• Magda7­3
    Äldre 13 Nov 15:51
    22742 visningar
    12 svar
    12
    22742

    Finns det någon här som är kontaktperson åt soc?

    Vet inte riktigt var jag ska lägga tråden...

    Jag undrar om det finns någon här som arbetar som kontaktperson åt soc? Och isåfall vad ni gör med era ungdomar, hur ofta ni ses och vilken ersättning ni får?

    Har fått en förfrågan om att bli kontaktperson men känner mig lite osäker eftersom jag har lite mycket med egna barn, arbete osv. Vill ju inte svika en tonåring som redan har det tungt med vuxenrelationer pga tidsbrist. Skulle vara intressant att höra om någon annan har erfarenhet! Vet inte var man ska lägga ribban...

  • Svar på tråden Finns det någon här som är kontaktperson åt soc?
  • Magda7­3
    Äldre 14 Nov 11:41
    #1

    *puff

  • Gäspan
    Äldre 14 Nov 11:46
    #2

    Jag har varit det - men det var ganska många år sedan nu. Vi träffades ungefär en gång i veckan och fikade eller gick på bio. Så pratade vi en hel del i telefon också, och jag följde med henne till möten på soc. Eftersom det var så längesen jag var kontaktperson så kan jag inte säja vad ersättningsnivån ligger idag. Men förmodligen så får du en arvodedel och en del för utlägg under era aktiviteter. Ring och fråga soc. Det är säkert högst ett eller ett par tusen i månaden så man kan inte göra det för pengarna.

  • Äldre 14 Nov 11:52
    #3

    Jag är kontaktperson åt en tjej genom soc.
    Vi ska träffas en gång per vecka men det blir inte så. Lite strul hit och dit så det tar ändå lite tid. Vi fikar, går på bio etc. Hon har nyss fyllt 14 så hon är rätt ung. Hade man haft en äldre ungdom kanske man kan hitta på andra saker.
    Det är kul men lite struligt som sagt. Tar inte så mycket tid, men då har jag också rätt bra med tid (inga egna barn ännu).
    Vi får 1200:-/månad som ska täcka utgifter (allt) och jag får 1000:- i arvode. Sen är det skatt på detta. Tydligen ska man bara skatta de 5 första månaderna på året (krångligt) men jag sparar 1/3 i ett kuvert så jag inte åker på ett bakslag sen när det ska deklareras. Tror att det är soc som bestämmer hur mycket man får, men 1000:-+1000:- är vanligt tror jag.

  • Magda7­3
    Äldre 14 Nov 12:32
    #4
    sagström skrev 2007-11-14 11:52:00 följande:
    "...Tydligen ska man bara skatta de 5 första månaderna på året (krångligt) men jag sparar 1/3 i ett kuvert så jag inte åker på ett bakslag sen när det ska deklareras. Tror att det är soc som bestämmer hur mycket man får, men 1000:-+1000:- är vanligt tror jag.
    VA? Vilket konstigt system? Sparar du alla kvitton för utlägg och tar upp i deklarationen eller redovisas de för soc direkt? Eller får man pengar och gör av med hur mycket man vill?
    Ska kontakta soc. men känner att jag måste ha mer på det klara om jag vill eller inte, så att jag inte inger falska förhoppningar (det är tydligen svårt att hitta lämplig person).
  • Äldre 14 Nov 14:48
    #5

    Nej, sparar inga kvitton. De litar på att man lägger pengarna på rätt saker. Men de drar så lite skatt (ca 150:- av 2200 därför lägger jag undan resten av en tredjedel så att jag kan betala tillbaka det när det är dags. pengarna kommer till mig och räknas in i min årsinkomst. Det där med 5 månader är helskumt och min handledare sa att man jobbar på att få bort det (så man slipper skatta alls, detta gäller pengarna som ni ska göra av med. Arvodet skattar man väl som vanligt tror jag.)
    Vart bor du?
    Jag bor i Gbg och har blivit kontaktperson via kontaktmannapoolen. De är super! De kan upplysa dig om allt du vill veta (om du har ngt sånt där du bor).

