• jen750­4
    Äldre 14 Sep 00:04
    9507 visningar
    16 svar
    +1
    16
    9507

    Nån fr sri lanka Födda 75

    Hej hej
    som sagt Finns det några som är adopterade fr sri lanka 1975??

    Jag e född 750509. I en by som heter Panadura. Jag kom hit när jag var 3 månader gammal å vägde då 2500. Jag va rejält undernärd å låg på Barn infektions kliniken på UMAS I malmö

    Min pappa å (kvinnan som adopterade mej) var gifta på den tiden men skiljde sej 6 mån efter jag kom hit.
    Hon var rejält knepi å drack en hel del alkohol. Sen träffa min pappa min mamma å dom fick en son Min lillebror.

    Jag har aldrig varit på sri lanka å vet inget om mina biologiska föräldrar Vill igentligen inte veta ngt heller för den delen.

    Men jag tycker det hade varit kul ifa det fanns fler fr sri lanka. Verkar mest vara fr indien.

    Jag & Min sambo har 2 biologiska barn Matilda född 04 & Amanda 06.
    Vi bor i furulund (utanför lund) i ett hus å vi stor trivs. Tycker det är fantastiskt att se att ens barn är lika mej. Det är nog det som har påverkat mej mest av att vara adopterad att jag aldrig på släkt kalas varit lik nån. Min bror e en kopia av vår pappa men jav har inte varit lik nån.
    Min äldsta tjej är en kopia av mej medasn lilla syster är pappa upp idagen.

    Min stora tjej är väldigt lik mej till sättet å lillan är pappas lugna tös. Tycker det är häftigt att man ändå har dom generna i sina barn samtidigt som jag är väldigt lik min pappa i sättet Fast jag inte är hans bio barn.

    Jaa jag hoppas ifa att det finns nån mer tjej/kille som är fr sri lanka

    KRAM PÅ ER

  • Svar på tråden Nån fr sri lanka Födda 75
  • miabab­ia
    Äldre 14 Sep 08:08
    #1

    är född 77, går det bra?

  • Lucky7­6
    Äldre 14 Sep 23:09
    #2

    Hej!
    Jag är från Indien född 76 och bor i Helsingborg, funkar det:)?

  • miabab­ia
    Äldre 15 Sep 20:41
    #3

    gissar att det inte gick bra med en 77:a el en 76: från Indien, va synd

  • Gitani
    Äldre 16 Sep 12:53
    #4

    Hej!
    Jag är född 76. Var bara tvungen att skriva för jag föddes också i Panadura. Kom till Sverige när jag var 3 månader.

  • BlackM­oa
    Äldre 16 Sep 19:55
    #5

    Hej!
    jag är adopterad från Sri lanka fast år 79.
    Kom hit till Sverigenär jag var 6 månader.
    Har inte varit i Sri lanka nåt mer,sen jag kom hit!

    Carro

  • inoka
    Äldre 18 Sep 22:21
    #6

    Hej!! född 76 i negombo..kom hit när jag var 1 månad...vägde 1.500 och var 42 cm lång :)
    Har 2 barn på 3 och 5 år. Har varit tillbaka 1 gång för att hälsa på bio.föräldrar men varit i srilanka allt som allt 4 ggr.

  • miabab­ia
    Äldre 18 Sep 22:28
    #7

    hur var det att träffa bio föräldrarna? hur fick du kontakt med dem?
    jag fick kontakt för något år sedan med min bio mamma, sen efter tsunamin så har jag tyvärr inte hört något
    kan ju tillägga att jag kom till sverige när jag var nästan 3 år. har nu en son på 7 mån

  • jen750­4
    Äldre 18 Sep 22:36
    #8

    hej hej
    Va kul att det finns fler än mej. JAA KLART DET GÅR BRA MED ANDRA 70 talister & 80 talister åxå för den delen.

    Jag har bara inte hunnit vara inne på datan ngt i veckan

    inoka. hur var det att träffa dina bio föräldrar. Var det som du trodde el va det bättre /hemskare Häftigare????

    Jag kommer troligtvis aldrig att åka dit. Har inte riktigt det intresset men vem vet när våra barn är större

  • inoka
    Äldre 18 Sep 22:37
    #9

    miababia: Hur det var...jätte svårt att beskriva om man inte varit med om det. En konstig känsla samtidigt som jag kände mej lättad över att finna ngn vara så kopiöst lik mej själv.
    Mina föräldrar har haft kontakt med den advokat som hjälpte dem med adoptionen. Och eftersom 2 kvinnor från ön här är gifta med singaleser och bor i srilanka har jag haft en bra hjälp av dem med att finna dem. Har inte letat så intensivt utan mer "på skoj skull"
    Har kontakt med dem per brev nu.

  • Lucky7­6
    Äldre 19 Sep 19:49
    #10

    Är du glad att du åkte dit o träffade dom? Kanske dum fråga men frågar man inte får man inget veta...:)

  • inoka
    Äldre 19 Sep 22:12
    #11

    Lucky76: Ja det är jag.

  • Gitani
    Äldre 20 Sep 20:17
    #12

    Jag hittade mina bio föräldrar tidigare i år. Men måste säga att faktiskt ångrar att jag letat upp dom. Det blev inte alls som jag tänkt mig. Har fått brev från bio mamman. Men har släppt det nu. Känner ingen som helst anknytning till dom.

  • jen750­4
    Äldre 30 Sep 21:25
    #13

    jag tror att det är rätt olika om man man träffar sina bio föräldrar hur relationen blir.

    Fast på ett sätt hade jag velat det för att se om jag är lik dom & ifa mina tjejer e lika deras bio mormor.

    Fast samtidigt så är dom ju lika mej å min sambo Det kanske räcker. Jag känenr det som att jag mer har börjat undra nu sen jag fick egna barn

    ÄR det nån som varit tillbaka å kännt sej SOM ALLA ANDRA. Jag menar att vi är ju inte så hemskt blonda å blå ögda som många svenskar är. Utan när man kommer ner till sri lanka så är ju alla andra likadana som en själv.
    El har vi blivit så svenska att vi inte känner oss som lika där nere??

  • inoka
    Äldre 30 Sep 22:04
    #14

    Jen7504:
    En liten lustig sak jag sa när jag var liten ang hur "svensk" man känner sig när man är i i sri lanka. Nu var detta visserligen i afrika där jag bodde 2.5 år från att jag var 7 år men...
    Vi var på semester och skulle ta en båt ut till en liten ö och det var fullt med afrikaner och så vår familj bestående av föräldrar och jag och min bror som är "hemmagjord" som pappa så kul säger *S*
    Jag ryckte tag i pappa och sa med stora ögon att
    pappa är vi de enda vita på denna båten..
    Tyckte jag beskriver hur svensk jag känner mej..*S*

  • Thu 9 Feb 2023 19:50
    #15

    Hej
    jag är adopterad från Sri Lanka 1975. En av de 49 stycken som adopterades detta år. Också från Panadura, Prajapathi Childrens Home. Panadura är en relativt stor stad och räknas nog inte som en by. 


     

  • Wed 8 Nov 2023 11:24
    #16

    Jag tycker det var fint skrivet och att du har kloka tankar.

    Tänker att det kan vara jobbigt under uppväxten om man inte är lik sina föräldrar till utseendet. Men samtidigt så handlar ju en relation mellan barn/förälder om att bygga just en relation och de band du byggt med din pappa gör väl honom till just pappa.


    Kristoffer Öhrn / Mår kroppen bra - så mår knoppen bra!
Svar på tråden Nån fr sri lanka Födda 75