• MAA
    Äldre 3 Dec 17:47
    7093 visningar
    3 svar
    3
    7093

    Bröstvärk

    Hej

    Undrar bara om det är någon som har upplevt samma problem som jag. Mitt vänstra bröst värker till och från, har varit på mammoggrafi och ultraljud 2ggr, de hittar inget. Mastalgi sa dom, men kan man ha det även när man är gravid?
    Tacksam för svar!!!

    Kram MAA

  • Svar på tråden Bröstvärk
  • AForss­tröm
    Äldre 4 Dec 15:14
    #1
    MAA skrev 2007-12-03 17:47:11 följande:
    HejUndrar bara om det är någon som har upplevt samma problem som jag. Mitt vänstra bröst värker till och från, har varit på mammoggrafi och ultraljud 2ggr, de hittar inget. Mastalgi sa dom, men kan man ha det även när man är gravid?Tacksam för svar!!!Kram MAA
    Vet inte hur det är att inte ha ont i tutarna under graviditet, har haft ont i mina boobs sedan dag 1 är nu i vecka 18..Mastalgi vad är det?? A
  • MAA
    Äldre 4 Dec 16:10
    #2

    Mastalgi, dvs ömma eller svullna bröst, är vanligt hos kvinnor och den har sällan samband med bröstcancer. Två av tre kvinnor lider av mastalgi någon gång i livet.
    Kvinnan kan uppleva att hennes bröst är ömma och knöliga, samtidigt kan hon uppleva varierande smärta och tyngd i brösten under menstruationscykeln. Ömheten i brösten orsakar mycket oro och ångest för kvinnor. Ömheten/smärtan kan vara en- eller tvåsidig, den kan också vara diffus, eller lokaliserad till ett visst ställe i bröstet.

    Smärtan indelas i två grupper, cyklisk och icke cyklisk, beroende på sambandet med menstruationscykeln.

    Cykliska bröstsmärtor, som har samband med menstruationscykeln, kan bero på att hormonnivåerna varierar.
    Icke cykliska bröstsmärtor kan delas upp i äkta bröstsmärtor, smärtor från den underliggande bröstkorgsväggen och sekundär smärta. Den icke cykliska typen kan också förekomma i själva bröstvävnaden. Det kan också finnas andra orsaker till mastalgi, exempelvis stresshormoner som ökar vid ångest, stress och olika emotionella tillstånd.
    Hälften av alla patienter har lindriga besvär och då behövs inte någon medicinering. En del av patienterna blir aldrig helt symptomfria utan har periodvis återkommande symtom.

    Om det gäller hormonell obalans, brist på eller överproduktion av vissa hormoner, kan någon form av behandling bli aktuell. Det är alltid viktigt att utesluta annan orsak till bröstsymtomen.

    Alltså det jag upplever är inte ömhet (vilket jag också har som en naturlig del av graviditeten), utan värk som kommer och går.
    Hade själv inte en susning om vad mastalgi var innan detta startade.

    MAA


    MAA skrev 2007-12-03 17:47:11 följande:
    HejUndrar bara om det är någon som har upplevt samma problem som jag. Mitt vänstra bröst värker till och från, har varit på mammoggrafi och ultraljud 2ggr, de hittar inget. Mastalgi sa dom, men kan man ha det även när man är gravid?Tacksam för svar!!!Kram MAA
  • Fri 18 Mar 2022 22:34
    #3

    Hejsan! 


    jag har kanske samma problem som du, fast har varat sedan oktober-20 
    obehag och värk i höger bröst, varit på 3 mammografi och 4 ultraljud sedan september, hittar inget allvarligt, bara godartade cystor. 


    denna värk kommer konstant och lägger jag handen lätt på bröstet så kommer denna väldigt obehagliga och smärtsamma värk. 


    smärtan har under tiden satt sig på revbenen under och sidan om höger bröst, samt hela vägen runt. 


    nu har jag även ont i hela bröstryggen också. 


    har gjort dt/Mr och även andra röntgen utan att hitta orsaken. 
    är gravid nu och känns som allt blev värre efter att jag plussade. 
    har du fått något svar än på vad det kan vara förutom mastalgi? 


    eller värken är kanske t.o.m. borta? 

Svar på tråden Bröstvärk