• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 20 Sep 09:16
    1767 visningar
    23 svar
    23
    1767

    omyndig gifter sig i smyg?

    Vet inte riktigt under vilken kategori jag ska posta detta inlägg så det fick bli i den här, vill vara anonym pga många anhöriga som surfar runt på FL.

    Jag har en vännina, som är omyndig och har en pojkvän som är muslim, han är myndig och de väntar barn tillsammans. Enligt dom så ska de gifta sig, de ska gå till någon person och "ordna det" med barn och äktenskap på ett fint sätt, så det står i papprerna att de gifte sig i början av året (innan hon blev gravid). De ska alltså fiffla lite, dom har kontakter till att ordna det. Men samtidigt så tror jag att det inte alls går, hon kan väll inte gifta sig utan tillstånd osv? Personen dom ska gå till ska enligt hennes pojkvän bara fråga om föräldrarna tillåter och hon behöver bara säga ja så kan dom gifta sig.
    Kan tillägga att hon ivll gifta sig, men det kommer på något konstigt serr "ske i smyg" utan att hennes föräldrar vet nånting. Hon kommer inte byta efternamn eller så, men hur sjutton kommer det gå till? Det är ju massa papper osv man måste ordna med?

  • Svar på tråden omyndig gifter sig i smyg?
  • Anonym (Mee too)
    Äldre 20 Sep 12:10
    #11

    Om hon inte längre vill ha killen så ska hon skilja sig på islamsikt sätt också. Då innebär det att dom går till en präst (imam) och skiljer sig.

  • Anonym
    Äldre 20 Sep 12:11
    #12

    tycker det låter som en muslimsk vigsel.
    tror att kanske själva moskén har papper och sådant.
    men jag tror inte de gäller enligt svensk lag.

    en pojkvän jag hade förut (muslim) ville gifta sig med mig på de här sättet så att han kände att han inte syndade.
    och då lät de ungefär såhär.

  • Anonym (hmm)
    Äldre 20 Sep 12:14
    #13

    Anonym (Mee too) skrev 2007-09-20 12:10:49 följande:


    Om hon inte längre vill ha killen så ska hon skilja sig på islamsikt sätt också. Då innebär det att dom går till en präst (imam) och skiljer sig.
    ja men då är frågan vad som händer om mannen vägrar.
    som kvinna har man ju inte direkt så mycket att säga till om.
  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 12:18
    #14

    Okej, Men så vitt jag vet så skulle han aldrig tvinga henne att vara gift med honom om hon inte vill det(Kan ju ha fel, men det verkar så från utsidan av förhållandet och olika handlingar de har gjort) Min väninna är kristen, jag minns väll inte fel när jag säger att en muslimsk man kan gifta sig med en kristen kvinna om han vill?

  • Äldre 20 Sep 12:20
    #15

    Länsstyrelsen prövar ansökningar från omyndiga om att få gifta sig. Ett väntat barn hos en "byxmyndig" tjej hör till de "synnerliga skäl" som kan ge sådant tillstånd. MEN den underårig*s vårdnadshavare ska få yttra sig innan Länsstyrelsen bestämmer och kan också överklaga ett tillstånd, så att göra detta i hemlighet, om det var tanken, är inte möjligt om det ska vara ett lagligt äktenskap.
    Se Äktenskapsbalken: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.HTM

    Muslimska religiösa företrädare i Sverige har vigselrätt, men följer samma regler om hindersprövning som andra vigselförrättare. Någon som fick för sig att "viga" utan sådant är en oseriös person vars "äktenskap" inte skulle ha större vikt än om mannen på gatan "vigde" någon.

  • Anonym (hmm)
    Äldre 20 Sep 12:22
    #16

    Anonym (fundersam) skrev 2007-09-20 12:18:19 följande:


    Okej, Men så vitt jag vet så skulle han aldrig tvinga henne att vara gift med honom om hon inte vill det(Kan ju ha fel, men det verkar så från utsidan av förhållandet och olika handlingar de har gjort) Min väninna är kristen, jag minns väll inte fel när jag säger att en muslimsk man kan gifta sig med en kristen kvinna om han vill?
    tror att hon blir muslim atomatiskt genom sin man. hon måste iallafall bära slöja när dem gifter sig
  • Äldre 20 Sep 12:25
    #17

