• Äldre 29 Sep 15:14
    3628 visningar
    16 svar
    16
    3628

    Hur undvika...?

    Jag oroar mig ständigt för att min dotter (nu 6 månader) ska bli mobbad när hon blir äldre.
    Jag VET att det är galet att oroa sig för detta redan nu men jag kan inte låta bli...
    Jag var blyg och tillbakadragen som barn.
    Detta + att min mamma sydde egna kläder och inte hade råd med Levis jeans gjorde att jag blev mobbad i hela grundskolan.
    Jag vill att min dotter ska slippa detta!
    Någon som har tips?
    Vad är bäst; att lära henne "var snäll mot alla" och att "inte bråka" eller att lära henne att man får ge svar på tal om någon är dum? Eller ska jag skippa detta och gå direkt på att lära henne kickboxning..?
    Tips?
    Råd?
    Tankar? Förslag?

  • Svar på tråden Hur undvika...?
  • trollm­ammsis
    Äldre 29 Sep 15:17
    #1

    ja du kan ju köpa begangnade märkeskläder   men det jag gör med våran 6 åring är att säga, hon är fin, hon struntar klädmässigt i vad alla andra har, gjorde jag med.. min storasyster hade glasögon OCH lapp då hon var mindre men hon var så självsäker att hon fick det att framstå som coolt, alla barnen ville till slut ha glasögon och lapp   man måste framhäva det barnet har

  • Yohann­a85
    Äldre 29 Sep 20:48
    #2

    precis man får ge de det självförtroende att just att de är den de är och igen annan. Att de är stolta över sig själva! För visar de en stark utstrålning och mig trampar ni inte på, fast inte på det sättet att folk ska vara rädda för de.

    Det är svårt, men man får försöka som förälder att älska de för den de är och att just de är hur bra som helst =)

    Själv tycker jag det är onödigt med alla märkeskläder, så dyrt. Kan förstå att man vill ha riktiga jeans. Men jag har aldrig varit ett märkesfreak. Men har aldrig varit utanför och mobbad. Så jag vet inte hur det känns ... men vi får göra vårt bästa och sen lära barnen att dyrast är inte bäst =)

  • TipEx
    Äldre 30 Sep 20:16
    #3

    TS

    Bygg upp tösens självförtroende!
    Ge henne beröm för det mesta, så ska du se att hon kommer att lita på sig själv oavsett märke på kläderna!

    Lycka Till!

  • Äldre 30 Sep 20:23
    #4
    TipEx skrev 2007-09-30 20:16:26 följande:
    TSBygg upp tösens självförtroende!Ge henne beröm för det mesta, så ska du se att hon kommer att lita på sig själv oavsett märke på kläderna!Lycka Till!
    Jag får köra på det...
    Eller börja spara till ett litet "märkesklädeskonto"
  • Pluggi­sen
    Äldre 1 Oct 16:12
    #5

    Jag har jobbat i skolan i flera år och kan garantera dig att inget barn blir mobbat pga klädernas utseende. Det finns svårare faktorer som ligger bakom mobbning. Oftast handlar det om ett dåligt självförtroende hos det mobbade barnen men väl så ofta så ligger problemet i skolans organisation som väljer att blunda för trakasserier. Det finns ju även sk. plågoandar som bär på en problematik som utsätter offer för tråkningar av slumpmässiga själ.

    Skall du skydda ditt barn så välj en skola som har gott rykte då det gäller mobbningsbekämpning samt tänk på att inte överföra din egen oro som smittar över till ditt barn. Prata med personalen vad du sjäv har upplevt så att de förstår sig på din oro och kan bemöta dig på bästa sätt utan förstora missförstånd.

  • Äldre 2 Oct 20:16
    #6

    Min son har blivit mobbat och misshandlat i skolan och detta är en fruktansvärd upplevelse för en föräldrer.Skolan tyvärr hjälpte inte mycket.De kallade in mobbaren med sin pappa till ett möte och sedan tvättade de händerna av.Det har blivit lite bättre efter möte men inte helt. Detta satte djupa spår i mitt psyke, jag oroar mig varje dag min son går till skolan och det kommer nog att forsätta så länge han han går i skolan. Jag har helt inget förtroende för den svenska skolsystemet och säkerheten där. Skolan har aldrig kontaktat mig eller sonen och frågat hur det går efterråt. De sade till mig att jag skall ta det lugn och vara vänligt till mobbarens pappa under möte.Det var ett rent skämt. Hur tänker de?

  • fjäril­en78
    Äldre 4 Oct 14:57
    #7

    Lär ditt barn att acceptera alla som dom är och att behandla andra som hon själv vill bli behandlad!! Ge henne ett bra självförtroende så att om hon en dag står där och nån säger nånting har så pass bra mål i mun så hon kan säga ifrån direkt!!

    Jag kan med all säkerhet säga att mobbing är varje förälders mardröm!!

    står själv med en son som varit mobbad sen förskolan (han går ni i 5:e klass) men det har gått så långt i mobbingen att det blvit ren misshandel så nu fick han byta skola, då inget hjälpte vare sig prata med föräldrarna eller med skolan då ingen av dom tog tag i problemen utan bara blundade för dom!!

