• Inexsa­na
    Äldre 11 Apr 22:21
    15609 visningar
    13 svar
    13
    15609

    Blir kakao gammal?

    Jag hittade ett oöppnat paket i mitt skafferi med bfd 99, och nu innan jag slänger den, är det nån som vet om kakao blir dåligt? Typ härsknar den eller är det bara att prova och se?

  • Svar på tråden Blir kakao gammal?
  • Äldre 11 Apr 22:23
    #0

    Prova och se!
    Själv har jag ingen aning men antar att det kan bli gammalt om man skrivit en bfd på...

  • Äldre 11 Apr 22:27
    #0

    Finns det bäst före dat ska du nog följa det.
    Men eg ska inte ren choklad härskna, precis som riktigt mörk choklad (mmm) utan mjölkprodukter i. För det är mjölken som härsknar. Det finns ju tom årgångschoklad...

    Kakaon är det ju dessutom inge kakaosmör i.
    Rör om i pulvret o kolla så ingen byggt bo där bara....

  • Linda1­976
    Äldre 11 Apr 22:28
    #0

    Hm.. från 99?? SLÄNG! hade ju inte chansat.... Ny kakao är ju inte en jätteinvestering...

  • Inexsa­na
    Äldre 11 Apr 22:29
    #0

    Är det inte så att det är lag på bfd ? För att livsmedelstillverkarna ska kunna hållas ansvarsfria när mat verkligen blivit dålig.

    Jag får testa, det är ju inte mer än ett par kronor, förstår dock inte hur det där paketet har kunnat följa mig genom tre flyttar utan att jag märkt datumet tidigare.

  • Äldre 11 Apr 22:35
    #0

    Tre flyttar!!!!!!!!HAHAHA
    och så undrar man varför det blir så många kartonger jämt!
    Ja herregud vad man samlar på sig....

    Ps själv skulle jag slängt och köpt nytt, men jag antog i denna sena timma att du hade nån akut graviditetscraving eller nåt!

    (I morron ska jag rensa i skafferiet...)

  • Äldre 11 Apr 22:54
    #0

    jag kastade min gamla kakao och köpte ny....jag var inte så nyfiken på att testa när den blir gammal, så jag litade på datumet.

  • Vitsip­pa
    Äldre 11 Apr 23:05
    #0

    Jag skulle använda den, tror jag. Jag är inte så kinkig med bäst-före-datum, utom på färskvaror som mjölk och kallskuret.

  • Äldre 11 Apr 23:07
    #0

    Jag vet inte hur länge kakao håller. Jag vet dock att det varierar beroende på sort, om det är rent eller blandat med socker, vanilj eller annat.

    Men om man ska se det generellt. Först och främst ska man skilja på "Bäst före" och "Sista förbrukningsdag". Sedan håller en oöppnad och rätt förvarad förpackning ofta längre än en öppnad och/eller fel förvarad.

    Titta även på tiden mellan tillverkning och bäst före, står inte tillverkningsdatum kan du räkna med natten innan du köpte den.
    Är det 2 dagar mellan datumen är den troligen inte bra dagen efter. Är det två veckor är den nog ätbar i några dagar till. Är det fem år kan du nog äta ett halvår till osv. Kakao har nog ändå ganska lång tid på sig, men tappar nog smak.

    Och innan du äter något tveksamt. Titta, lukta, smaka lite. Verkar det fortfarande bra, smaka lite mer och vänta några timmar. Startar magen => Släng.
    Men bäst före för sex år sedan, smakar den verkligen fortfarande?

    www.shenet.se/ravaror/kakaosmor.html
    Hållbarhet Förvars svalt (under 25°) och mörkt. Mycket hållbart. Innehåller antioxidanter.

    www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/90D8E5FC52093C90C225688500649538&a=1$K%F6ket
    På grund av dess fetthalt är det bra att förvara kakaopulver skyddat mot ljus på en sval och torr plats (inte i kylskåpet!).

  • Lovasr­aramam­ma
    Äldre 11 Apr 23:07
    #0

    urk host *skrattar* nog har du väl råd med en ny antar jag. om du inte drabbats av graviditets syndromet SKA HA NU!

  • Äldre 11 Apr 23:10
    #0

    vad synd at man inte kan låna ut lite kakao over internet. annars hadde du fått låna av mig...

  • Äldre 11 Apr 23:11
    #0

    socker(rent socker) har hur lång hållbarhet som helst, så länge man oppbevarar den rätt....(fortsättar lite på andra matvaror)

  • Inexsa­na
    Äldre 11 Apr 23:12
    #0

    Jag hittade en påse lakris och slängde kakaon, men eftersom det var varmchoklad jag var sugen på, måste jag nog be sambon svänga förbi nån nattöppen mack på väg hem från jobbet

  • Äldre 11 Apr 23:17
    #0

    Jag är en testa-smaka-person... Kakao lär knappast bli dåligt, det som dock kan hända med just torrvaror är att ev. klumpförebyggande medel i produkten slutar verka så det löser inte upp sig när man ska göra varm choklad.

    Mitt motto - Smakar det okej så är det okej.

    Hälsar Baronessan som silat klumpig långt-efter-bäst-före-datum-marsansås *skratt*

Svar på tråden Blir kakao gammal?