  • Äldre 14 Nov 15:03
    #6

    Jag är inte en kontaktperson men jag har en åt min dotter på 14 år.
    Hon och kontaktpersonen träffas en gång i veckan och då hittar de på vad de vill, ex badar, bowlar, fikar, träffas här hemma... De pratar över msn ibland och smsar ibland

    Jag vet inget om arvode men ang. tid så kan jag bara säga att som för oss är det viktigaste med en kontakt person att det inte blir ändringar när de har bestämt en dag då de ska ses. För oss är det en katastrof då dottern har väldigt svårt att ändra något som redan är planerat och det går ut över hela familjen.

    Jag tycker man ska vara noga när man ska bli kontaktperson och tänka på hur personen är och vilka ev problem och diagnoser h*n har.

    Hoppas du får svar på dina frågor.

    Lycka till.

  • Magda7­3
    Äldre 14 Nov 21:44
    #7
    Veliga Mamman skrev 2007-11-14 15:03:20 följande:
    "....Jag tycker man ska vara noga när man ska bli kontaktperson och tänka på hur personen är och vilka ev problem och diagnoser h*n har. Hoppas du får svar på dina frågor.Lycka till.
    Det är såna saker som jag tänker mkt på, om h*n redan är sviken av en massa vuxna och så kanske jag tar mig vatten över huvudet och måste säga upp vår kontakt. Vill inte svika någon som redan mår dåligt (som den här personen tydligen gör).Är också rädd att h*n kommer in i familjen och kanske inspirerar dottern (som kan vara lite tonårslabil) till otyg. Fast man träffas kanske mest utanför hemmen?
  • Äldre 14 Nov 23:27
    #8
    MorsanM skrev 2007-11-14 21:44:22 följande:
    Det är såna saker som jag tänker mkt på, om h*n redan är sviken av en massa vuxna och så kanske jag tar mig vatten över huvudet och måste säga upp vår kontakt. Vill inte svika någon som redan mår dåligt (som den här personen tydligen gör).Är också rädd att h*n kommer in i familjen och kanske inspirerar dottern (som kan vara lite tonårslabil) till otyg. Fast man träffas kanske mest utanför hemmen?
    Oftast träffas man inte hemma hos kontaktpersonen utan man hittar på olika aktiviteter men om du känner redan nu att du kanske inte har tid och är orolig för din dotter så kanske det inte är någon bra ide... Man bör ju vara ordentligt motiverad och beredd på att detta inte bara gäller en månad eller två utan kanske flera år, det beror ju på behovet mm.
  • Beatif­ully Chaoti­c
    Äldre 16 Nov 21:15
    #9

    jag har en kontaktperson sen ett år tillbaka. Just nu övningskör vi och det är det bästa vi gjort hittils. Vi har även varit på turridning, fikat och shoppat!

  • Äldre 16 Nov 21:32
    #10

    Jag har varit kontaktperson för tonåringar vid två olika tillfällen. Via socialen. Arvodet var ca 300 kr/ mån och lika mycket i ersättning. Så inte man gör man det för pengarna. (5 år sedan).

    Den ena var det mest fika, titta på film. Den andra tillbringade enormt mycket mer tid tillsammans med mig o min sambo. Då var det så att det som vi gjorde var tonåringen med på. träffa vänner, kalas, spela spel, m.m.

    Skulle ses 1g/v men blev ofta övernattningar då h*n var nere och ledsen.

  • melici­a
    Thu 25 Jun 2020 23:25
    #11
    Magda73 skrev 2007-11-14 12:32:05 följande:

    VA? Vilket konstigt system? Sparar du alla kvitton för utlägg och tar upp i deklarationen eller redovisas de för soc direkt? Eller får man pengar och gör av med hur mycket man vill?

    Ska kontakta soc. men känner att jag måste ha mer på det klara om jag vill eller inte, så att jag inte inger falska förhoppningar (det är tydligen svårt att hitta lämplig person).


    Men man snackar ju ej med varann ändå på bio
  • Thu 31 Aug 2023 17:56
    #12

    Fick det nu men ska man verkligen itne träffas med hon som fixar det tillsammans med kontakt personen på kontoret på kommun hon ville bara ge mig emailen och telefonumret direkt så hon kudnde ringa mig

Svar på tråden Finns det någon här som är kontaktperson åt soc?