• Trista­ns mamma
    Äldre 26 Apr 21:30
    7195 visningar
    12 svar
    12
    7195

    Hur lång tid för spermier att "komma fram"

    Hmm... Jag har börjat fundera och kan inte riktigt hitta svaret nånstans.. Hur lång tid tar det innan ägget blir befruktat?? Alltså hur lång tid tar det för sperman att komma fram.. Spelar fysikenslagar stor roll i det här sammanhanget? Ska man ligga en stund/timmar efter sex för att det inte ska åka ut?

  • Svar på tråden Hur lång tid för spermier att "komma fram"
  • Risgry­net
    Äldre 26 Apr 21:35
    #1

    Fysikens lagar har inte så mycket med det att göra utan spermierna får kämpa sig fram de ca 15cm'arna från slidan till äggledarens övre del. I äggledarna finns flimmerhår som böljar sig i riktning ut från äggledaren så de simmar i motström. Tar mellan 30min till 2h, vad jag har läst, för dem att bå fram. Sen beror det ju på om det finns något ägg som ligger och väntar eller om spermierna får ligga och vänta in ägget.

    Det har spekulerats i om kvinnans orgasm kanske kan hjälpa spermierna på traven. Många spermier kommer 'trilla ut' men tillräckligt många blir kvar på rätt plats ändå

  • delfin­us
    Äldre 26 Apr 21:35
    #2

    Jag har hört att det inte har någon betydelse med ställning eller om man ligger kvar om spermierna är "normala" men däremot vet jag inte hur lång tid det tar att nå fram till ägget....har för mig att jag hört nåt om några timmar....men jag vågar inte säga nåt säkert.

  • Äldre 26 Apr 23:30
    #3

    I boken "Ett barn blir till" av Lennart Nilsson sägs det att det tar 2-3 timmar för spermien att ta sig från "utsprutsplatsen" till äggledare och upp i den en bit.


    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Lilleman i magen (v.28) BF - 070723
  • Sunset
    Äldre 27 Apr 18:33
    #4

    Jag kan tipsa om en bra sida som jag hittade.... massa bra info om allt möjligt.
    Lycka till!

    www.growingpeople.se

  • Som Vanlig­t
    Äldre 29 Apr 18:55
    #5

    Lånar tråden lite

    Hur stor är chansen att bli gravid om nu ägget inte är moget förren ca 2-3 dagar efter samlag?
    spermien kan ju visst leva i 72 tim har jag hört men finns verkligen chansen då?

  • Äldre 29 Apr 19:16
    #6

    Som Vanligt:
    Om ni myser några dagar före äl så kan spermierna liga o vänta några dagar på att ägget ska komma. Spermierna kan leva 3-4dgr har jag för mig där ine och vänta.

    Om man har mys några dagar före äl så har man större chans att få flicka pga att pojkspermierna inte lever lika länge som flickspermierna. Då är det procentuellt större andel flickor kvar av de överlevande spermierna.

    Om man myser precis vid äl eller strax efter har man större chans att få pojke för pojkarna simmar fortare fraam till ägget (i en sats finns det ju ca 49% pojkar och 51% flickor men eftersom pojkarna simmar fortare fram till ägget så är det större chans att en pojke hinner först)

  • Som Vanlig­t
    Äldre 29 Apr 19:25
    #7

    Yosa

    Åhh det låter ju bra så då kanske det kan bli en tös nu då *hoppas*

  • Äldre 29 Apr 19:30
    #8

    Som Vanligt:
    Ja Lycka till!

    Vår dotter gjorde vi 2 dagar före Äl

  • Trista­ns mamma
    Äldre 7 May 20:51
    #9

    Yosa: finns det någon studie som faktist visar att pojkspermierna är snabbare??

    Jag har nämligen hört om det här tidigre, men jag vet ju inte om det är "lika sant" som formen på magen och hurvida tråden rör sig över magen..

  • Äldre 7 May 20:54
    #10

    Tristans mamma:
    Om det finns någon studie på detta vet jag inte. Jag har "hört det" och läste det även på internet härom kvällen. Kan ha varit på growing people eller gravid.se jag läste det.......

  • Äldre 7 May 20:59
    #11

    har bl.a läst på denna sida
    www.niomanader.se/content.asp

    fast det svarar kanske inte precis på din fråga

  • Äldre 7 May 21:02
    #12

    jo läs länken jag skickade. Det står under shettlesmetoden. Lycka till!

Svar på tråden Hur lång tid för spermier att "komma fram"