• Puh76

    *Nyfiken på om det är fler än jag som är desperat

    Nyfiken på om det är fler än jag som är desperat efter jobb och hur det går för er!

  • Svar på tråden *Nyfiken på om det är fler än jag som är desperat
  • Puh76

    Poena: Det är till ett nytt varuhus så de har sökt 100 stycken allt som allt.
    Inom kundservice, kassa, lager, försäljning.

  • Poena

    Ok, då förstår jag...

    Jag kan trösta med en liten historia hur det gick till när min sambo sökte det jobb han har idag, det säger en hel del om hur rekryteringar går till ibland

    Företaget han sökte till hade anlitat Manpower för att hitta folk till tjänsten han sökte. Jag sökte samma tjänst den gången och var egentligen mer intresserad än var han var. Vi har bägge utbildning inom området kan jag tillägga. Det slutade med att min sambo blev kallad till intervju för att han hade "säljerfarenhet" och det hade inte jag (jobbet är en teknisk support med lite sälj) samt en massa folk som jobbat i t ex mataffärer (que ?? liksom).

    Det slutade med att han inte fick jobbet ändå pga för lite säljerfarenhet och de valde ut folk framför honom som hade jobbat i butik o likn och inte hade den tekniska kunskapen... Efter ett par månader fick han dock höra att företaget inte varit så nöjda med rekryteringen som Manpower gjort och han sökte jobbet direkt och fick det! Idag är han bland de bästa på avdelningen trots att han först knappt blev kallad till intervju Snacka om att de kan göra fel i rekryteringen ibland!!

    Lite lång historia kanske men man kan ju trösta sig lite med att man nog inte alltid inte blir vald för att man är "fel" utan att det lika gärna är de som rekryterar som gör fel och inte tänker efter...

  • Puh76

    Poena: Tack det värmer.

    Kan säga det att det faktiskt är Manpower som sköter detta med!

  • Erika Martinas mamma

    En liten tips är att alltid ringa kontakepersonen, och formulera några kloka frågor om tjänsten. Det krävs dock att man lusläser annonsen, och informerar sig på förhand om företaget t.ex. hur de presenterar sig på internet. Då blir du uppmärksammad och ökar chansen till att komma på intervju. Det är jättemånga som inte ringer. Det hjälper när man får till en bra dialog för kontaktpersonen är ofta involverad i rekryteringen, och dessutom visar man att man verkligen intresserad. Jag har kanske inte sagt något nytt, men det kan vara en sak att tänka på.

  • Poena

    Kan köra några tips under intervjuer nu när vi ändå är inne på det

    * Var glad och försök gärna klämma in något skämt på ett bra sätt för att få de som intervjuar att vara glada och kanske skratta. Det hjälper mycket tycker jag, att få det till en bra stämning. Arbetsgivarna vill ju hellre ha någon glad och trevlig person hos sig, så det är bra om man kan visa det på ett tidigt stadie

    * Berätta gärna om något speciellt intresse du har (så länge det inte är allt för konstigt ) det får intervjuarna att minnas dig. T ex säger jag ofta att jag har 4 stora akvarier inklämda i vår tvåa vilket ofta leder till intresse och skratt.

    * Ge någon/några komplimanger ang företaget. Gå in på hemsidan innan och läs, det som väcker ditt intresse ska du använda dig av på intervjun för att visa att du verkligen är intresserad och tycker att företaget är bra!

    * Tacka alltid ja till kaffe/te

    * Ha med dina betyg och intyg, gärna trevligt organiserade/inplastade i en pärm. Det visar att du har ordning och reda m.m

    * Förbered dig innan på de klassiska frågorna starka och svaga sidor, varför skulle du passa för jobbet, varför du sökte osv. Där får man inte svamla allt för mycket. Det ska inte heller låta inrepeterat däremot!

    * Läs igenom annonsen och din ansökan före så du kan förklara vad du skrivit om de undrar över något speciellt.

  • Jag05

    Ulla-Maja: Du och jag verkar ha kommit till samma slutsats angående våra "karriärer". Alla jobb som jag vill ha eller som överhuvudtaget annonseras finns i Stockholm och dit vill jag inte flytta

  • lena ekman

    Någon som funderat på att starta eget för att komma ifrån söka jobbkarusellen? Jag funderar starkt på det men tänkte börja som hobbyföretag och för att det ska funka rent ekonomiskt måste jag ha jobb först...... vilken snurra?

Svar på tråden *Nyfiken på om det är fler än jag som är desperat