• kkarro

    Någon som kan skruva bilar(volvo)

    HJÄLP!! Sambon bil har pajat(volvo 740) Den startar, går några minuter sen dör den å går inte att starta igen på en stund. Mkt jobbigt när han ska köra lillan till dagis å sen till jobbet. Finns det någon som har en ide om vad det kan vara. Jo förresten så startar inte bränslepumpen varje gång heller.
    SNÄLLA HJÄLP blir tokig på hans gnäll!

  • Svar på tråden Någon som kan skruva bilar(volvo)
  • Dagotto

    Det låter som bränslepumpsrelät. Sitter innanför askfatet och är lätt att byta.

  • Pappa Bear

    Det kan ju vara olika sorters fel beroende på vilken motor men är det en B230F så låter det på din beskrivning som att det kan vara luftmängdsgivarn(den heter kanske inte exakt så)

  • swartling
    Dagotto skrev 2007-06-20 18:44:52 följande:
    Det låter som bränslepumpsrelät. Sitter innanför askfatet och är lätt att byta.
    jag håller med att det kan vara bränsle relät
  • 855 GLT

    Kan vara bränslepumpen som är full i skit oxå! men vanligast på den modellen är faktiskt som pappa bear skrev luftmassemätaren eller hemska tanke lambdasonden:( 1500 spänn på skroten om du hittar rätt.

  • Pappa Bear

    Ja just det,så heter den:Luftmassemätarn.
    (var lite osäker på det)

  • Gnagarn

    Ni verkar kunna Volvo så jag slänger in en fråga med..

    Har en 240 GLT -90.

    För ett tag sen började den gå lite haldåligt på låga varv men gick bättre när man "tryckte på lite". Får en vecka sen la den av tvärt när jag väntade på grönt ljus i en korsning. Bara att bogsera hem bilen och nu vägrar den att starta alls. Startmotorn går men bilen vill inte "tända".

    På bilbsiktningen för en månad sen snart sa de att det var läge att byta bensinfilter (hur de kan se det?).

    Har nu bytt bensinfiltret, kollat att bensinpumpen får ström och går, bytt tändspole, fördelarlock och rotor. Tänstiften ser ok ut och så också tändkablarna.

    Vad tror ni? Det finns ju ett helt gäng med relän som jag fattat det på dessa modeller.. .

    Tacksam för försök till hjälp!

  • 855 GLT

    Hmm? En 90a? är nog luftmassemätare på den oxå! låter lite knepigt att den gick dåligt en stund. lukta i expansionskärlet. bensinlukt är lika med topplockspackning. Har bilen kokat nån gång?

  • Pappa Bear

    Det är lutar nog åt något med tändningen.
    Tändmodulen?
    Tändinställningen, står den bara någon/några grader fel blir det lite problem med startning.

  • Gnagarn

    -> 855 GLT: Jo, en gång i vintras ringde frågan och då hade den en ispropp. Fick byta slangen mellan motorn och kylaren.

    -> Pappa Bear: Tändmodul är inköpt och skall bytas idag.

  • 855 GLT

    Ja testa du det med tändmodulen men tyvär så tål inte alutoppen 1 enda kokning den slår sig skev direkt enl min erfarenhet iaf. Jag håller tummarna för att det är nåt enklare.

  • bysis07

    Har du kollat felkoderna, Vet att det går på 240:in. borde därför gå även på 740. Sitter en dosa vid vänster framskärm i motorrummet. Hur koderna utläses finns på bla www.svenska240klubben.se. Sidan verkar tyvärr ligga nere just nu. Men kommer nog snart upp igen.

  • Gnagarn

    Tack ni som svarat. Fick fart på kärran. Böt helt enkelt "halva motorutfymmet" via en sak i taget så nu ska kärran rulla (så fort den nya tanken är ditsatt).

Svar på tråden Någon som kan skruva bilar(volvo)