• Läderl­appen
    Äldre 8 Oct 22:06
    40822 visningar
    58 svar
    58
    40822

    Ultimata familjebilen

    Hej!

    är ny här på FL.. Tänkte mest höra med folket här vilken bil som är den billigaste och mest praktiska bilen när man ska ha barn? Givetvis ska man inte skämmas av att köra den.

    Har en volvo 740 just nu men var o hämta barnvagnen förra veckan och då kom jag underfund med att de inte kommer gå att ha kvar pärlan :P

    Diesel eller bensin spelar nog ingen större roll tror jag då jag som mest kör 90mil/månad.

    Tacksam för svar!
    Tjing!

  • Svar på tråden Ultimata familjebilen
  • Tobbe3­0
    Äldre 8 Nov 00:45
    #31

    Porsche Cayenne.
    BMW 3 och 5 serie, X3 och X5.

    Alla går att få i många olika motoralternativ samt 4wd om man nu behöver det.
    Klart roligast att köra. BMW har fri service i 3 år.

    De flesta andra bilar har inte lika bra kvalité.
    Volvo är nog det tråkigaste valet eftersom många har den och körglädjen är lika med noll. Dessutom drar Volvo mest bensin/diesel av alla bilar och v50 kom tex. sist i en nöjdhetsundersökning nyligen.

  • Äldre 8 Nov 15:57
    #32

    Själv hade jag en volvo 855R både stor rymlig kombi men ändå kul bil att köra när famlijen icke va med med sina 250 turbo hästar.

    Kör just nu en audi avant s4 2.7 biturbo ännu roligare bil.
    ((( LOVAR du skämms inte att köra dessa bilar)))

    P.s Volvo jag hade e till salu på blocket hittar du den 79000 ska dom ha nu för den bil firma som har den bara sök i kiruna så kommer den fram Väligt stylad bil med massa roliga & snygga saker

  • Äldre 8 Nov 21:45
    #33

    Tobbe30: Jo och dessa bilar går ju att få för ca 80 000....eller nej, just det.

    Och f.ö, vem vill köra bmw? Är väl mest popsnören med keps som gör det. Och SUV:ar? Det måste man väl ha Östermalmskomplex för att äga?

  • Äldre 11 Nov 02:14
    #34

    Tjena.

    När jag blev pappa så såldes 2 st mc och en trimmad alfa (jävla skitbil kvallemässigt) och så köpte jag en bil som var billig i inköp, billig i försäkring, drar lagom med bensin ca 1,2 l/mil och ca 0,8-0,7 l/mil motorväg. En st Ford Mondeo ST200 årsmodell 2000, kombi med ett jäkla bra utrymme för allt man behöver. Provade att ta hem ett 576 liters akvarium med måtten 160x60x60 cm och det var mycket plats kvar!
    ST200 har även lite mer kräm under huven än dom flesta "vanliga" bilar har idag, ca 205 hästar original i en 2,5 liters V6.
    För dom inköps pengarna och vad man betalar i helförsäkring per månad (ca450 så är det den ultimata bilen....

    Må väl...

  • Läderl­appen
    Äldre 12 Nov 22:50
    #35

    Kapten Zoom skrev 2007-11-11 02:14:31 följande:


    Tjena.När jag blev pappa så såldes 2 st mc och en trimmad alfa (jävla skitbil kvallemässigt) och så köpte jag en bil som var billig i inköp, billig i försäkring, drar lagom med bensin ca 1,2 l/mil och ca 0,8-0,7 l/mil motorväg. En st Ford Mondeo ST200 årsmodell 2000, kombi med ett jäkla bra utrymme för allt man behöver. Provade att ta hem ett 576 liters akvarium med måtten 160x60x60 cm och det var mycket plats kvar!ST200 har även lite mer kräm under huven än dom flesta "vanliga" bilar har idag, ca 205 hästar original i en 2,5 liters V6.För dom inköps pengarna och vad man betalar i helförsäkring per månad (ca450 så är det den ultimata bilen....Må väl...
    Imponerande! =) Tack för tipset.
  • Läderl­appen
    Äldre 12 Nov 22:51
    #36
    Kunglappen skrev 2007-11-08 15:57:45 följande:
    Själv hade jag en volvo 855R både stor rymlig kombi men ändå kul bil att köra när famlijen icke va med med sina 250 turbo hästar. Kör just nu en audi avant s4 2.7 biturbo ännu roligare bil.((( LOVAR du skämms inte att köra dessa bilar)))P.s Volvo jag hade e till salu på blocket hittar du den 79000 ska dom ha nu för den bil firma som har den bara sök i kiruna så kommer den fram Väligt stylad bil med massa roliga & snygga saker
    Tack för tipset, den bilen verka mkt fin :) och för ett rimligt pris dessutom!
  • Äldre 13 Nov 11:19
    #37

    Brukar snitta 0,85 med min 9-5:a 2,3t. Över litern har jag nog aldrig varit. Eller jo med släp kanske. Har även en 900T med ca 230hk (350Nm) och den drar mer eller mindre samma som 9-5:an. Så 1,2l blandad körning verkar mycket.

    Betalar ca 350kr/mån i helförsäkring för 9-5:an (900:an är avställd just nu så där har jag ingen koll)

  • Jägarn­79
    Äldre 14 Nov 22:40
    #38

    Jag kan rekomendera subaru outback med en sexa i den e säker och tar sej fram ta mej fan genom allt lova att du provar den iaf för hur kul e de att fastna i en snö driva med barnen i bilen.
    Det e bra kräm i den också mellan trafikljusena utan barnen i bilen dock :)

  • Skier
    Äldre 16 Nov 11:37
    #39

    Har ett annat förslag - Varför inte Opel Zafira?

    Kändes helt fel för mig vid första påsynen, men testade i alla fall. Är faktiskt helnöjd nu efter 2.5 år. Stor lastkapacitet och väldigt komfortabel - goda möjligheter till kombinationer med 5 eller 7 säten. Har transporterat familjen fram och tillbaks till kontinenten vid ett flertal tillfällen för semestrar.

    Kör en OPC - Positivt eftersom sätena är bekväma och det händer lite när man trampar ner gasen.

    lycka till

  • Äldre 25 Nov 17:43
    #40

    Ultimata familjebilen hittade jag i Saab 95 kombi diesel på Familjebilcenter i Årsta AB, www.familjebilen.se

    så himla bra bilar. Har faktiskt hat 2 st likadana innan.

    Svensk kombi med krut i som man har råd med.

Svar på tråden Ultimata familjebilen