• komamm­a
    Äldre 28 Jun 22:11
    1698 visningar
    14 svar
    14
    1698

    6 år en trotsålder?

    Har ingen koll vilka åldrar trotsåldern kommer men min 6 åring måste vara i en trotsfas! kan det vara så? han ska bestämma precis allt annars blir han galen! å ja me....

  • Svar på tråden 6 år en trotsålder?
  • Diwa
    Äldre 28 Jun 22:12
    #1
    japps sex år är en tuff trots=)

    min fjärde där nu *puh*
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • 969803
    Äldre 28 Jun 22:14
    #2

    Mmm,mina barn;speciellt min äldsta son,har haft 6-årstrots. Jag tycker den har varit tuffast för barnet (och för oss föräldrar
    ) Men jag kan trösta dig med att när man "ridit igenom" denna period så får man världens underbaraste barn tillbaka .

  • Lola Jämtla­nd
    Äldre 28 Jun 22:16
    #3

    Nja, en 6-åring benämns ofta som "den lilla tonåringen".

    O det stämmer nog rätt bra.

  • Ruggug­glan
    Äldre 28 Jun 22:17
    #4

    Jodå, det är en trots-fas

  • tvåbar­nsmors­a
    Äldre 29 Jun 08:07
    #5

    Jag har oxå hört att det kallas för lilla tonåren och min dotter som blir 6 år i december är verkligen inne i den.

    Hade era barn fyllt 6 år eller kom de in i den tidigare som min dotter och hur länge höll den i sig hos era barn? Bara så jag vet hur länge jag måste stå ut .

  • Äldre 29 Jun 10:49
    #6

    Min dotter blir också 6 i december och jag blir snart toookig på henne. Hon har tidigare aldrig direkt trotsat någon gång, och nu är hon som förbytt. Hon har alltid varit väldigt redig och lyssnat på oss. Nu gör hon bara massa hyss. Kissar ute, målar på möbler, retar jag ALLT! Jag har alltid vetat vart jag haft henne, och kunnat resunera som så att "det skulle hon aldrig göra". Men nu är hon nog kapabel till allt. Skulle hon sätta sig på gatan och skita skulle jag inte ens bli förvånad!
    Tar det lång tid innan jag får min snälla tjej tillbaka?

  • henrie­tte
    Äldre 29 Jun 16:14
    #7

    Ja verkligen! Vår son e nu 7 år och han började sin trots runt 6 år och jag e såå trött på det, men man får se framåt.Det kommer vända

  • Lilla Mumint­rollet
    Äldre 29 Jun 16:18
    #8

    Ja du...här hemma har vi en 6½ åring med ett sånt humör!! Ena stunden är allt bra och i nästa sekund är allt dåligt! Det är väl en liten förvarning hur tonåren kommer att bli

  • Snowgi­rl
    Äldre 29 Jun 16:19
    #9

    Det sägs att 6-års åldern är en förkänning för hur de blir i tonåren, inget ovanligt med extremt trotsiga 6-åringar alltså .

  • tvåbar­nsmors­a
    Äldre 29 Jun 18:17
    #10

    Jag hoppas att det blir bättre nu när hon ska börja förskoleklass. Hon vill lära sig allt, jag håller tummarna att hon lugnar sig när hon får mer utmaningar än vad hon fick på dagis.

    Fast på dagis sa de att hon var lugn och lyssnade på dem, då känner jag som förälder: vad är det jag gör fel!!!!!

    Hur är era barn på dagis förskoleklass??

  • Äldre 29 Jun 20:09
    #11

    Precis som din låter det som. Lugn på dagis och galen hemma
    Ser också fram emot att hon ska börja förskoleklass. Det de gör på dagis börjar nog bli bra långtråkigt nu..


    tvåbarnsmorsa skrev 2007-06-29 18:17:49 följande:
    Jag hoppas att det blir bättre nu när hon ska börja förskoleklass. Hon vill lära sig allt, jag håller tummarna att hon lugnar sig när hon får mer utmaningar än vad hon fick på dagis. Fast på dagis sa de att hon var lugn och lyssnade på dem, då känner jag som förälder: vad är det jag gör fel!!!!!Hur är era barn på dagis förskoleklass??
  • Lilla Mumint­rollet
    Äldre 4 Jul 10:49
    #12
    tvåbarnsmorsa skrev 2007-06-29 18:17:49 följande:
    Jag hoppas att det blir bättre nu när hon ska börja förskoleklass. Hon vill lära sig allt, jag håller tummarna att hon lugnar sig när hon får mer utmaningar än vad hon fick på dagis. Fast på dagis sa de att hon var lugn och lyssnade på dem, då känner jag som förälder: vad är det jag gör fel!!!!!Hur är era barn på dagis förskoleklass??
    Lugna ner sig!!! Nja, inte vår dotter. Lugn och fin på skolan och ett litet "monster" hemma För henne går det i vågor. I början då hon började skolan var allt lugnt, men sen dög INGA kläder vad vi än tog fram. Tillslut så satte jag fram flera val (2 av varje) av trosor, strumpor, tröjor , byxor mm och då gick det bättre. Sen har det varit lugnt ett bra tag. Nu är hon inne i en period igen. Inget duger...hon har bara FULA kläder. Håret är inte bra...det är sååååååå fult!!! Det gäller att ha tålamod Som tur var så svänger det snabbt...men det är inte lätt att vara drygt 6½ år.

    Sen är det så att barnen ofta sköter sig i skolan men hemma i den trygga miljön då testar man sina gränser...och det är helt naturligt.

    Så, allt är normalt med din dotter.
  • chicki­e
    Äldre 4 Jul 15:16
    #13

    haha...ja min son är 6½ och han får stora raserutbrott och ska hela tiden testa gränser. Jag känner mig ofta utmattad....särskilt nu när vi är hemma hela dagarna med varann på sommaren.

  • flemma­24
    Äldre 6 Jul 06:02
    #14

    JA det kan jag LOVA !

Svar på tråden 6 år en trotsålder?