• Äldre 27 May 13:13
    2341 visningar
    31 svar
    31
    2341

    En fråga om mail och IP nummer

    Hej

    Jag och en komips har suttit och pratta om man kan få tag på ett IP nummer genom en mailadress (gratis mail)?

    Jag menar om en ex en person skulle maila mig, kan man då se på vilket IP nummer den mailadressen kommer ifrån? Och därigenom ta reda på ägaren till mailadressen?

    Är det möjligt?


    Mamma till Marcus och Isak
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 13:18:06:
    En dum extra fråga: visst är väl IP nummret det som är individuellt för varje dator?
  • Svar på tråden En fråga om mail och IP nummer
  • Äldre 30 Jul 14:37
    #11

    även om linan avlyssnas så ser dun inte vad det är för trafik eftersom det går via vpn. dold.se är en liknande tjänst, som har använts en del för barnporr.

  • Camill­e
    Äldre 10 Aug 22:11
    #12

    är dold.se en säker  registrering om man verkligen inte vill att ens ip ska kunna spåras via mejl och på internet sidor...tex chatsidor???


    Jag älskar dej, min Amina
  • lallel­app
    Äldre 14 Aug 15:24
    #13
    c0ol skrev 2007-07-30 14:37:26 följande:
    även om linan avlyssnas så ser dun inte vad det är för trafik eftersom det går via vpn. dold.se är en liknande tjänst, som har använts en del för barnporr.
    https antar jag då att det är, ska du ha en vpn punkt till punkt för all trafik på nätet vill det ju till mjukvara, en en liten fin ns-5
  • Äldre 14 Aug 15:30
    #14

    camille, ja så länge det är http och https trafik så är det säkert, så det är bara in på sexchattar och sätta igång :)

  • Camill­e
    Äldre 14 Aug 19:12
    #15

    haha oki...
    fast hur är det om jag  var inne  och skrev på en sida INNAN jag reggade mej på dold.se  då har personen fått reda på min IP..då borde jag väl byta ipnummer innan jag reggar mej på dold.se för dold.se är väl bara en kryptering  förmitt  vanliga IP..
    hur byter jag IP adress?
    för om jag går in i commandotolken ochs kriver ip config /renew så borde man väl få upp ett nytt ip nummer?  men jag får bara upp mitt gammla hela tiden


    Jag älskar dej, min Amina
  • Äldre 14 Aug 21:09
    #16

    har väll ingen betydelse, det går ju inte att backtracka till ditt ipnr från det nya ipnr du får via dold.se. nej en renew behöver inte fungera, beror på hur din isp har ställt in dhcp konfigurationen, hur lång lease du har osv

  • cDk3r
    Äldre 15 Aug 07:57
    #17

    "ör om jag går in i commandotolken ochs kriver ip config /renew så borde man väl få upp ett nytt ip nummer? men jag får bara upp mitt gammla hela tiden"

    Det beror på att NIC'et strävar efter att ta samma ip som det hade senast. Väntar du tills leasetiden har gått ut så får du enbart en ny ip om någon annan snattat ditt ip efter att leasetiden gått ut, om ingen annan har blivit tilldelad ditt gamla ip så kommer du ändock att få tillbaks det.

    Kör du därimot en ipconfig/release, netstop "DHCP Client", netstart "DHCP Client", ipconfig/renew, så rensar du NIC'ets cache och det kommer att ta random ny ipadress.(det kan givitvis slumpa sig så att du får samma ip igen..men troligtvis inte)

  • Camill­e
    Äldre 15 Aug 09:57
    #18
    cDk3r skrev 2007-08-15 07:57:29 följande:
    "ör om jag går in i commandotolken ochs kriver ip config /renew så borde man väl få upp ett nytt ip nummer? men jag får bara upp mitt gammla hela tiden"Det beror på att NIC'et strävar efter att ta samma ip som det hade senast. Väntar du tills leasetiden har gått ut så får du enbart en ny ip om någon annan snattat ditt ip efter att leasetiden gått ut, om ingen annan har blivit tilldelad ditt gamla ip så kommer du ändock att få tillbaks det.Kör du därimot en ipconfig/release, netstop "DHCP Client", netstart "DHCP Client", ipconfig/renew, så rensar du NIC'ets cache och det kommer att ta random ny ipadress.(det kan givitvis slumpa sig så att du får samma ip igen..men troligtvis inte)
    gaah jag hajjade typ nada av det där,,, vad ska jag skriva i tur och ordning,,förklaramer detaljerat så jag vet vad  jag ska skriva i turordning i  kommandotolken....
    e  lite seg på datorer
    Jag älskar dej, min Amina
  • cDk3r
    Äldre 15 Aug 14:06
    #19

    Camille:

    I kommandotolken skriver du alltså:

    ipconfig/release [Enter]
    netstop "DHCP Client" [Enter]
    netstart "DHCP Client" [Enter]
    ipconfig/renew [Enter]

  • Äldre 15 Aug 14:08
    #20
    cDk3r skrev 2007-08-15 07:57:29 följande:
    "ör om jag går in i commandotolken ochs kriver ip config /renew så borde man väl få upp ett nytt ip nummer? men jag får bara upp mitt gammla hela tiden"Det beror på att NIC'et strävar efter att ta samma ip som det hade senast. Väntar du tills leasetiden har gått ut så får du enbart en ny ip om någon annan snattat ditt ip efter att leasetiden gått ut, om ingen annan har blivit tilldelad ditt gamla ip så kommer du ändock att få tillbaks det.Kör du därimot en ipconfig/release, netstop "DHCP Client", netstart "DHCP Client", ipconfig/renew, så rensar du NIC'ets cache och det kommer att ta random ny ipadress.(det kan givitvis slumpa sig så att du får samma ip igen..men troligtvis inte)
    beror på vad isp gör, det är dom som bestämmer om du får ny ip, har ingen betydelse om du rensa cachen
Svar på tråden En fråga om mail och IP nummer