• TuvaLi
    Äldre 16 Dec 23:24
    77927 visningar
    1059 svar
    1059
    77927

    Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för oss som lever med ständig smärta i muskler o leder, som väntar på en diagnos eller redan har fått en diagnos.

    Är en 2-barns mamma på 30 år, som levt med ständig smärta under 7 års tid. Är nu remitterad till smärtrehab och har nu en stor förhoppning om att få ett namn på det som drabbat mig. min läkare har talat om Fibromyalgi, vilket stämmer väldigt bra in på mig, förutom att jag ej är testad för de sk. Triggerpunkterna.

    Hoppas att det finns fler därute som känner igen sig i min historia, som kanske t.o.m som jag är mammaledig. (är hemma med den yngste som nu är snart 9 månader) Som oxå känner hur otroligt påfrestande det kan vara att vara mamma o ha så ont, och ändå vara tvungen att orka med en vardag, med blöjbyten, ständig sömnbrist (trots en underbar man) och tidiga mornar.

    Själv äter jag dagligen smärtstillande medicin, Tramadol / Tradolan i kombination med alvedon. Min dröm är ju naturligtvis att må så bra att jag kan lägga undan värktabletterna.

    Känner du igen dig, vill du oxå ha ngn att bolla tankar och känslor med? Vill du oxå dela med dig av ditt liv.

    Välkommen till tråden för oss som alltid har ont!

    Här är några av oss som hänger här!
    TuvaLi (TS)
    Ulrika
    Petra i Kattland
    Molly7272
    Lakrits
    CissLalia
    Chantelle
    Bellyboo
    Tjorvan
    Kimpossible
    Annapanna1975
    Morotsmamman

    Uppdatering
    TuvaLi (TS)
    Morotsmamman
    CissiLalia
    Molly7272
    Fru U
    Annapanna 1975
    Nybliven lappjänta
    Lakrits
    Kimpossible
    Mawan
    Alsephine
    Gosan2
    Vivaldi
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 05:19:37:
    TuvaLi (TS):
    30 år, 2 barn 9år/1år. Endometrios, Utredd på smärtklinik efter ca 7 års ständig värk. Diagnos: "Pain Disorder", generaliserad smärta samt överrörlighet i vissa leder o ligament.

    Fru U:
    crohns sjukdom, endometrios, reumatisk värk och/eller fibro

    NiXxI:
    32 år och två döttrar på 10½ respektive 1½ år.
    Diagnos "allmän ledvärk" sedan 2001, haft värk sedan 1998. Tror själv numera Fibromyalgi. Får se

    stardust:
    29 år, 2 barn 3½ och 1 ½ år. Fick diagnosen fibromyalgi för 3 år sen men har haft värk i kroppen sen jag var 9 år.

    Disan:
    24 år, 1 barn född 070620. Fick diagnosen Sjögrens syndrom vintern 2005/2006, men har haft värk och symtom sedan 9 års ålder. Överrörliga leder och en ryggkota för mycket.

    Razorblade Romance:
    Utredd på reumatologen efter svår värk i ca 7 år.Diagnos:Fibromyalgi 18 av 18 punkter.Har 4 barn.16..7..5 och 10 månader.

    Annapanna1975:
    32 år, inga barn (ännu), diagnos fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS.

    Kimpossible: 40 år, 2 söner 11 & 5 år, gift m Ä 33 år. Fibromyalgidiagnos sedan -99.

    Lakrits:
    34 år, mamma till 5 killar(14 år, 13 år, tvillingar 9 år, minstingen 7 månader)Diagnos: Fibromyalgi sedan 2001, samt IBS.

    Petra i Kattland:
    36 år, 2 barn Simon 14 år och Rasmus 8 mån (+2 änglar). Fibromyalgi sen 1993, fick diagnos 1998, och sjukpension 2000.

    Plumpa:
    38 år, 2 barn, 14 och 11 år, Fibro diagnos 2007 (april, sjukers 50 %, jobbar 50 %

    CissiLalia:
    22år diagnos som ställdes sommaren 07 =symptom som vid fibromyalgi...kämpar för att få en riktig fastställd diagnos.
    inga barn och planerar inga.
  • Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?
  • Fru U
    Äldre 16 Dec 23:31
    #1

    Jag hittade hit


    Live and let live
  • lillap­oppo
    Äldre 16 Dec 23:44
    #2

    hittade hit ...=)

  • TuvaLi
    Äldre 16 Dec 23:46
    #3

    men så bra!! hoppas alla andra gör det med

  • TuvaLi
    Äldre 17 Dec 00:14
    #4

    Har skrivit gästboks inlägg hos er som hållit tråden vid liv, de flesta iaf. Hoppas ni inte tar illa upp för att jag inte inboxat er istället Kom på det sedan, kanske borde ha inboxat istället.  Eller?

    Hoppas iaf att alla hittar hit igen

    Jag har mått bättre idag, hade så grymt ont i huvudet igår, mannen fick vara hemma från sitt nattpass för att ta Isaac. Jag mådde så illa och var nära att kräkas, men jag slapp det denna gången.

