• R Mutt
    Äldre 25 Jun 10:50
    495 visningar
    5 svar
    5
    495

    Hur tackar man nej?

    Jag har sökt en del jobb inför hösten trots att jag ska vara mammaledig då (sambon kan ej ta ut pappaledighet då han nyss
    bytt jobb).

    Jag kan helt enkelt inte låta bli att söka tjänster som verkar intressanta och det är ju bra övning att skriva jobbansökan mm.
    Jatg ska söka jobb till våren och vill gärna scanna av arbetsmarknaden lite.

    Nu har jag blivit kallad på intervju och hade tänkt gå dit och göra mitt bästa för att se om jag blir erbjuden jobbet och vilken lön man kan få etc.... är det fräckt att göra så? De lägger ju ändå ner en del energi på att intevjua mig helt i "onödan". Samtidigt kan de ju kanske ha nytta av mig som timmvikarie eller något annat istället?

    Om man blir erbjuden jobbet, hur lägger man då fram detta på ett bra sätt? SKa man skarva och säga att man nyss upptäckt att det inte funkar med pappaledigheten eller något?

    Någon emr som varit i denna sits?

  • Svar på tråden Hur tackar man nej?
  • Kokos Kajsa
    Äldre 25 Jun 10:54
    #1

    Men du kan ju faktiskt bli erbjuden jobbet och få det trots att du ska vara mammaledig. De får ta in en vikarie tills du ska börja jobba igen. Enligt lag får de inte neka att anställa dig bara för du är mammaledig...

  • Äldre 25 Jun 10:56
    #2

    Gå dit och gört ditt bästa och tala dessutom om att du ska vara mammaledig. Vet faktiskt en del som fått jobb ändå, eller blivit lovade att få jobb när de är redo att börja igen.

  • Kokos Kajsa
    Äldre 25 Jun 11:00
    #3

    Idispilis: Precis! Så hade jag gjort också. Känns bra och ärligt och då är risken störst att man faktiskt får jobbet (än om man ljuger ihop något konstigt).

  • Norman
    Äldre 25 Jun 22:16
    #4

    Jag var på anställningsintevju i våras och talade om att jag var mammaledig och kunde börja jobba till hösten. Fick jobbet iallafall.

  • skorpi­onen80
    Äldre 25 Jun 22:57
    #5

    Jag tycker du ska köra med öppna kort. De kanske vill ha någon som börjar jobba på måndag. Då kostar du dem en massa tid och pengar. Men säger du som det är ger du dig själv och dem en ärlig chans. Du kan kanske hoppa in lite tidigare, eller såhar du fixat dig ett jobb tills mammaledigheten går ut.

Svar på tråden Hur tackar man nej?