• miss Y
    Äldre 20 Sep 09:22
    1821 visningar
    9 svar
    9
    1821

    Russin - nyttigt eller onyttigt i små mängder?

    Är det någon som vet om russin innehåller några nyttigheter alls?? Vet om att det är väldigt mycket socker i torkad frukt så man ska vara försiktig, men dietister säger ofta att lite torkad frukt kan vara bra då det innehåller vitaminer, etc. Men hur är det med russin??

    Å hur är det med kostfiberhalten? Känns som magen har blivit bättre sen jag började äta några små nävar varje dag.

    Eller borde man sluta med detta??

  • Svar på tråden Russin - nyttigt eller onyttigt i små mängder?
  • Champa­gne
    Äldre 20 Sep 09:25
    #1

    Russin (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)Energi:299kcal/1251kJVatten:15.4gProtein:3.2gFett:0.5g varav mättat: 0.16g, enkelomättat: 0.02g, fleromättat: 0.15g, kolesterol: 0mgKolhydrater:69.3g, varav sockerarter: 59.5gFibrer: 9.7gVattenlösl. vitaminer:C: 3mg, Folat: 3mcg, Niacin: 0.8mg, B2: 0.09mg, B1: 0.16mg, B6: 0.25mgFettlösl. vitaminer:Karoten (A-vit): 6mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.2mgMineraler:Fosfor: 97mg, Järn: 2.4mg, Kalcium: 49mg, Kalium: 750mg, Magnesium: 30mg, Natrium: 12mg, Selen: 0.5mcg, Zink: 0.3mg(källa: http://www.recepthjalpen.se/russin.html)

  • Champa­gne
    Äldre 20 Sep 09:26
    #2

    Men åh knas... det gick inte att klistra in så fint som jag trodde. Hoppas att du kan läsa i länken istället

  • miss Y
    Äldre 20 Sep 09:29
    #3

    Tack så himla mkt =D

    Verkar ju onekligen innehålla en hel del nyttigheter fast man bör väl vara lite aktsam pga sockret.

    Då mumsar jag vidare med några små nävar varje dag med gott samvete =) Äter ju inte så mkt socker i övrigt (sällan godis, kakor, etc).

  • miss Y
    Äldre 20 Sep 09:30
    #4

    Gick så bra ändå =D Uppskattar det informationsrika inlägget!

  • Champa­gne
    Äldre 20 Sep 09:33
    #5
    miss Y skrev 2007-09-20 09:30:04 följande:
    Gick så bra ändå =D Uppskattar det informationsrika inlägget!
    Det blev kanske lite väl komprimerat

    Om du tycker om nötter och inte är allergisk så är de väldigt nyttiga: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article20591.ab
  • stroje­s
    Äldre 20 Sep 09:35
    #6

    Kan ju tilläggas att det är ju fruktsocker och inte "vanligt" socker då det är ju ett lite bättre socker än det vanliga sockret. Dår är nog russinen farligare för tänderna i och med att det lätt fastnar småbitar i tänderna, drick lite vatten efteråt.

  • miss Y
    Äldre 20 Sep 09:37
    #7

    Nötter äter jag oxå väldigt ofta, brukar ha naturella chasewnötter hemma som jag inte kan låta bli att ta ett par nävar av varje dag. Mandlar är så svårt att låta bli oxå. Bra proteinkälla oxå förutom de andra nyttigheterna.

    Låter som du är minst lika intresserad av mat å hälsa som en annan??

  • Champa­gne
    Äldre 20 Sep 09:49
    #8

    Jag älskar allt som är gott

    Jag hörde till exempel att champagne och hummer är nyttigare (innehåller fler mineraler) än mousserande vin och räkor.

  • miss Y
    Äldre 20 Sep 09:51
    #9

    Grand Cru:
    Hahaha mer sådana tips tack =D

    Skydiver:
    Du har så rätt så. Tack å lov dricker jag vatten regelbundet över hela dagen å alltid efter jag har ätit.

Svar på tråden Russin - nyttigt eller onyttigt i små mängder?