    Varför kommer mina migränanfall oftare och oftare??

    I förra tråden såg jag att nån av er frågade om vi jobbade och med vad isf.
    Jag är uska (undersköterska) och har just fått en tillsvidare tjänst på sjukhuset. Jag har lite ångest över att börja, är jätte glad att jag fått fast jobb, men väldigt orolig att jag ska ha för ont och inte orka. Känns knepigt att gå på värktabletter och samtidigt jobba på sjukhus. Men vad är alternativet, jag vill inte vara sjukskriven, vill verkligen få det att fungera med jobbet.

    som ni vet så tar jag nu förutom trado, även tryptizol, som jag testar flera ggr förut och bara fått en massa biverkningar. Först började jag med 10mg och märkte väl ingen direkt skillnad, kanske sov jag bättre... trappade upp som de sa, till 20 mg och varje morgon jag vaknar och har sovit ordentligt så känns det som att nån väckt mig mitt i natten. Känner en sån enormt tung trötthet! så jag tog endast 10 mg ikväll, jag verkar inte kunna ta mer.. och jag vägrar gå omkring som en zombie!!!

  • NiXxI
    Äldre 17 Dec 07:47
    #5

    Hej alla!!

    Tack för länken hit...letade febrilt efter er i helgen

    Jag har ett skov just nu (även mensen på G, så det är väl den som förstärker det) och ska ringa VC idag.

    Jag blev ju remitterad till en reumatolog som avisade min remiss efter läkarens beskrivning av mina symptom. Han ansåg inte att jag hade "några som helst tecken till inflamatorisk ledsjukdom", vilket jag ej heller någonsin påstått.
    Men nu vill jag be VC-läkaren om att remittera vidare till typ smärtklinik och vet i sjutton vad det heter.
    Sökte på Eniro men hittade bara uppåt landet.

    Jag arbetar på ICA, en liten närbutik, där jag har hela butiken (kassa, golv, färskvaror, frukt, läska, ja allt) och det är tufft helt klart. Men i lördags sa jag upp mitt andra jobb jag hade där jag arbetade på Ingelsta kalkon. Det var ännu jobbigare iom man skivar pålägg, gör smörgåstårtor och en massa som påfrestade mycket på handlederna.

    Jag har vid två tillfällen sagt upp mig från butiker p.g.a värken, men har inte råd med det längre efter den nya regeringen. Hade ett tag handläggare inom rehab på AF när jag var arb.lös, men det har även den nya regeringen tagit bort ju. Så det är att bita i det sura äpplet och arbeta inom handles....

    Jag lever helt utan värktabletter då min VC-läkare anser att jag kan ta en panodil vid besvär. Jag tog ett tag två panodil och en Ipren, men naturligtvis hjälper ju inte det heller...så nu är jag bara ett monster istället

    I dagarna har jag bara velat amputera mina kroppsdelar, är det fler som känner så? Ibland skrämmer de tankarna mig enormt.

    Är dessutom grymt skakig och det är så pinsamt, folk tror ju att man är nervös....

    Förlåt för novellen igen...har ingen bra dag.

    Kramar//Sandra


    En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Annapa­nna197­5
    Äldre 17 Dec 09:04
    #6

    Tack för länken!

    Jag heter Anna, är 32 år och studerar teologi på halvtid, för att så småningom kunna bli pastor i Svenska Missionskyrkan.
    Jag har fibromyalgi (16 av 18 punkter) och IBS, tar Ipren och inget annat (förutom vitamineral, bisolvon och rosenrot, då) och trivs bra med livet även om värken gärna kunde ha fått flyga och fara. Har sjukintyg på halvtids sjukskrivning men FK har bara godkäånt 25 % sjukersättning, så det är uppe i länsrätten nu.

  • Annapa­nna197­5
    Äldre 17 Dec 09:05
    #7

    NiXxi,
    själv går jag på Smärtrehab Lund-Orup, vid Lunds lasarett. De är guld, tycker jag.

  • stolta andrea­s
    Äldre 17 Dec 09:07
    #8

    Min mamma har Fibromyalgi, och i köping har dom en förening där dom träffas och umgås.....

    har andra städer det också?

  • Annapa­nna197­5
    Äldre 17 Dec 09:17
    #9

    På de flesta orter finns Fibromyalgiförbundet (heter det så?) och även Reumatikerförbundet, som också har en massa med fibromyalgi. (Själv tillhör jag Reumatikerförbundet, men hinner aldrig gå dit...)
    stolta andreas skrev 2007-12-17 09:07:29 följande:


    Min mamma har Fibromyalgi, och i köping har dom en förening där dom träffas och umgås.....har andra städer det också?
  • stardu­st
    Äldre 17 Dec 09:19
    #10

    Hoppar in jag oxå. Är 29 år och fick diagnosen för 3 år sen man har haft sen jag var tonåring. Men det har blivit värre med mina graviditeter och förlossningar. Just nu är jag bara hemma men ska nog börja plugga igen. Har 2 tjejer på snart 1½ och på 3½.

Svar på tråden Har du Fibromyalgi eller liknande Diagnos?