• MammaM­u82
    Äldre 3 Jun 19:52
    2954 visningar
    1 svar
    1
    2954

    Klåda och solkänslighet vid SLE

    Hej på er alla som kikar in och läser.

    Jag börjar smått galen av klådan nu. Har fått diagnosen SLE ganska nyligen.
    Har de senaste två somrarna haft problem med klåda, men detta år är värst. Och inte nog med det så får jag små blåsor på den mest utsatta huden, typ ansiktet och händer.

    Aldrig vart med om detta tiidigare. Känns sexigt tycker jag=/

    Smörjer mig och skyddar mig, med det hjälper inte mycket. nån som har annat bra tips att lindra klådan.

    Ska till min reumatolog under den senare delen av sommaren. Symtomen blir värre och fler...

    Inget solande denna sommar gissar jagFundersam, får skaffa brun utan sol eller liknande=)

    Nån mer som har SLE kanske? Eller annan reumatisk sjukdom som lider av typ samma problem?

  • Svar på tråden Klåda och solkänslighet vid SLE
  • Drakfi­sk
    Äldre 3 Jun 21:01
    #1

    Hej!

    Jag har inte SLE själv, men min mamma har det, och så vitt jag har förstått så finns det väl inte så mycket som hjälper mot solkänsligheten förutom att hålla sig i skuggan.

    Min mamma brukar använda solskyddsfaktor 50 i ansiktet, och nån annan hög faktor när hon vistas i solen. Den höga solskyddfaktorn hjälper litegrann, men solhatt hjälper förstås mer.

    Sedan hon fick diagnosen som 20-åring (hon är en bra bit över 50 nu) har hon inte kunnat sola, för hennes hud får stora utslag som tydligen kliar. Brun-utan-sol produkter har ju blivit ganska poppis nu, så det finns ju rätt många att välja mellan.

    Vet inte om mitt svar var till någon hjälp, men det puffar i alla fall upp din tråd. Hoppas du får hjälp av reumatologen när du väl får komma dit i slutet av sommaren!

Svar på tråden Klåda och solkänslighet vid SLE