• Äldre 3 Nov 12:20
    5189 visningar
    13 svar
    13
    5189

    Gravid , Curry??

    Hejsan!

    Jag har en fråga här , läste nånstans här på fl att det är skadligt för fostret om man äter Curry !?!  Stämmer det?

    Jag är så sugen på kycklingcurry med ris och tänker laga det idag , men så läser jag att det e farligt med curry !!

    Snälla snälla nån som veeet?

  • Svar på tråden Gravid , Curry??
  • Tove
    Äldre 3 Nov 12:24
    #1

    Vet inte men jag kan säag att jag åt massor med curry när jag väntade mitt första barn! Han är idag snart tre år och en alldelles ljuvligt liten unge!!!

    Men å andra sidan så åt jag pastörierade ostar trots att det var grönmögel också.
    Så jag kanske bara haf haft tur!

  • Äldre 3 Nov 12:28
    #2

    Tove ..tack för snabbt svar

    nån mer!

  • Äldre 3 Nov 12:33
    #3

    Jag åt mkt curry under graviditeten och det är inget fel på min dotter

  • FruP
    Äldre 3 Nov 12:41
    #4

    Linnea Mark: Läs på svl.se under kostråd för gravida istället. Då får du vettigare svar än vad du verkar hitta på forument Det skrivs så otroligt mycket felaktigheter på detta forum om vad man "får"/"inte får" äta under graviditeten.

    Verkar dessutom supergott med currykyckling :)

  • MaddeM­amman
    Äldre 3 Nov 12:41
    #5

    Jag ahr kollat på livsmedelsverkets hemsida, hittade inget om curry för gravida. Det enda jag komma på är att det i många kryddor kan bildas mögelsvampar (främst i billig el gammal vitpeppar) och att detta skulle vara skadilgt på samma sätt som mögel i allmänhet.
    Man får ju lätt halsbränna av starka kryddor och det kan ju vara det som avsågs, men att det skulle vara skadligt för fostret har jag aldrig hört.

  • MaddeM­amman
    Äldre 3 Nov 12:43
    #6

    du menade nog slv.se


    FruP skrev 2007-11-03 12:41:22 följande:
    Linnea Mark: Läs på svl.se under kostråd för gravida istället. Då får du vettigare svar än vad du verkar hitta på forument Det skrivs så otroligt mycket felaktigheter på detta forum om vad man "får"/"inte får" äta under graviditeten. Verkar dessutom supergott med currykyckling :)
  • goldco­ast
    Äldre 3 Nov 12:43
    #7

    Ät curry du..

    I andra länder då dom äter mycket curry...Hur skulle dom göra tro???

  • MaddeM­amman
    Äldre 3 Nov 12:44
    #8

    www.slv.se/
    ursäkta

  • EmilyV­iola
    Äldre 3 Nov 12:45
    #9

    ja har också vart sugen på curry...me just kyckling & ris..har ätit de massor under graviditeten..har inte hört att de skulle va farligt!
    kolla vårdguidens rekommendationer om vad man inte ska äta..www.vardguiden.se/Article.asp
    eller livsmedlelsverkets www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

    =)

  • Äldre 3 Nov 12:50
    #10

    Tack tack tjejer , ni är så gulliga

    ååååååååh jag e så sugen på kyckling i currysås med ris..ska springa nu till köket o laga den

    Tack för länken oxå , väldigt bra länk!

  • FruP
    Äldre 4 Nov 20:28
    #11

    Ha ha, ja jag menade såklart Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se Var lite upprörd när jag skrev inlägget. Hade precis läst ytterligare en får/får ej äta men det gällde "får man verkligen äta pepparkakor". Suck, ja.
    Linnea Mark: hoppas din kyckling blev god ;)

  • lillam­uan
    Äldre 5 Nov 13:41
    #12

    när jag ska få igång min bebbe till att sparka käkar jag något med curry för då blir det liv där inne hahaha

  • Äldre 5 Nov 13:58
    #13

    Gurkmeja (som ju ingår i curry) är fosterfördrivande i STORA mängder. Kanske det är det du har hört/läst någonstans. Det tas som "abortmedel" i centralamerika, t.ex. Så man ska nog inte sleva i sig en burk currypulver om dagen, typ när man är gravid. Men currykycling är ju ingen fara!

Svar på tråden Gravid , Curry??