    OT Ang skilsmässa så har man i åtminstone ett antal muslimska länder ett alternativ vid äktenskapets ingående att kvinnan förbehåller sig rätten att ta ut skilsmässa när hon vill, bara genom att informera maken och lokal muslimsk företrädare ('ismah någonting) Men sådant funkar, precis som morgongåvor och liknande, bara i länder där hela rättssystemet är muslimskt. (Fast jag minns att jag läste om ett rättsfall där en svensk domstol tvingade en iransk man att betala ut den morgongåva som stod i äktenskapskontraktet till sin fru när han tröttnade på henne - han försökte slippa genom att hänvisa till att sådant inte var giltigt i Sverige.)

  • Anonym (hmm)
    Äldre 20 Sep 12:27
    #18

    OT morgongåva borde man ha här i sverige också. hahaha

  • Anonym
    Äldre 20 Sep 12:46
    #19

    Anonym (hmm) skrev 2007-09-20 12:27:41 följande:


    OT morgongåva borde man ha här i sverige också. hahaha
    Har vi inte det???
    Jag gav min fru morgongåva....

    Håller med ovanstående om att bryllupet måste vara en muslimsk och anledningen till att dem kanske vill ha flyttat datumet för bryllupet är kanske att dem inte vill erkänna för släkten, att graviditeten kom före bryllupet.....

    Det kan kanske vara viktigt för hur släkten ser på paret??
  • Äldre 20 Sep 12:59
    #20

    hmm: "OT morgongåva borde man ha här i sverige också. hahaha
    "
    Det skulle vara något

    "tror att hon blir muslim atomatiskt genom sin man. hon måste iallafall bära slöja när dem gifter sig "
    OT Nä för att bli muslim krävs en trosbekännelse. Som ickemuslim gäller inte något religiöst bud om att täcka sig. (Att lagstiftningen kan föreskriva det i ett visst land är en annan historia.) Om hon väljer att bära huvudduk ändå är upp till henne, och upp till den enskilde mannen om han vill vara gift med någon som inte täcker sig.
    De kvinnor jag personligen känner som är gifta med muslimer bär inte huvudduk och följer inte "muslimsk" tradition på annat sätt heller. Å andra sidan är de flesta muslimska kvinnor jag träffat i jobbet inte heller beslöjade. Men det är klart att en man som tycker det är väldigt viktigt att följa muslimskt bruk hade väl inte heller valt att vara gift med en kvinna som inte följer dem.

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 13:19
    #21

    Hon är kristen, han är muslim. Hon kommer antagligen inte att bära sjal, han har sagt att det är upp till henne om hon vill det och om hon ens vill bli muslim.

  • Äldre 20 Sep 13:27
    #22

    hmm: Det skulle vara ett glatt ansikte efter "det skulle vara något" om morgongåvan

  • Gummiz
    Äldre 20 Sep 13:46
    #23

    hon måste inte bära slöja!ingen kan tvinga henne heller!

    Vad hon skall ha är en WALI, det skall vara en man som företräder henne, som vill hennes bästa som hon kan vända sig till om det skulle vara problem eller så.
    det är ett måste. Vet inte riktigt reglerna då hon är kristen.

    men en muslimsk kvinna måste ha wali, ngn som står på hennes sida.

    sen skrivs inte alltid papper som lämnas till skatteverket direkt, men man får isf papper på att de är gifta, hon byter INTE namn.
    Vissa kanske gör det men det är inte så vanligt.

    Hon har rättigheter innan själva imamen viger dem. Hon ska kräva ngt, en bröllopps gåva som hon får sedan får hon välja ngt att ta om HAN vill skilja sig. Vill hon skilja sig får hon inte det hon valt.
    Sedan kan hon göra som ett äktenskaps förord, vilket är bra att ha då man kan direkt klargöra vad som gäller. Jätte vanligt bland muslimer!

    Hon måste inte vara muslim, hon måste inte ha slöja och om familjen tycker om hgenne och tycker att det är ok att de gifter sig så är det ju jätte bra att de accepterar henne som hon är!
    men en WALI skall alla kvinnor ha.

    vet dock ej exat vilka regler som gäller om hon är kristen, men om hennes far är kristen, alltså kristen inte bara kristen till namnet, så kan han "ge bort" henne och tala för henne

Svar på tråden omyndig gifter sig i smyg?