• Anonym (Bölde­n)
    Äldre 3 Sep 22:03
    12367 visningar
    20 svar
    20
    12367

    Vad för böld i ljumsken som gör sån ont?

    Ajajaj! Det gör sååå ont!

    För att vara intim nu, men mellan benen, vart ska jag förklara, på insidan av låret, nästan exakt i "ljumsk-vecket" så får jag en böld som gör SÅ ont! Det blir som en jättelik finne, ibland blir en vit prick på den ibland är den bara blå, skinnet är väl så utspänt så det blir blått? Eller?
    Ibland har den gått sönder av sig själv, att troskanten skavt sönder den, eller så har jag klämt sönder den p.g.a att den varit gigantisk och gör så förbannat ont, kan inte ha byxor, inte sitta, inte cykla... Har ofta ett modell större plåster över för att lindra, men nu hjälper inte ens det.

    VAD är detta?? Varför får jag den? Vart kommer den ifrån? Hade ofta förut, men under graviditeten klarade jag mig bra länge, nu rä den tillbaka igen!

    Vägrar gå till doktor..., har någon nått att komma med? Min man säger "infekterad hårsäck" men kan det bli så stort som en 5 krona och stå ut som topp så? Den komemr inte alltid på samma ställe heller, utan lite olika, men ofta på samma sida...

    Bråck? Eller? En finne som blir gigantisk bara? Nä, det gör för ont..

  • Svar på tråden Vad för böld i ljumsken som gör sån ont?
  • Äldre 3 Sep 22:03
    #1

    Kanske ljumskbråck?

  • Jenza
    Äldre 3 Sep 22:05
    #2

    Om du rakar dig så är det antagligen ett inåtväxande hårstrå som blivit infekterat. Jag vet många som haft problem med det. Det är tydligen ibland ganska svårt att bli av med oxå. Läkaren kan ibland skära upp den, men ibland kommer det tillbaka ändå.

  • Anonym (en till)
    Äldre 3 Sep 22:09
    #3

    Vet inte exakt varför man får dem, men jag har haft flera
    och ja, dom har också varit som en femkrona, blå, och fyllda med blod och var, isch...sätter sig gärna precis vid troskanten

  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:09
    #4

    jenza, eh, ja det kan stämma... Under graviditeten så rakade jag mig inte, kom liksom inte åt det... Nu rakar jag mig och innan gjorde jag det med...
    Kan det va så enkelt??

  • LuMa
    Äldre 3 Sep 22:09
    #5

    Jag tycker du ska gå till läkare och få antibiotika för det och ev. ett dränage om det är mycket.
    Jag lider själv av dessa bölder och det är ett helvete mellan varven.
    Jag önskar att jag hade gått till läkare mycket tidigare än vad jag gjort för som det ser ut nu så får jag dras med dom resten av mitt liv.
    Jag har snart gjort det mesta men ingenting verkar bita på dom mer, antar att dom är för spridda.


    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • lomar
    Äldre 3 Sep 22:10
    #6

    Jag tycker det låter som inflamation i en hårsäck...
    Hade det en gång och det gör väldigt ont.

    Dränk en bomullstuss i alsolsprit (eller hur det stavas) och sätt på med kirurg tejp, över natten typ. Alkoholen hjälper till att dra ur infektionen..

    Annars får du nog gå till doktorn!

  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:10
    #7

    en till, kan du ha fått svaret nu? Rakning??

  • Jenza
    Äldre 3 Sep 22:13
    #8

    Ja så enkelt är det Min sambo rakade sig nån gång under armarna och fick en sån. Den va jätte stor och gjorde jätte ont. Jag har haft själv men inte så stor. Har en kompis som hade en jättestor i ljumsken, den gjorde så ont så hon kunde knappt gå. Båda gick till läkaren som skar upp den...


    Anonym (Bölden) skrev 2007-09-03 22:09:19 följande:
    jenza, eh, ja det kan stämma... Under graviditeten så rakade jag mig inte, kom liksom inte åt det... Nu rakar jag mig och innan gjorde jag det med...Kan det va så enkelt??
  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:13
    #9

    lomar, brukar badda med sprit, speciellt då de gått sönder, men över natten, det va en idé! Tack.
    Nackdelen är att kirurgtejpen gör ju SÅÅ ont att ta bort om man inte är rakad och sitter så dåligt i håret om man inte rakat sig...

