• Maddeliix

    Hur skriver man ett personligt brev när man söker jobb?

    Hjälp. gärna visa en mall på era och vad ni skrev

  • Svar på tråden Hur skriver man ett personligt brev när man söker jobb?
  • snusmumrik531

    Oj, så tänker jag också varje gång! Puffar gärna upp tråden så kanske man kan få något tips hur man ska krydda till skrivningen lite. Skratt.....

  • R Mutt

    Det beror ju helt på vilket jobb du säker.

    Skriv inte "jag är positiv, har lätt att lära och gillar att hålla många bollar illuften" eller sådana där klyschor som alla skriver. Det kan ju vara hundratals sökande påå samma tjänst, om inte ditt brev sticker ut så väljer de inte dig - även om de vackra klysckhor du skriver är nog så sanna.

    Skriv sådant som är specifikt för just dig och som är relevant för just den tjänst du söker.

    POm du söker en tjänst inom barnomsorg (exempel) skriver du tex inte att "jag älskar att arbeta med barn" (det är väl liksom en förutsättning) utan skriv istället lite om ditt pedagodiska förhållningssätt och särskilda intresseområden (värdegrundsarbete, utomhuspedagogik, genusfrågor, Reggio Emilia, osv).

    Berätta lite om vad du gjort tidigare och vilka erfarenheter du tycker att det har utvecklat hos dig och på vilket sätt du tror dig kunna ha nytta av de erfarenheterna i det arbete du nu söker.

    Låt texten flöda och bli en sammanhållen berättelse som ger en helhetsbild av dig som person. TGänk dig att dne sopm läser ska bli inspirerad och intresserad, att du har med varenda detalj är inte viktigt utan framför allt helhetsintrycket.

    Har alltid funkar för miug i alla fall..

  • porslinsd0cka

    minns inte var jag hittade mallen som jag använde, men jag minns att jag googlade efter cv eller personligt brev, sök jobb osv.. testa det ;)

  • Schnauser

    Här har du ett exempel: Brevet får inte bli för långt.

    Tisdag 2007-11-11  Ansökan till tjänsten som ekonom hos Norrköping Vatten AB   Hej!Ett arbete för mig! Jag är intresserad av, och söker härmed tjänsten som ekonom hos Norrköping Vatten AB.   År 2007 blev jag civilekonom med inriktning mot redovisning. Att tjänsten innefattar delaktighet i controllerfunktionen ser jag som intressant och spännande. Att kunna samarbeta i grupp och ha känsla för service är grundläggande hos mig efter de anställningar jag tidigare haft samt livserfarenhet i övrigt. Jag är också noggrann, ansvarsfull, flexibel och har goda språkfärdigheter i tal och skrift. Ytterligare en egenskap hos mig är att jag försöker se lösningar istället för problem när jag ställs inför en fråga eller en uppgift. Om jag skulle få anställning hos er kommer jag att göra mitt allra bästa för att tillgodose era förväntningar.
    Jag bifogar meritförteckning som beskriver mina tidigare erfarenheter. Jag är mycket intresserad av att diskutera en möjlig anställning som ekonom hos Norrköping Vatten AB. Vill ni boka tid för en intervju kan ni kontakta mig via telefon, brev eller e-post enligt de personuppgifter jag lämnat. Jag ser fram emot att få höra av er.  Tack för att ni har tagit er tid att läsa mitt brev!  Vänligen,
    NN


    Cibi condimentum fames
Svar på tråden Hur skriver man ett personligt brev när man söker jobb?