit skönt om han kunde använda BankID han med.

  • Sencha
    Äldre 22 Feb 12:05
    #3

    Sambon svarar att det enda han har gjort är att se till att vi ar en modern Java och en modern webbläsare (alltså rätt versioner).

  • Blå Flygar­e
    Äldre 22 Feb 12:06
    #4

    Får väl testa nu igen. Var ett tag sedan o firefox har ju uppdaterats, liksom säkert java (det kanske man ska fixa själv? Jaja, jag får väl be maken kolla på det)

  • Äldre 22 Feb 12:08
    #5

    Menar ni att det fungerar på försäkringskassans hemsida? Min man har nordea och han kan logga in, men när han kommer till sista sidan och ska bekräfta dagarna mm så är det en knapp som behöver insticksmodul för att fungera.

    Ska se om det går att installera till sista java, tror inte vi fick den senaste versionen.

  • Sencha
    Äldre 22 Feb 12:12
    #6

    Jag vet inte ens vad insticksmodul är Men jo, det funkar.

  • Najzbo­y
    Äldre 22 Feb 16:33
    #7

    Kör man linux så är tyvärr standard Sun Java inte installerad.
    Och man måste tyvärr också göra så att firefox känner av Java i Linux.

    Kör både FK med både Firefox i Linux och Wintendo XP utan några problem.

  • Najzbo­y
    Äldre 22 Feb 16:34
    #8

    Jag använder dock Swedbanks bankID när jag kör FK via Linux eller Wintendo med FireFox.

    Har aldrig provat Nordeas variant.

  • GnomeF­oot
    Äldre 26 Feb 22:46
    #9

    Den gången vi hade problem med bankid så var det java insticksmodulen som krånglade. något sånt kanske?

  • Äldre 27 Feb 15:58
    #10

    ja det var insticksmodulen, nu fungerar det! vet knappt vad vi gjorde för att få det att fungera, för först fungerade insticksmodulen på alla sidor förutom fks

Svar på tråden Linux, firefox och logga in på försäkringskassan