• Äldre 2 Jul 21:21
    6453 visningar
    69 svar
    69
    6453

    Kan AMS tvinga en att flytta om man har familj och sambo med jobb?

    Ja, hur är det egentligen?
    Kan arbetsförmedlingen tvinga en att söka jobb och acceptera ett jobberbjudande på annan ort om man har barn, hus och sambo med fast jobb sedan flera år tillbaks?
    Alltså, ett jobb som är längre bort än pendelavstånd.


    Stolt mamma till Nicke-lilltroll! 061103
  • Svar på tråden Kan AMS tvinga en att flytta om man har familj och sambo med jobb?
  • Arga Klara
    Äldre 2 Jul 21:21
    #1

    Ja

  • Linda1­976
    Äldre 2 Jul 21:22
    #2

    Nej!! Har man barn kan ingen tvinga en att flytta.


    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Arga Klara
    Äldre 2 Jul 21:24
    #3

    Ingen kan tvinga en att flytta.

    Men man blir tvingad att söka jobb på annan ort, gör man inte det kan man bli avstängd från a-kassan.

    Det krävs särskilda skäl för att slippa, familj/hus gäller inte enligt min arbetsförmedling.

  • blonde redhea­d
    Äldre 2 Jul 21:25
    #4

    Jovisst är familj ett skäl till att inte behöva flytta. Nog för a-kassor har lustiga regler, men de vill knappast sära på familjer!

  • Linda1­976
    Äldre 2 Jul 21:26
    #5
    Arga Klara skrev 2007-07-02 21:24:18 följande:
    Ingen kan tvinga en att flytta.Men man blir tvingad att söka jobb på annan ort, gör man inte det kan man bli avstängd från a-kassan.Det krävs särskilda skäl för att slippa, familj/hus gäller inte enligt min arbetsförmedling.
    Då tror jag faktiskt att de går mot lagen!
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Arga Klara
    Äldre 2 Jul 21:28
    #6

    Linda1976, vilken lag?
    Det här är nytt och började gälla igår.

  • mmonik­a77
    Äldre 2 Jul 21:29
    #7

    Jag har också hört både och. Helt sjukt om de splittrar en familj.

  • Zaria
    Äldre 2 Jul 21:29
    #8

    Hmm hade jkag tvingats till det hade ingen kunnat ta min son eftersom jag inte får flytta för långt bort från pappan som inte kan ha honom heltid , så i så fall blir det fosterhemsplacering för honom, helt sjukt om de skulle tvinga en att lämna bort barnet.

  • Äldre 2 Jul 21:33
    #9

    De kan inte tvinga någon att flytta men de kan ta bort a-kassan för dem som inte gör som de vill.

    Det spelar ingen roll om man är gift, har barn och/eller hus utan det är bara glatt att packa ihop sina saker och flytta om man vill behålla sin ersättning.

    Själv kommer jag att bli tvungen att ta med mig våra två barn och flytta från min man och vårt hus.

  • mmonik­a77
    Äldre 2 Jul 21:34
    #10

    Vi har också precis köpt nytt hus och jag har precis blivit arbetslös (samma dag som jag går på föräldraledigt) så med andra ord skulle de tvinga mig att lämna man, barn och hus och flytta...

Svar på tråden Kan AMS tvinga en att flytta om man har familj och sambo med jobb?