• Äldre 26 Aug 10:10
    461 visningar
    6 svar
    6
    461

    LCD TV ?

    Vi är inne på att köpa en ny tv (lcd)

    har ni tips på hur man får en bra tv . vad ska man kolla på ? vilket märke ?

    tacksam för svar
    hej

  • Svar på tråden LCD TV ?
  • Carism­a95
    Äldre 26 Aug 10:14
    #1

    Jag har inte jättebra koll på bildkvalitet m.m. Men tycker att Samsung har bra kvalitet, både vad gäller tv och andra "prylar"!
     


    A stumble may prevent a fall....
  • Fille Fjonka­n
    Äldre 26 Aug 10:19
    #2

    Jag lade stor vikt vid energisnålhet när vi valde. Och jämförde betraktningsvinkel, responstid och kontrast. Och att den var HD-ready med HDMI-ingång.

    Och det var viktigt för oss att det inte var en Philips, efter att vår förra (inte LCD) började kexa redan efter 2 år och var obrukbar inom 3 år. 

    Vi valde en Sony Bravia och är fortfarande mycket nöjda med den 1½ år senare.

    På många internetförsäljningssiter kan man jämföra olika modeller man är intresserad av.


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Äldre 26 Aug 10:25
    #3

    Samsung M8 serien, klart bäst, men vad du ska köpa beror en hel del på vad du har för tv signal, har du hd-tv hemma eller ett analogt nät? vill du kunna kolla bluray eller hd-dvd filer, eller hd-mtrl från datorn, har du en xbox360 eller ps3 hemma? Strömförbrukningen är svår att jämföra, pga att lcd drar olika mycket beroende på vilken bild som visas, dvs hur mörk eller ljus den är, annars så är det väll Samsung, Sony eller Sharp som gäller för lcd, Philips är ok dom med.

  • Rude
    Äldre 26 Aug 10:27
    #4

    Det dryga med plasma och lcd är att utvecklingen och prisutvecklingen går lika snabbt som på projektorer = snaaaabbt. En TV för 25000:- idag kostar 10 000:- om ett år. Jag tycker själv att de flesta platt-tv idag inte är så imponerande i bildkvalitet. Möjligtvis om man kör en platt-tv i full HD med en HD-tvkanal. De vanliga tv-kanalerna är så hårt komprimerade att det ser illa ut oavsett vilken TV man har. Ska man ha riktigt bra bildkvalitet idag får man nog gissningsvis ge iaf 25 000:- för en platt-tv. Sen undrar jag hur folk tänker när de köper en TV för 10-15000 och kopplar den till en DVD som kostar 900-1500:-. Då får man aldrig någonsin ut vad TVn kan prestera.

  • Äldre 26 Aug 10:50
    #5

    Rude, precis det jag menade med mitt inlägg, man måste se till vad man matar tv med, som tex samsung m8, kostar ca 25.000:- har en enastående bild med hd-tv mtrl, men kopplar du den till ett sunkigt kabel-tv nät så är bilden inte lika imponerande, då kan du köpa en platt tv för 5.000:- istället och bilden är ungefär lika bra. Det är ju väldigt många som köpt en platt tv och blivit väldigt besvikna.

  • Äldre 26 Aug 11:14
    #6

    Tack för alla tips =)

Svar på tråden LCD TV ?