• Läderl­appen
    Äldre 8 Oct 22:06
    40833 visningar
    58 svar
    58
    40833

    Ultimata familjebilen

    Hej!

    är ny här på FL.. Tänkte mest höra med folket här vilken bil som är den billigaste och mest praktiska bilen när man ska ha barn? Givetvis ska man inte skämmas av att köra den.

    Har en volvo 740 just nu men var o hämta barnvagnen förra veckan och då kom jag underfund med att de inte kommer gå att ha kvar pärlan :P

    Diesel eller bensin spelar nog ingen större roll tror jag då jag som mest kör 90mil/månad.

    Tacksam för svar!
    Tjing!

  • Svar på tråden Ultimata familjebilen
  • rudd
    Äldre 13 Oct 13:06
    #11

    ska det vara så ska det vara!

    www.blocket.se/vi/13770217.htm

  • Läderl­appen
    Äldre 13 Oct 23:08
    #12
    rudd skrev 2007-10-13 13:06:37 följande:
    ska det vara så ska det vara! www.blocket.se/vi/13770217.htm
    Jag är djupt rörd att du (mest troligt) ansträngt dig att öppna ett nytt fönster, gå till blocket, och leta upp denna högst extra ordinära "bil" åt mig. Tack SÅ mycket! :P Haha.
  • HoneyC­roc
    Äldre 14 Oct 00:39
    #13

    En bil att rek. är nya Kia Ceéd SW ... Den är riktigt bra för en barnfamilj.. Du har 6 st airbags (en i varje stolpe) Den i fram på passagerar sidan är avstängbar med nyckeln.. och du har bältes avkännare förbaksätet och riktigt stor baklucka (ca: 1700L) vet dock inte om det är med fält baksäte eller bara baklucka men man sitter riktigt skönt i dem !

  • Tazzma­nnen
    Äldre 14 Oct 05:52
    #14

    tjena läderlappen!
    hur mycket kan du lägga ut på bilen?

  • Läderl­appen
    Äldre 14 Oct 19:52
    #15
    Tazzmannen skrev 2007-10-14 05:52:23 följande:
    tjena läderlappen!hur mycket kan du lägga ut på bilen?
    [/citat]

    Mjaa, alltså har väl inget direkt "ekonomiskt" tak.. men pga att jag inte är en bilnörd så vill jag inte spendera mer än 80 000kr. Nånstans där i närheten iallafall.
    HoneyCroc skrev 2007-10-14 00:39:47 följande:
    [citat]
    En bil att rek. är nya Kia Ceéd SW ... Den är riktigt bra för en barnfamilj.. Du har 6 st airbags (en i varje stolpe) Den i fram på passagerar sidan är avstängbar med nyckeln.. och du har bältes avkännare förbaksätet och riktigt stor baklucka (ca: 1700L) vet dock inte om det är med fält baksäte eller bara baklucka men man sitter riktigt skönt i dem !
    Stor bravur till edert säkerhetstänkande, jag är imponerad! :) Tror dock att den kostar lite för mkt för min smak, men tackar så mkt för tipset!
  • HoneyC­roc
    Äldre 14 Oct 20:21
    #16
    Läderlappen skrev 2007-10-14 19:52:52 följande:
    Stor bravur till edert säkerhetstänkande, jag är imponerad! :) Tror dock att den kostar lite för mkt för min smak, men tackar så mkt för tipset!
    Ja hade du tänkt dig runt 80 000 så saknas det ungefärliga 100 000 där till.. Men om du skulle kunna få loss det så är det är tokbra bil.. kör sådan själv :) Hoppas det går bra med att hitta bil annars.. Ett billigare tips skulle kunna vara en Volvo V40.. Inte så dyra att införskaffa sig.. :)
  • rudd
    Äldre 14 Oct 22:24
    #17
    Läderlappen skrev 2007-10-13 23:08:25 följande:
    Jag är djupt rörd att du (mest troligt) ansträngt dig att öppna ett nytt fönster, gå till blocket, och leta upp denna högst extra ordinära "bil" åt mig. Tack SÅ mycket! :P Haha.
    allt för att hjälpa! men det är klart....med kostnaden för busskörkortet så blir det inte så billigt*S* och soppakostnaderna....hmmmmm, inte så bra kanske!
  • Äldre 18 Oct 12:57
    #18

    "HoneyCroc: Ett billigare tips skulle kunna vara en Volvo V40.. Inte så dyra att införskaffa sig.. :)"
    V40 är smala i bagageutrymmet, hjulhusen stjäl mycket plats

    Vi har en Saab 9-5 kombi och vår Emmaljunga edge duo combi går in på vilken ledd som helst. Som man ställer den längs med bilen tror jag nog t o m nästan att det skulle få plats en till bredvid. Kan i alla fall inte skilja mycket. Tycker 9-5:an är perfekt.

    Och om du bara kör 90 mil/mån ska du inte ha en (äldre) diesel eftersom skatten är så mycket högre.

  • Andrea­sKrist­iansen
    Äldre 18 Oct 20:01
    #19

    Jag har en 740 kombi den fungerar perfekt som familjebil med mycket utrymme. bara det att jag kör 10 mil till och från jobbet så med 20 mil om dagen lever väll inte den jätte länge till..

    men som familjebil och som fattiglapp så är en 740 perfa.

  • Äldre 18 Oct 20:51
    #20

    AndreasKristiansen: 740 och andra bakhjulsdrivna bilar (speciellt äldre utan antisladd mm) tycker jag faller utanför kategorin lämpliga familjebilar pga deras inte direkt trafiksäkra vägegenskaper. Speciellt vid halt väglag då.

Svar på tråden Ultimata familjebilen