• Mussla­n
    Äldre 22 Oct 09:07
    13820 visningar
    22 svar
    -2
    22
    13820

    Byta till sambons efternamn trots att man inte är gift?

    Jag undrar om man kan byta till sin sambos efternamn utan att gifta sig? Min sambo har ett ovalnigt efternamn som bara han och 4-5 av hans släktingar bär. Både han och jag och samtliga av dessa släktingar skulle vilja att jag också hette så. (Våra ev. framtida barn kommer också heta så) Men vi vill p.g.a. en rad olika orsaker inte gifta oss. Kan man ändå få byta efternamn, tror ni? Jag vet att det är PRV (Patent och Registreringsverket) som man vänder sig till. Jag ville bara kolla lite här om någon annan gjort samma sak??

  • Svar på tråden Byta till sambons efternamn trots att man inte är gift?
  • pyreti­na
    Äldre 22 Oct 09:11
    #1

    Ja de ska man kunna göra...
    Kommer ihåg att vi pratade om byte av efternamn utan giftemål, och enligt skatteverkets (är de inte via dom man beställer papprena?) hemsida så ska man kunna göra de.. Men har glömt bort vad de är som gäller.. De kan du iof lätt kolla upp på deras hemsida...

    http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html Tror de står på den här sidan..


    Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • piixel­slyna
    Äldre 22 Oct 09:12
    #2

    Ja, bara de andra som heter så godkänner att du får ta det efternamnet.


  • pyreti­na
    Äldre 22 Oct 09:12
    #3

    Oj stod ju längst ner att de är via prv.se... *oops*


    Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
  • Mussla­n
    Äldre 22 Oct 09:16
    #4

    Tack för svar! Så ni tror att PRV kommer godkänna det? Jag fick en känsla av att de kanske tycker att vi får ta och gifta oss för att få heta samma efternamn?

  • Mussla­n
    Äldre 22 Oct 10:49
    #5

    Nu har jag mailat till PRV och frågat. Ska bli spännande att se vad de svarar!

    Jag har sökt bland gamla inlägg här och många verkar vara överens om att det inte går att byta till sin sambos efternamn hur som helst. Att gifta sig är liksom kravet, verkar det som... Men det verkar vara ganska många som tänker i samma banor som vi, att man inte vill gifta sig men ändå heta samma!

  • piixel­slyna
    Äldre 22 Oct 12:14
    #6
    Musslan skrev 2007-10-22 10:49:54 följande:
    Nu har jag mailat till PRV och frågat. Ska bli spännande att se vad de svarar!Jag har sökt bland gamla inlägg här och många verkar vara överens om att det inte går att byta till sin sambos efternamn hur som helst. Att gifta sig är liksom kravet, verkar det som... Men det verkar vara ganska många som tänker i samma banor som vi, att man inte vill gifta sig men ändå heta samma!
    Alltså man får ju inte byta till redan existerande efternamn hursomhelst. Jag kan t ex inte byta till Andersson, men jag kan byta till min mormors flicknamn.

    Har du godkännande från alla som har efternamnet du vill byta till så lär du kunna göra det. Men säger någon nej så är det nog rätt kört, då får ni gifta er för att heta samma.
  • Gabrie­lla S
    Äldre 22 Oct 21:25
    #7
    +1

    Nej, det får du inte. Och jag fattar ärligt talat inte hur du tänker..? Ett efternamn är ju ett familjenamn, ett SLÄKTnamn. Man kan ju inte bara ta någon annan släkts namn på det där sättet, när man inte hör dit. Och det finns bara tre sätt att komma in i en släkt, och därmed få rätt till dess namn:

    1. Födas in i den
    2. Gifta sig in i den
    3. Bli adopterad av en medlem av släkten

  • Mussla­n
    Äldre 23 Oct 08:24
    #8
    -1

    Gabriela S -

    Du skriver att ett efternamn är ett släktnamn/familjenamn. Så vad är det som gör att du har så svårt att förstå att jag och min familj vill ha SAMMA släktnamn/familjenamn? Är det inte naturligt att en familj heter samma?

    Du skriver att man inte bara kan ta någon annan släkts namn "på det där sättet", när man "inte hör dit"?? Så jag hör inte dit, då? Jag hör inte ihop med min sambo och mina barn? Det resonemanget köper jag inte, även om du har rätt i sakfrågan, jag tror precis som du att man inte kan byta namn på det här sättet. Tyvärr. För vi tycker att det är viktigt för just familjekänslan att vi heter likadant allihopa.

    Jag vet att man får samma efternamn när man gifter sig. Men vi vill ju inte gifta oss, av en hel rad olika orsaker som jag inte tänker gå i på här.

  • Gabrie­lla S
    Äldre 23 Oct 13:23
    #9
    +1
    Musslan skrev 2007-10-23 08:24:02 följande:
    Gabriela S -Du skriver att ett efternamn är ett släktnamn/familjenamn. Så vad är det som gör att du har så svårt att förstå att jag och min familj vill ha SAMMA släktnamn/familjenamn? Är det inte naturligt att en familj heter samma?Du skriver att man inte bara kan ta någon annan släkts namn "på det där sättet", när man "inte hör dit"?? Så jag hör inte dit, då? Jag hör inte ihop med min sambo och mina barn? Det resonemanget köper jag inte, även om du har rätt i sakfrågan, jag tror precis som du att man inte kan byta namn på det här sättet. Tyvärr. För vi tycker att det är viktigt för just familjekänslan att vi heter likadant allihopa.Jag vet att man får samma efternamn när man gifter sig. Men vi vill ju inte gifta oss, av en hel rad olika orsaker som jag inte tänker gå i på här.
    Om du inte gifter dig, så tillhör du inte OFFICIELLT din makes och hans föräldrars släkt. Det ÄR bara så.
  • fruis
    Äldre 23 Oct 13:26
    #10

    Jag tror att du får det under förutsatt att din sambos efternamn är ett taget namn som verkligen bara den familjen heter. Man får nämligen byta till redan tagna namn om alla som har namnet godkänner det. I praktiken är det ju svårt att få igenom i de flesta fall men har man som sagt ett eget påhittat namn som borde det funka.

Svar på tråden Byta till sambons efternamn trots att man inte är gift?