• tomcar­1
    Äldre 1 Nov 19:12
    4309 visningar
    51 svar
    51
    4309

    Laktosintolerans ?

    Hej !
    Jag undrar hur ni som har laktosintolerans blir i magen, när ni får i er mjölkprodukter ? Min mage strular och jag har ofta jätteont, mycket gaser och kräks. Avföringen är lös, då de mest märtsamma perioderna kommer, annars är den okej. Har pratat med dietist som säger att det kan vara det, men att det inte är säkert då jag har andra bekymmer med magen pga min grundsjukdom cystisk fibros. Det enklaste sättet att testa menade dietisten på, är att köpa laktosfria produkter och testa om det blir bättre. Hur har ni fått diagnos ? Utesluter ni all laktos eller kan ni äta de produkter som är reducerade på laktos ?
    Vad tycker ni, låter det som en "laktosmage" ?
    /tomcar1

  • Svar på tråden Laktosintolerans ?
  • stroje­s
    Äldre 2 Nov 16:35
    #11

    mångabarn: Det kan finnas lite laktos i hårdost. Ju längre den är lagrad desto mindre laktos finns det kvar. Så till att börja med kanske du ska hålla upp med mjukost. Bordsmargarin som är gjort helt på vegetabiliskt fett är laktosfritt (så vida de inte har stoppat i skummjölkspulver i).

  • jelika­s
    Äldre 2 Nov 16:36
    #12

    jag är laktos o utesluter laktos produkter till 90%
    har köpt tabletter på apoteket som jag tar i samband med att jag är ute o äter på resturang el blir bjuden på middag.

    jag blir jätte lös i magen o får magknip så jag knappt vet vart jag ska vända mig när jag fått i mig mjölk för det mesta men i vissa perioder så kan jag äta lite mat med mjölk i o bara bli gasig.

  • Ilene
    Äldre 2 Nov 17:13
    #13

    Lusläs innehållsförteckningarna!!!!
    Kontakta en dietist för råd om hur du ska göra... få lista på vad som innehåller det som du ska undvika...

  • tomcar­1
    Äldre 2 Nov 19:24
    #14

    Hej igen !
    Tack för era svar. Det som slår mig är att jag dock inte ofta är lös i magen. Har ont i magen i stort sett varje dag och är bublig hela tiden. Lös i magen blir jag när jag får mina svåra magsmärtor med kräkningar som kommer ungefär 1-2 ggr/månad.
    /tomcar1

  • stroje­s
    Äldre 2 Nov 19:51
    #15

    tomcar1: Man kan ha lite olika symtom på laktosintolerans och så kan det ju gå i perioder.

  • tomcar­1
    Äldre 2 Nov 20:58
    #16

    skydiver...okej, jag antar att det enda att göra, är att testa utan laktos.

    Jelikan och muminmy...är laktas-tabeltter receptfria ?

    Ni som är laktosintoleranta, fick ni vansinniga magsmärtor ibland, så som jag har fått ? Det konstigaste är att det kommer sent och oftast nattetid !

    Ska ringa till sjukhuset på måndag och prata med dem. Jag väntar på att få en tid för gastroskopi. Kan man se om en person har gluten eller laktos då ?

    /tomcar1

  • MuminM­y
    Äldre 2 Nov 21:35
    #17

    Ja, de är receptfria men finns ofta inte framme utan man får fråga efter dem.

    Jag är en av dem som mest lidit av uppspänd mage, gasbildning och kramper när jag får i mig laktos, mindre ofta diarre och kräkningar. Det varierar från person till person och också från en gång till en annan... Men jag har legat dubbelvikt många gånger och kvidit... och då finns ju inget annat att göra än att lida igenom det...


    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • tomcar­1
    Äldre 3 Nov 12:56
    #18

    Mumin my...det är så det blir för mig. Ligger dubbelvikt i sängen och kan inte sova eller slappna av för fem öre. Det är hemskt !
    /tomcar1

  • MuminM­y
    Äldre 3 Nov 13:48
    #19
    tomcar1 skrev 2007-11-03 12:56:11 följande:
    Mumin my...det är så det blir för mig. Ligger dubbelvikt i sängen och kan inte sova eller slappna av för fem öre. Det är hemskt !/tomcar1
    Det bästa brukar faktiskt vara att gå upp och röra på sig så gaserna kan komma ut istället för att vara där inne och göra ont
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • tomcar­1
    Äldre 3 Nov 20:55
    #20

    Mumin my..jo, jag försöker, men det är inte så lätt : (
    /tomcar1

Svar på tråden Laktosintolerans ?