  • lomar
    Äldre 3 Sep 22:14
    #10

    Ja det e sant.. Men vad göra??

  • Anonym (furun­kel)
    Äldre 3 Sep 22:16
    #11

    jag tror att det är en furunkel...slå upp den på apotekets hemsida för att läsa om det,,eller googla...jag är helt säker på att det är en sån

  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:17
    #12

    furunkel..., jaha, vad är det??

  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:18
    #13

    lomar, antar man får bita i det sura äpplet denna gång

  • Äldre 3 Sep 22:20
    #14

    låter som en hårsäcksinflammation! gå till läkaren för att vara säker! det hade jag gjort!

  • Anonym (furun­kel)
    Äldre 3 Sep 22:20
    #15

    En furunkel är en hudåkomma som uppkommer på grund av att en eller flera hårsäckar har blivit inflammerade. Inflammationen gör att var ansamlas under huden, vilket kan vara smärtsamt och göra området varmt och ömt. Furunklar förekommer oftast på underarmarna, axlarna, ryggen, i ansiktet och på skinkorna och beror nästan alltid på en inflammation av Staphylococcus aureus. Furunklar försvinner ofta av sig själv efter fyra till tio dagar om man lägger om varma kompresser eller häller över varmt vatten för att snabbare få bort varet, och när varet har försvunnit tvättar noga och lägger om såret. I allvarligare fall kan dock läkarbesök och utskrivning av antibiotika vara aktuellt. Furunkeln går också under namnet spikböld eftersom de hål en furunkel som tömts på var lämnar efter sig ser ut att vara slagna av en spik.Återkommande furunklar kan vara ett tecken på diabetes. Furunklar kan förväxlas med finnar, acne. Furunklar är så vanliga att praktiskt taget alla människor någon gång får sådana på kroppen. Furunklar kan återkomma efter att de läkt ut, eftersom de varbakterier som orsakar dem finns kvar på hudytan och kan infektera en annan hårsäck eller körtel vid ett senare tillfälle. Har man en furunkel någonstans på kroppen, måste man vara mycket noga med tvätta händerna innan man handskas med matvanor eftersom bakterier förökar sig i uppvärmd föda och kan då framkalla matförgiftning.


    Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Furunkel
  • Anonym (en till)
    Äldre 3 Sep 22:27
    #16

    Anonym (Bölden) skrev 2007-09-03 22:10:21 följande:


    en till, kan du ha fått svaret nu? Rakning??
    Tror faktiskt inte det är rakning, inte i mitt fall iaf.

    Jag har oxå haft liknande bölder under armarna, gigantiska (halva tennisbollar)som fått skäras upp och som jag har haft dränage i. Under armarna rakar jag mig iof men väldigt sällan, har knappt någon hårväxt, så där är det definitivt inte rakningen. Har för mig att läkaren sa att det är huden som reagerar på sig själv på ngt konstigt sätt. Jag fick någon stark lösning på recept som jag skulle ha på så fort jag började känna att det var en ny på väg. Jag hade flera efter varandra under en längre period men nu är det nog ett år sedan sist.

    Jag tycker du ska prova alsolsprit som någon annan skrev.
  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:29
    #17

    furunkel, nja, det stämemr nog inte... Det känns inte om att det är samma sak...

  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:31
    #18

    en till, ok, kankse furunkel är nått för dig då?

  • Anonym (en till)
    Äldre 3 Sep 22:44
    #19

    Anonym (Bölden) skrev 2007-09-03 22:31:15 följande:


    en till, ok, kankse furunkel är nått för dig då?
    Nä så hette det inte, det hade lixom inget namn...det var nåt med att dom bakterier som man har på huden i vanliga fall hade reagerat mot sig själva eller nåt, äsch jag kommer inte ihåg.

    Kanske är jag mer FRU Unkel åtminstone känner man sig som en sån med sina bölder.
  • Anonym (Bölde­n) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 22:50
    #20

    en till, ja, man är inte så trevlig när man ahr dessa, mitt humör är lågt då!

Svar på tråden Vad för böld i ljumsken som gör sån ont?