• Snussi
    Äldre 22 Apr 08:38
    202075 visningar
    22 svar
    22
    202075

    Hur tolkar du denna dikt?

    Du värmer mig
    med dina blickar.
    Du fryser ner mig
    med dina blickar.
    Du gav mig ett löfte
    och du bröt det.
    Du får mig att älska
    ditt sätt att vara.
    Du får mig att hata
    ditt sätt att vara.
    Du får mitt hjärta att växa,
    endast för dig.
    Du får mitt hjärta
    att sprängas i tusen bitar.

  • Svar på tråden Hur tolkar du denna dikt?
  • Äldre 22 Apr 08:46
    #1

    Psykisk misshandel, tolkar jag det, med misstanke om fysisk.


    Mamma till Lovis, ett år den 28 april!
  • Snussi
    Äldre 22 Apr 08:49
    #2

    Anledningen till att jag undrar hur andra tolkar den är för att jag fick den av min man! Jag har ingen aning om hur jag ska uppfatta detta...

  • Äldre 22 Apr 08:51
    #3

    Att han känner sig maktlös inför sin kärlek till dig kanske? Att den är så stor så han själv känner sig liten? Fråga din man!

  • Äldre 22 Apr 08:55
    #4

    Det kanske är ett sätt för honom att försöka säga dig något, men han är inte så bra på att diskutera?


    Mamma till Lovis, ett år den 28 april!
  • Elinor­e
    Äldre 22 Apr 08:56
    #5

    hmm.. jag hade då inte uppskattat att få en dikt om misshandel... för det är typ så jag uppfattar den.... att han älskar dig/men ändå inte...

  • Snussi
    Äldre 22 Apr 08:57
    #6

    Jag går igenom en jobbig tid nu... Lider av en depression och får hjälp. Detta påverkar självklart min man också... Han skickade dikten till min mail i natt... Nu sover han - ska fråga honom vad han menade med den så fort han vaknar!

  • Äldre 22 Apr 08:59
    #7

    Med vetskapen om din depression så tolkar jag det som att han tycker det är svårt att hantera din sjukdom, att han älskar dig men att din sjukdom bryter ner honom också.

  • Äldre 22 Apr 09:01
    #8

    Det som sticker ut i dikten är det där att "du gav mig ett löfte och du bröt det". Det känns liksom hängande i luften och ganska genomsyrande i allt. Där hade jag gissat att baktanken med dikten låg.


    Mamma till Lovis, ett år den 28 april!
  • Jii
    Äldre 22 Apr 09:02
    #9

    .."du gav mig ett löfte och bröt det"... - får mig att tänka på otrohet...

    Men jag tror inte du ska tolka in för mycket i en dikt - prata med honom istället.

  • Snussi
    Äldre 22 Apr 09:02
    #10

    Väckte honom precis och frågade vad han menade me dikten... Han hade bara Googlat på "Kärleksdikter" och hittat den och tyckte att den var fin... Haha! Vilket missförstånd.

    Jag uppskattade inte dikten iallafall... Hjärtat stannade när jag läste den! Usch vilken obehaglig känsla.

Svar på tråden Hur tolkar du denna dikt?