• Finska Pappan
    Äldre 10 Mar 13:31
    1095 visningar
    4 svar
    4
    1095

    Studerandepappor?

    Hej

    Jag kommer börja plugga på universitetet nästa höst (är bara 22år). Och barnet föds i December om vi nu får till det denna menscyckel.

    Finns det nån här som har erfarenhet av en sån "pappaledighet"?

    Min sambo och jag kommer att studera samtidigt under lillisens första levnadsår men sen borde hon vara utexaminerad medan jag ännu kommer att knäga på i 3-5år.

    Det kommer alltså att bli lite knappt i början, vi får väl leva på det finska samhällets bekostnad.

    Skulle vara kul att höra om/hur man får det att gå i hop, både ekonomiskt och tidsmässigt

  • Svar på tråden Studerandepappor?
  • nassep­ånken
    Äldre 10 Mar 14:39
    #0

    Jag är i nästan precis samma situation, men vi har redan lyckats . Jag ska också börja studera till hösten, i 3-5 år och vet inte mycket...

  • Romeo
    Äldre 11 Mar 18:33
    #0

    Har inte personlig erfarenhet men vet att kombinationen definitivt går att fixa - i slutet av utbildningen iaf, känner nog ingen som haft barn när de började. Det kan ju faktiskt vara en fördel att tvingas strukturera och prioritera. Mina studieresultat blev exempelvis bättre när jag läste 30p/termin (och jobbade) ...

  • cyp
    Äldre 30 Mar 03:54
    #0

    mmmm har ju inga erfareheter men kan tänka mig hur jobbigt de käns. men man kan j usäga så här. De viktigaste de förstå året är j uatt barnet har mamman ja det är ju viktigt att ha en mamma och pappa men hur skulel de se utt pappan ligger och ger bröst mjölk. tänk er bilden. så du kan ju ta de lungt och gå i skolan. men som du sa hon skulle ju böjra plugga med. fråga är ju om ni inte ska ta varit sabats år elelr skuta fram de ett år tills lillen bli störa och kan gå på dagis eller vara hos en barn mamma. men men alla gör ju som dom vill ett littet fråd från mig iallefall... själa så är man ju bara 20 så har nyss blevit av med skolan så jobba de blir det inget fören om ett år... /Mvh Christer

  • Tranqu­illo
    Äldre 13 Apr 18:43
    #0

    tjenare... jag går på universitet nu och kommer ha ett år kvar när den lilla kommer (i slutet på maj). kommer att läsa sommarkurser under sommaren också.
    Vi har gjort så att min sambo tar över så många "pappadagar" som möjligt så att hon kan vara hemma hela tiden eftersom man som student är hemma i stort sett hela tiden ändå. Det är kanske olika beroende på vad man läser iofs, men som det ser ut nu så måste jag inte vara på universitetet mer än kanske 6-8 timmar per vecka, resten läser man hemma eller jobbar med olika projekt som man också gör mestadels hemma.
    Men jag tycker helt klart att du ska försöka vara hemma så mycket det bara går under den första tiden, annars missar man en hel del häftiga saker som händer med barnet. Om det är mycket som är obligatoriskt så kanske du ska fundera på att läsa 75 eller kanske 50% i början. Universitetet kommer nog säkert stå kvar ett par år till ;)

Svar på tråden Studerandepappor?