• Pappa Olle
    Äldre 25 Jun 23:52
    2983 visningar
    18 svar
    18
    2983

    Någon annan akvarist pappa här?

    Undrar bara om det finns fler pappor här på FL som grejar med akvarium? sött likså salt.

    Själv har jag ett kar på 840L som det huvudsakligen går regnbågar och guramis i och sen ett mindre där jag drar upp lite ancistrus för tillfället.

  • Svar på tråden Någon annan akvarist pappa här?
  • MaCCe
    Äldre 26 Jun 19:16
    #1

    Hejsan.. jag/ vi har ett akvarium iaf :) "bara" 375 liter..
    men vi har papegoj cyklider å lite andra sådana fiskar. minns inte allt just nu vad dem heter dem andra.. men det är såå fridfullt med fiskar.. men jag har inte lyckats hitta någon bra lösning med att byta vatten i det.. hink blir lite jobbigt :P

  • Pappa Olle
    Äldre 27 Jun 00:58
    #2

    Visst är det fridfullt med fiskar. Finns så många olika arter och varianter av fisk samt modeller av akvarium som man skulle vilja ha.

    Men men det ska ju inte ta upp allt tid man har.

    Vi använder slang vid vatten byte det skulle inte funka att alltid hinka ur och i karet... skulle bli lite många hinkar.

    Hinkade ett 450L akvarium engång när jag fick det, lite jobbigt att springa med ca 45 hinkar vatten :P

    Har du inte chans att skaffa lite kopplingar och slang så du kan koppla slangen i tvättstuga/badrum eller liknande?

  • vw frippe
    Äldre 27 Jun 21:05
    #3

    jag har nyligen sålt baljan på 350l hade malawisar i den.

  • Pappa Olle
    Äldre 28 Jun 01:35
    #4

    malawi är fint , har dock inte haft så många själv då det är växtakvarium som jag gillar och jag har för mycket ömtåliga växter i karet.

    Men jag var på åleds akvarium utanför halmstad och såg ett av deras "kub" akvarium på ca:300L och tänkte direkt att det hade varit kul att införskaffa det och ha malawi i och då utan några växter.

    Men då blir det ett nytt kar nu då VW frippe?

  • Äldre 28 Jun 06:52
    #5

    Jag har två akvarier. Ett 350l och ett 700l. Ni tycker säkert att det är slöseri med akvarier men jag har rödörade sköldpaddor i det stora och kartsköldpaddor i det lilla. Lite andra förutsättningar än er med fiskar

  • Pappa Olle
    Äldre 29 Jun 04:42
    #6

    Absolut inget slöseri, sköldpaddor är kul. Ju större desto gladare sköldpaddor :D

    Tänkte skaffat just rödörade sköldpaddor en gång i tiden men hade inte råd med ett så stort akvarium som zooaffären rekomenderade mig att minst ha. jag var väll bara 13-14år och man hade ju inte mest pengar på den tiden.

  • Äldre 29 Jun 08:40
    #7

    Tvärtemot vad folk tror är det ena riktigt sociala kreatur. Nackdelen är att de tar plats och att de skitar ner. Svågern har ett liknande akvarie som jag har kartsköldpaddor i och jag rensar pump och byter vatten tre gånger så ofta.

    Men det är det värt. Junior kan stå och titta på dem hur länge som helst. Bara det väger upp det mesta!

  • Äldre 1 Jul 22:12
    #8

    Sålde ett Rio 240 som jag hade malawis i,i julas och köpte en systemkamera. Men nu har suget tagit över för mycket. Det skall bli ett rio 400 med Diskus.
    Har fortfarande kvar ett litet 60 liters som startade det hela för några år sen. Fick det av min fru i julklapp, vet ej om hon ångrar sig eller inte =)

  • VVVeni
    Äldre 3 Jul 10:42
    #9

    är inte pappa, men akvarist javisst. =)

  • Äldre 11 Jul 21:05
    #10

    Visst har man akvarium! Ett 375-liters med Malawi-ciklider.
    Slang är ett måste vid vattenbyte!

    /Shootking

  • vw frippe
    Äldre 12 Jul 09:36
    #11

    Nej nu blir det inte nått nytt på ett tag hade planer på att odla i förrådet men det är för mycke skrot där tar nog ett tag att rensa å bygga iordning allt. Vi får se hur det blir..

  • MaCCe
    Äldre 19 Jul 12:48
    #12

    Nu inför flytten kommer innehållet att bytas ut mot Massa Växter och Guppy :)

    HaR tröttnat på dessa grönsaks ätare jag skrev om tidgare så nu skall jag gå tillbaka med dem gamla hederlia guppy.. 50-60 st är ju ruskigt snyggt :D

  • jdrock
    Äldre 25 Jul 09:32
    #13

    får hem ett 250 liters till helgen kommer ha regnbågsfiskar i det:), har annars haft 3 st akvarium, med ciklider som jag gjorde mej av med för nåt år sen:(, slutar nog med att jag har tanken full med ciklider iaf:)

  • jdrock
    Äldre 25 Jul 09:33
    #14

    maCce: köp en vakum slang på närmsta zooaffär då slamsuger du bottnen samtidigt som du byter vatten.

  • KaiN
    Äldre 13 Aug 20:57
    #15

    hej
    har lite frågor ang akvarieinköp. vad ska man tänka på, hur stort ska man ha och vilka fiskar ska man ha?

  • Epadel
    Äldre 15 Aug 11:12
    #16

    Hur är det med barnsäkringen runt akvarium? Jag ser framför mig hur mitt blivande barn dunkar med klossar på rutorna. Visst, jag kan sätta det högre upp men samtidigt vill jag ju att barnet ska hänföras av det.

  • nitraM
    Äldre 18 Aug 00:19
    #17

    Hej hopp.

    Hmmmmm.....undrar om ja pajar tråden nu.....eller inte om ja tänker efter.

    Vi har ett 500 liters kar.
    Med en sköldpadda i.
    Men men....ja skulle gärna vilja ha fisk ide...men de kommer.

  • MaCCe
    Äldre 22 Aug 08:03
    #18

    jo men jag slamsuger varje gång jag gör ett delvattenbyte..

    men dem är grönsaksätare dem fiskarna jag hade.. har nu gått över till guppy :) började med ett 10:tal för 2 veckor sedan nu är det ca 25 st.. Vad dem förökar sig snabbt :)

Svar på tråden Någon annan akvarist pappa här?