• cattis
    Äldre 7 Mar 14:34
    8513 visningar
    34 svar
    34
    8513

    Fin musik på en begravning?

    Min mamma somnade in igår och blev en ny stjärna på himlen. Jag vill så klart ge henne en personlig och fin begravning. Vi vet att hon ville ha ljusa kläder på gästerna, att kyrkan skulle ha mycket blommor (blir antagligen tulpaner, absolut inte nejlikor) och att hon ska ligga i en grav, inte minneslund.

    När det gäller musik sa hon att hon inte tyckte om 'Härlig är jorden' men i övrigt hade hon ingen sång hon speciellt nämnde. Jag skulle vilja hitta någon sång - modern eller traditionell - med fin text att använda på en begravning. Psalmerna antar jag att prästen kommer att hjälpa oss med så det jag letar efter är en sång som handlar om kärlek eller något annat fint som kan passa i sammanhanget.

    Några förslag?

  • Svar på tråden Fin musik på en begravning?
  • AnnaKa­rin79
    Äldre 7 Mar 14:37
    #1

    tråkig för dig, men hoppas ni kan få ill en fin begravning för henne.

    fäbovals är jättefin tycker jag. sen är eva cassidys somwhere over the rainbow fin oxå.

  • LillaL­ulla
    Äldre 7 Mar 14:38
    #2

    Hej, läs gärna "vilken sång får dig att gråta?"-tråden! Där hittade jag en massa fina, sorgliga låtar.

    www.familjeliv.se/Forum-5-157/m15440060.html

    T.ex. denhär:



    Beklagar sorgen!

  • Nicole­83
    Äldre 7 Mar 14:42
    #3

    Beklagar sorgen...
    Min pappa gick bort sommaren -06 på min mammas födelseedag...
    Känner med dig
    Kram

  • Äldre 7 Mar 18:32
    #4

    beklagar sorgen

    Som en bro över mörka vatten tycker jag är vacker.

  • tii
    Äldre 8 Mar 00:17
    #5

    För kärlekens skull spelades på min arbetskamrats begravning.. den är jättefin tycker jag.

    Beklagar sorgen..

  • laven
    Äldre 8 Mar 00:19
    #6

    Blott en dag, ett ögonblick i sänder....

  • Yrslan
    Äldre 8 Mar 00:22
    #7

    När en nära släkting till oss gick bort sjöng hennes mans kusin Ängeln i rummet av Eva Dahlgren. Inte ett öga var torrt... Har du ingen aning om vad din mamma brukade lyssna på för musik???

  • Laire
    Äldre 8 Mar 00:22
    #8

    Himlen är oskyldigt blå av Ted Gärestad har min mamma bestämt att hon ska ha på sin begravning, den är jättefin!


    Vem kan säga till någon annan hur lyckan ser ut?
  • tröttm­or
    Äldre 8 Mar 00:27
    #9

    begravningsbyrån har säkert också förslag på sånger ni kan välja, förutom psalmerna

  • cattis
    Äldre 8 Mar 13:05
    #10

    Tack för fina förslag! Många förslag låter väldigt lovande och jag ska ta mig tid att lyssna igenom alla sångerna.

    Mamma lyssnade mycket på dansband så det känns inte helt rätt i sammanhanget.

    Begravningsbyrån ska vi till på fredag men jag har redan sett deras lista och många låtar känns ganska mossiga - Där rosor aldrig dör, Så länge skutan kan gå o.s.v. Den verkar mer anpassad efter pensionärers smak än en något yngre person.

    Fortsätt gärna komma med förslag. Det uppskattas verkligen!

Svar på tråden Fin musik på en begravning?