• Bebbe2006

    Vad göra mot EXTREMT håravfall?

    Jag tappar massor av hår, och det är INTE normalt att tappa så mycket hår som jag gör, så ni som kommer och säger att alla tappar hår och det är normalt och bla bla bla...ni är fel ute just nu.

    Det är jättetrist att mitt hår blir tunnare, men det största problemet är nog ändå att det blir så hårigt överallt på golvet. Jag skojar inte. Det är EXTREMT mycket håravfall. Om jag t ex sitter vid datorn i en halvtimme så ligger det sedan massor av hår där på golvet. Det är överallt där jag har varit.

    Vet inte om skönhet & mode är rätt forum, egentligen...men finns det någon därute som har något tips på vad jag ska göra? Några tabletter jag kan äta? Något som verkligen fungerar.

    Jag kan tillägga att jag är rädd om mitt hår och har bara frisörprodukter (Redken), så det är inte så att jag missköter det. Jag tror att det är något fel som kommer "inifrån".

    Mina naglar är för övrigt jättestarka och skivar sig inte, så det har inget samband med någpn vitaminbrist där. Håret är inte heller direkt i dålig kvalitet, egentligen. Bara det att det rasar av mig. Var inne på en hälsokostafför och de ville sälja på mig något som skulle vara för både hud, hår och naglar, men det trodde jag inte på. Det är bara håravfall som är mitt problem. Inget av det andra.

    Tacksam om någon kan ge ett svar

  • Svar på tråden Vad göra mot EXTREMT håravfall?
  • Niinaaa
    Mufflon skrev 2007-09-27 18:40:17 följande:
    Tack för ditt svar. Jag känner igen mej på dina "symtom"....Sist jag var gravid var för sju år sedan så mina hormoner borde ha återställt sej nu....
    Precis. Mina problem hade ju inte med graviditeten att göra liksom. Att man tappar hår efter, jag tappade ju hela tiden. Innan jag ens blev gravid först & sen slutade det aldrig heller.
    Hade jättetunt fult hår   Men skam den som ger sej, jag visste ju att nåt var fel.
  • Mufflon
    Niinaaa skrev 2007-09-27 18:48:07 följande:
    Precis. Mina problem hade ju inte med graviditeten att göra liksom. Att man tappar hår efter, jag tappade ju hela tiden. Innan jag ens blev gravid först & sen slutade det aldrig heller. Hade jättetunt fult hår   Men skam den som ger sej, jag visste ju att nåt var fel.
    Då får man försöka leta på en homeopat nu då....
  • aud

    Jag tappade jättemycket hår förut, men det har blivit bra sedan jag slutade med schampoo. Jag tappar knappt någonting nu, och då bara vid borstning (som jag märker av alltså). Jag hade bl.a. också stora hår- och dammtussar överallt i lyan.
    Kolla in no poo-tråden för att se alternativ till schampoo och balsam.

  • Mufflon
    aud skrev 2007-09-27 20:09:56 följande:
    Jag tappade jättemycket hår förut, men det har blivit bra sedan jag slutade med schampoo. Jag tappar knappt någonting nu, och då bara vid borstning (som jag märker av alltså). Jag hade bl.a. också stora hår- och dammtussar överallt i lyan.Kolla in no poo-tråden för att se alternativ till schampoo och balsam.
    Jag hittar inget...
  • aud

    Oj, råkade klicka på knappen :D

    tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129.html

    Själv använder jag bikarbonat, äppelcidervinäger och en naturborste (svinborst).

    Sedan finns det ju sidor på nätet som säljer skonsamma, miljövänliga schampoon, men de kostar därefter. Har inte provat något själv, men ska köpa åt sambon som plågas av eksem på händerna och behöver något milt och naturligt.

    Det finns något som heter Huntingfordmetoden där du masserar hårbotten ordentligt med borste och fingrar, vilket sägs hjälpa. Jag hittade min naturborste för 95:- på Kicks.

  • Niinaaa
    aud skrev 2007-09-27 20:09:56 följande:
    Jag tappade jättemycket hår förut, men det har blivit bra sedan jag slutade med schampoo. Jag tappar knappt någonting nu, och då bara vid borstning (som jag märker av alltså). Jag hade bl.a. också stora hår- och dammtussar överallt i lyan.Kolla in no poo-tråden för att se alternativ till schampoo och balsam.
    Det testade jag oxå men det var inte det som var felet på mej
  • Pokergirl

    Jag skulle rekommedera att du tar kontakt med din vårdcentral och begär att få ta blodprov för att se om du lider av någon form av sjukdom. Struma kan ge ökat håravfall, brist på vissa vitaminer och mineraler likaså. Be att dom tar TSH, T3, T4, järn, zink, B12.

    Kolla även hur din släkts hår ser ut, mamma, pappa, mormor och morfar. Har dom tunt hår, sedan hur länge? Kvinnligt håravfall är inte alls ovanligt och kan börja väldigt tidigt.

  • Marlean

    Sköter du om resten av kroppen? *Så det inte är av näringsbrist* är det dags att söka vårdcentral då det finns en sjukdom som leder till håravfall, vilket i slutet kan leda till att man blir skallig.

  • Niinaaa

    Jag testade vårdcentralen oxå dom tog alla möjliga tester men i slutändan var det bara homeopaten som hjälpte mej.
    Ger inte mkt för vanliga läkare....dom skiter i vilket!

Svar på tråden Vad göra mot EXTREMT håravfall?