• Bumpis­en
    Äldre 11 Nov 20:39
    7394 visningar
    16 svar
    16
    7394

    Adventskalender

    Jag är lite nyfiken på om era 3 åringar ska få någon adventskalender i år och i så fall vad för "sort" ?

    Vi är lite osäkra på hur vi ska göra med våran lilla
    tös på 3 år. Tycker det känns för mycket att ge presenter
    varje dag. Då blir det ju inget speciellt på julafton.
    Choklad varje dag är oaktuellt.
    Tror det lutar åt en helt vanlig kalender men jag är som sagt
    nyfiken på hur ni gör.

  • Svar på tråden Adventskalender
  • Äldre 11 Nov 20:55
    #1

    när barnen var 3 år hade dom tv- kalendern som dom tittade på på tv. Sen hade (och har fortfarande) en liten kalender där dom får dra ett paket varje dag. Det är inga stora precenter utan "små saker".

  • Pincus­hion86
    Äldre 11 Nov 20:58
    #2

    Vi har eventuellt tänkt ha en sådan adventskalender med ett litet paket varje dag. De som vi redan köpt som dottern kommer ha som adventskalender är en sådan vanlig med tomtar som motiv, köpt via en förening. Man kan vinna pengar på kalendern men dottern är mest fachinerad av att tomtarna är så fina.
    Min dotter år 3 år fyllda i september.

  • Mumsem­amma
    Äldre 12 Nov 14:03
    #3

    Vi tänkte nog TV-kalendern (han är drygt 3 år). Men jag vill nog inte ge en sak varenda dag, även om det är en småsak. Jag tycker att det finns en poäng med att man får längta och vänta lite på klapparna...

  • Bebise­ns mamma
    Äldre 12 Nov 14:55
    #4

    Min pojke blir tre tre dagar efter julafton. I år kommer jag att göra en "varje-dag" adventskalender till honom.

    Jag minns min egen barndom och hur fantastiskt det var att få öppna ett litet paket varje dag, om det så bara var ett suddigummi i. Men mest såg jag fram emot att se om där var något litet djur eller dylikt.

    Vill ge min pojke detsamma, även om han kanske är "lite för liten".

  • Bumpis­en
    Äldre 12 Nov 16:29
    #5

    Jag har hört fler som ger en present varje advent istället för varje dag.
    Jag ville först ge henne det men jag tycker ändå att "tjusningen" över att få julklappar på julafton försvinner om man har fått presenter innan.
    Fler som tycker som jag ?

  • Marlen­e73
    Äldre 12 Nov 20:34
    #6

    I år kommer sonen (5 år) att få en adventskalender där ett paket lego är uppdelat på 24 paket, han kommer allstå att kunna bygga klart det på julafton.

  • Äldre 12 Nov 22:15
    #7

    Min dotter som snart är 4år. Förra året fick hon ha en TV-kalender hon tyckte att det var intressant att öppna luckan samtidigt som på TV..
    Iår blir det nog en sån där varje dag kalender...

  • Äldre 13 Nov 08:56
    #8

    Vår dotter har fått paketkalender sedan första julen (då var hon 11 månader). Inga problem förra julen (nästan 2 år); man får vänta på sin tur=vänta till att öppna nästa paket nästa morron. Godis endast lördagar (det är mormor som gör kalendern). I år har jag beställt trosor, strumpor, böcker, kritor, bongårdsdjur, pussel tex. Förra året fick hon tex haklappar, napp.

    Hon kommer att älska sin i år oxå, det är jag övertygad om (hon blir 3 i januari) och får vänta på "sin tur" till nästa morron innan man öppnar nästa paket.

  • apan mittem­ot
    Äldre 13 Nov 08:57
    #9

    Vår 3 åringa dotter ska få Playmobilkalendern. Hon älskar att leka med "gubbar" av olika slag så det blir nog helt perfekt.

  • barbam­amma67
    Äldre 13 Nov 19:15
    #10

    Vår dotter är tre år och redan ifjor fick hon en kalender med paket var dag. Hon älskade dupplo så jag köpte på tradera begagnade dupplo figurer och så fick hon en var dag. Hon blev jätteglad och fortfarande ett år sedan så leker hon med dem.

  • Äldre 14 Nov 10:54
    #11

    Vår dotter är fyra men vi hade paketkalender förra åren också. Absolut inga stora dyra saker och ofta sådant hon skulle fått ändå.

    Några tips på innehåll till små barn
    ett datumljus
    Litet paket russin
    ballong
    reflex
    hårspännen och snoddar
    godis på lördagarna
    strumpor
    en fin tandborste
    en julskiva
    bok med jultema
    badskum
    små bilar
    magnetbokstäver (några i vare paket)

  • Äldre 14 Nov 10:56
    #12

    Den här tråden är från förra året, lite tips kanske?
    www.familjeliv.se/Forum-5-122/m14927872-1.html

  • Amanda och Cevins mamma
    Äldre 14 Nov 12:06
    #13

    Mina barn får varsin choklad kalender.. Den pyttelilla choklad biten spelar ingen roll... Herre gud strunta nåt annat sött som är lika med en sockerbit per dag och gör barnen glada om det känns så fel med choklad.... Ingen choklad ask lixom...

  • Mamsin­gen
    Äldre 14 Nov 12:15
    #14

    Vår tös på 3½år har fått en tv-kalender och sen får hon säkert en chokladkalender av farmor.

  • Bumpis­en
    Äldre 14 Nov 14:40
    #15

    Tack för alla tips :)

  • Äldre 15 Nov 12:49
    #16

    Förra året fick Ella en kalender där hon fick ett eller ett par bondgårdsdjur/dag på avdent fick hon något större - tex en traktor och sen på julafton fick hon bondgården att ha dem alla i

    Funkade finfint!


    I reject you reality and substitute my own.
Svar på tråden Adventskalender