• Daz
    Äldre 12 Aug 01:45
    428 visningar
    7 svar
    7
    428

    sittvagn? när?

    Jag är så trött på vår begangnade liggvagn - den knarrar och ena hjulet krånglar. vill köpa ny vagn och tänkte att jag kan köpa en vagn som har liggläge och som har vändbar sits. Men jag kan INGENTING om det här (första barnet) och min son är bara 4 månader. Men han kan sitta i barnstol med stöd. Dessutom gillar han inte att ligga ner i vagnen när jag är ute och går så då kanske det vore bättre med en sittvagn redan nu. Hjälp mig någon! Hur har ni gjort/vad har ni köpt och hur är min son för liten för en sittvagn?

  • Svar på tråden sittvagn? när?
  • Äldre 12 Aug 01:50
    #1

    Emmaljunga har ju väldigt fina sittvagnar. Jag använde sitt vagn tidigt. Det är ju dess utom skillnad på sittvagn och sittvagn. Jag tycker ju då att man kanske bör ha en sittvagn som är lite ombonad, och fullt liggläge. emmaljunga har en som dessutom är vändbar sittdel. Gå in på deras hemsida www.emmaljunga.se

  • julmus­ten
    Äldre 12 Aug 01:50
    #2

    Jag har en Bugaboo, och jag borjade anvande sittdelen nar min dotter var 3,5 manader. Jag anvande den mest i ligglage i borjan dock, men hon var sa himla mycket nojdare dari an i liggdelen.

    Tyvarr ar jag jattedalig pa svenska vagnar, men jag tror att sa lange du koper en sittvagn med ligglage, sa kan du kora pa. Blir det for jobbigt for din son att sitta upp kan du ju alltid lagga honom ner.

  • trollm­ammsis
    Äldre 12 Aug 01:50
    #3

    ja men från ca 4 månader har vi bytt till sittvagn, bara det är fullt liggläge så barnet fortfarande kan sova, och så man kan ha halvt sittandes... så ge dig ut och leta nu

  • Kathri­ne
    Äldre 12 Aug 01:55
    #4

    ´Jag vet att man rekommenderar barnen att ha liggvagn fram till till åtminstone sex månader ( om inte längre) . Hur som helst så anser "kunniga" inom området att vi generellt byter lute för fort. Kanske kan man dra ned det lite men 4 månader låter för mig lite litet....
    Själv har mina barn varit i liggvagn till 7 månader

  • Daz
    Äldre 12 Aug 02:32
    #5

    Ja-det kanske är tidigt med 4 månader, men samtidigt märker jag ju på sonen att han blir uttråkad och otålig i vagnen liggandes - han ser ju inget! enda gången han vill ligga ner i vagnen är om han är trött och vill sova därför tänker jag köpa en sittvagn som har liggläge.

  • Daz
    Äldre 13 Aug 01:35
    #6

    puffar lite...vill gärna veta vad sittvagnarna har för pris också...ska åka till Babyproffsen nu i veckan och kika vad som finns där

  • Äldre 13 Aug 01:50
    #7

    Sålänge vagnen är ombonad (alltså inte en sulky eller paraplyvagn) och vändbar så.. Det rekommenderas inte att sitta framåtvända förrän 1år då intrycken blir för många, små barn behöver ögonkontakt med sina föräldrar.

    Emmaljunga och Brio har båda väldigt mysiga vagnar. www.emmaljunga.se och www.brio.se. Jag tycker att båda märkena är väldigt sköna att köra, men jag har ju varken barn eller (såklart) barnvagn så jag har ju ingen långtids-och vardagserfarenhet
    Så små barn ska inte heller sitta upp för länge då det inte är bra för deras ryggar så en vagn med ett halv-läge är bra. Sitta kan de göra korta stunder men bör ligga mest.
    Sele i vagnen är ju också ett måste! OCh anledningen till att han är för liten är ju just hans rygg och för att han kanske har svårt att sitta. Men som sagt, med en åkpåse/madrass eller nåt så blir det ju mysigt ändå!
    Här ser du lite av Babyproffsens sortiment babyhornan.jetshop.se/.
    Lycka till (och tänk på att en helsvart vagn är vaaarmt på sommaren )

Svar på tråden sittvagn? när?