• Adonai
    Äldre 4 Jul 22:56
    11758 visningar
    22 svar
    22
    11758

    Signatur/namnteckning

    Undrar om det är någon som vet om den signatur/namnteckning man skriver under med på ett kvitto måste se ut som den signatur man skrivit på sin legitimation.

    Ex: Om jag har skrivit ut hela mitt namn på min legitimation måste jag då göra det på kvittot när jag handlar med betalkort+legitimation elller kan jag signera kvittot med tex enbart mina initialer?

    Efterfrågar inga gissningar utan om det är någon som vet vad som gäller.

  • Svar på tråden Signatur/namnteckning
  • Äldre 4 Jul 23:00
    #1

    Jag har många skrivstilar så det hoppas jag inte att det ska se likadant ut...

  • Äldre 4 Jul 23:01
    #2

    Det finns absolut inget som säger att du måste skriva så som det är på din legitimation. De flesta människor "byter" ju handstil så.. Jag jobbar i butik o har aldrig hört talas om att det skulle vara så....

  • Adonai
    Äldre 4 Jul 23:04
    #3

    Blev idag "tvingad" att skriva ut hela min namnteckning då jag bara skrivit mina initialer. Personalen i kassan hänvisade till att den måste se ut som den gör på körkortet. Jag har aldrig hört talas om det och har sökt på internet som en galning om vad som gäller men hittar tyvärr inget konkret. Har själv arbetat inom handels och då fanns inga sådana "regler".

  • Äldre 4 Jul 23:37
    #4

    Jaha, ojdå! Jag har aldrig hört några sådana direktiv från mina chefer iaf. Tycker att det låter konstigt. Många av mina kunder brukar bara skriva första bokstaven i sitt förnamn och sen efternamnet.

  • Äldre 4 Jul 23:38
    #5

    Och med tanke på att ett kortköp med signatur ofta kräver legitimation ska det ju inet vara några problem tycker jag.

  • Adonai
    Äldre 5 Jul 08:08
    #6

    *puff*

  • Tjorve­niSkån­e
    Äldre 5 Jul 15:17
    #7

    I Sverige är det inte så viktigt än så länge, men i många andra länder tittar butikspersonalen verkligen på namnteckningen och jämför.

  • Äldre 5 Jul 17:38
    #8

    Jag blev nekad att växla pengar en gång för att min signatur inte så likadan ut på slipen som på mitt leg. Till saken hör att jag har knasiga händer och hade den dagen jätteont och var rejält svullen vilket försvårar skrivandet. Tre gånger fick jag skriva om signaturen innan jag fick mina pengar. Då höll jag på strypa den snorkiga tjejen i kassan.

  • Äldre 5 Jul 21:36
    #9

    Man kan ju tycka att det borde räcka att man ser ut som på bilden på legitimationen. Och att betalkortet är skrivet på samma namn som på legitimationen... Eller???

  • MooseB­aby
    Äldre 5 Jul 22:11
    #10

    Jag har blivit tillsagd två gånger under de tio år som jag haft betalkort och körkort att min signatur inte stämmer överens med den på körkortet. När jag sa att handstilen ju kan förändras (vilket den gjort) var de båda expediterna tykiga och tyckte att så mycket kan den faktiskt inte ändras, en av dem påstod att man inte var tillåten att förändra sin handstil, men HALLÅ Efter mycket om och men fick jag köpa mina saker. Men så länge körkort och betalkort är giltiga så ska väl inte handstilen spela någon roll?

Svar på tråden Signatur/namnteckning