  • Äldre 6 Oct 22:08
    #8

    Sluta oroa dig, din oro kommer att föras över på barnet!
    Ditt barn behöver inte bli mobbat för att du blev det.
    Men jag tycker att man ska lära sitt barn att svara och stå upp för sig själv!

  • Äldre 7 Oct 08:55
    #9

    Ja, om det ändå vore så enkelt att man bara kunde "sluta oroa sig"


    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • fairyf­loss
    Äldre 10 Oct 04:25
    #10

    Jag tycker det låter som en bra ide att sätta henne i kampsportsklasser! Judo är rätt så säkert för yngre barn. Inte för att hon ska lära sig slåss, men man får en otrolig självkänsla och självkontrol från kampsport, som jag tror är svårt att få i andra sporter. Det ger självrespekt, och man lär sig respektera andra. Bra för alla barn att lära sig tycker jag!!

  • Äldre 10 Oct 13:05
    #11

    Fy ja det är verkligen en mardröm om ens barn skulle bli mobbad, förstår din oro helrt fullt. Men som sagt, att på tidigt stadium bygga upp hennes självförtroende är nog det enda man som förälder kan göra. Tyvärr kommer det alltid finnas "rötägg" till barn som kommer att ge sig på andra, så är det tyvärr och skolan har oftast varken resurser, tid eller ork eller LUST att göra något, det är den bittra verkligheten!

  • snakes­wife
    Äldre 15 Oct 14:19
    #12

    åhh ja har samma ångest,ja tycker barn blir mer o mer hemska mot varandra.ja va själv inet mobbad men man såg ju hur vissa hade de :(  meeen asså helt seriöst jakommer sätta in min son på   nån kampsport  för att dels är de disiplin på en helt annan  nivå o dom får lära sej att visa resepgt o  hålla kroppen i form,o skulle de hända att nån går på han o hans ord inte räcker till vill ja att han ska kunna försvara sej,min son ska ALDRIG få bli ett offer,han ska ha hjärtat på rätt plats o behandla andra barn OCH vuxna bra...

    haha jaa förutsättningen för att han ska börja me nån kamp sport  är självklart att han själv vill:P annars blir d  väl fotboll lr va han nu väljer..

  • Lillko­rvens mamma
    Äldre 29 Oct 16:37
    #13

    Det är ingen lösning att köpa märkeskläder!!! Ett barn som har god självkänsla och inte "tar någon skit" blir sällan mobbat.

  • Äldre 29 Oct 19:30
    #14
    Lillkorvens mamma skrev 2007-10-29 16:37:31 följande:
    Det är ingen lösning att köpa märkeskläder!!! Ett barn som har god självkänsla och inte "tar någon skit" blir sällan mobbat.
    hoppas att du såg den blinkande smilyn ( ) efter "märkesklädeskonto"....
    ..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • Äldre 9 Nov 19:59
    #15

    Jag tror på att ge barnen en god självkänsla.Förväxla ej med självförtroende, vilket iofs också är bra.
    Dessa rader hittade jag på en annan sida:

    Barn behöver stöd och kontakt med sina föräldrar för att utveckla en bra självkänsla och förmåga att hantera kontakter med andra människor. Du kan ge stöd till ditt barn genom att:

    Ge hjälp och stöd när det behövs.

    Vara en positiv modell för hur man hanterar negativa känslor.

    Respektera barnets personliga integritet.

    Respektera att ditt barn är en individ och en mycket speciell person.

    Välkomna ditt barn i din famn

    Erbjuda ditt barn tid tillsammans med dig varje dag.

    Tala med honom eller henne och utveckla förmågan att uttrycka känslor med ord.

    Försök att förstå varför barnet känner olika känslor, och visa att du förstår.

    Var intresserad i det som speciellt intresserar ditt barn.

    Uppskatta barnets uttryck för skapande tänkande och personlig problemlösning.

    Stöd ansvar och medvetenhet om omvärlden.

  • Mialid
    Äldre 24 Nov 11:46
    #16

    Varken lösningen eller orsaken är kläder eller utseende till vem som är mobbad. Mobbning är jättesvårt att hitta en orsak till. Det finns barn som är hur annorlunda som helst, men aldrig blir retade.
    Det är tråkigt att så många har dålig erfarenhet av skolans reagerande. Men man ska veta att det är svårt att lösa. Jag hörde en jätteintressant föreläsning en gång. Om ett gäng barn mobbar ett annat barn så bildas det en stark gemenskap mellan de barn som mobbar. Men det värsta är att barnen runt omkring (de som varken mobbar eller säger emot) hör varje dag hur dålig, ful, värdelös (eller vad man nu säger) det mobbade barnet är. De börjar tycka att det mobbade barnet är en O-person, inte lika mycket värd - någon som man inte behöver bry sig om. Och det allra värsta är att det mobbade barnet börjar själv känna så. (Jag är inget värd, därför har de rätt att vara elaka). Därför är det så fruktansvärt svårt att få ett slut på mobbing, men självklart ska skolan göra allt de kan. Och ha en bra kontakt med föräldrarna till alla inblandade. Skolan har ett viktigt ansvar i att lära barnen allas lika värde, men det måste börja hemifrån!

Svar på tråden Hur undvika...?